23948sdkhjf

Jobcentre øger alliancer med transportfirmaer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Landets jobcentre skruer op for samarbejder med virksomheder. I Høje Taastrup er transportdirektør Peter Flensted og jobcenterchef Lars Gormsen godt i gang

Peter Flensted har god erfaring med samarbejde med det lokale jobcenter. Han er direktør i vikarbureauet Flyers, som har drevet pilotprojektet ”Job i transportbranchen.”

Flyers har indgået et projektsamarbejde med Jobcentret i Høje Taastrup Kommune, som visiterer aktivitets – og jobparate ledige til beskæftigelsesprojektet, så der hele tiden er 25 kursister i projektet.

– Vi har aftalt med Jobcentret, at det kun er folk, der har lyst til at prøve det af, der kommer ud til os. Så tager vi en samtale med dem og afklarer, hvad de kan, og hvad de har lyst til. Når det er sket, bliver de tilknyttet projektet og deltager i et brancherettet undervisningsforløb, forklarer Peter Flensted.

Noget tyder på, at det virker. Mere end halvdelen af dem, der kommer gennem Flyers, er endt med at komme i job. Og 80 procent af dem, der har fået job, er stadig i job efter et par år.

– Det er en meget positiv oplevelse i langt de fleste tilfælde. Langt de fleste på kontanthjælp har ikke noget ønske om at være i det system. En af dem, vi har haft igennem, sagde til mig, at han aldrig ville tilbage på kontanthjælp, og jeg tror, det er sikkert at sige, at de fleste har det på den måde, siger Peter Flensted.

Han er samtidig partner i transportvirksomheden Viggo Petersens Eftf. under danske fragtmænd, og vikarbureauet Flyers er blandt andet stiftet for at sikre arbejdskraft til transportvirksomheder under Danske Fragtmænd. Men Peter Flensted understreger, at det primære formål også er at sikre arbejdskraft til konkurrenterne i de andre transportvirksomheder og til andre virksomheder.

– Hele transportbranchen står med et stort og voksende problem med at skaffe chauffører nok. Det er den primære årsag til, at vi i sin tid har startet Flyers op. Men vi vil ikke være en snyltervirksomhed, og derfor er det vigtigt for os, at vi kan hjælpe hele branchen og andre også, fortæller Peter Flensted.

50 med handicap i job
Flyers er blot et af flere tiltag, som Jobcentret i Høje Taastrup Kommune har sat i værk i samarbejde med kommunens virksomheder. Blandt de øvrige er projektet ”Partnerskab for Job og Vækst”, hvor kommune, civilsamfund og virksomheder arbejder sammen om at skaffe handicappede i arbejde og samtidig give vækst i virksomhederne. På to år er det lykkedes projektet at få 50 handicappede i job i en række forskellige brancher.

– I 2015 blev der indgået en politisk aftale om, at dækningsafgiften, som virksomhederne betaler, blev sat ned i kommunen. Filosofien var, at når virksomhederne lettes på afgiftssiden, og deres økonomi dermed forbedres, vil de også være endnu mere motiverede for at hjælpe borgerne i kommunen med job til dem, der selv har haft svært ved at finde et, forklarer jobcenterchef i Høje Taastrup Kommune Lars Gormsen.

Det sker også gennem projektet ”Branchebroen”, der er målrettet til ledige med sproglige vanskeligheder. Det er udviklet i samarbejde med Foreningen Nydansker og rådgivningsvirksomheden LG Insight.

Sådan gør Høje Taastrup
Ud over de enkelte projekter har jobcentret en vigtig rolle som virksomhedernes indgang til kommunen. Det betyder, at virksomhederne har én medarbejder i jobcentret, som er deres faste indgang, ligegyldigt om henvendelsen drejer sig om behov for arbejdskraft, løntilskudsordningen eller noget helt tredje. Og har virksomheden problemstillinger med en byggesagstilladelse eller andre ting, så formidler vi kontakten til kommunens erhvervsservice, forklarer Lars Gormsen.

– Derfor har alle vores medarbejdere også titel af virksomhedskonsulenter, og vi har et CRM-system (Customer Relationship Management red.), som vi bruger til at holde styr på indsatsen og måle på succesraten, forklarer Lars Gormsen.

Han oplever, at virksomhederne i kommunen er glade for samarbejdet og indgår aktivt i udviklingen af nye tiltag.

– Eksempelvis kommer virksomheder som Dansk Retur System og Bilka gerne og underviser vores medarbejdere og fortæller, hvordan vi helst skal kontakte dem, hvis vi vil indgå samarbejder. Så det er min fornemmelse, at der er god tilfredshed med vores indsats, siger Lars Gormsen.

DI: Brug jobcentrene mere
Det har underdirektør Steen Nielsen i Dansk industri (DI) også konstateret. Han bemærker dog, at mange af kommuners jobcentre har løftet indsatsen på samarbejdet med virksomheder.

– Der er en historisk lav arbejdsløshed, og det giver os som samfund alle muligheder for at få mennesker i job, som ellers kan have svært ved det. Derfor er det meget glædeligt at se, at mange kommuners jobcentre har taget opgaven på sig og rækker hånden ud til virksomhederne, siger Steen Nielsen.

Han påpeger samtidig, at virksomheder med fordel kan overveje i større omfang at rette henvendelse til jobcentrene, når de har ledige job.

– Vi har netop spurgt vores virksomhedspanel, om de bruger jobcentrene, jobportaler eller sociale medier eller andre kanaler til at rekruttere, og der kan vi konstatere, at under halvdelen bruger jobcentret. Med den positive udvikling, vi ser på mange jobcentre, er det for virksomhederne nok værd at overveje, om de skulle kontakte det lokale jobcenter i højere grad, siger Steen Nielsen.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.112