23948sdkhjf

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Der er vrede hos flere transportordførere på Christiansborg over, at en direktør for et busfirma, der var sigtet for 27 grove brud på sikkerheden, slipper for en straffesag på grund af konkurs.

Især fordi det i stedet er chaufførerne, der hives i retten, får bøder og risikerer at miste kørekortet. Det skriver Fagbladet 3F.

Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn vil stille spørgsmål til transportminister Ole Birk Olesen (LA) på baggrund af sagen.

- Jeg håber, at det vil få ministeren til at overveje, hvordan forholdene for chaufførerne kan forbedres, siger Rasmus Prehn og fortsætter:

- Det er helt forkert, at folk, der passer deres job og som prøver at råbe ledelsen op, bliver truet med fyring. Og ender med at måtte tage straffen, mens ledelsen går fri, siger Rasmus Prehn.

Anonym ordning som beskyttelse
Rasmus Prehn foreslår, at der etableres en effektiv whistleblowerordning.

- En ordning, hvor chaufførerne anonymt kan melde ind om sikkerhedsproblemer og andre alvorlige problemer, uden at de risikerer ballade og fyring. Det er vigtigt. Jeg har snakket med chaufførerne, som har prøvet at råbe ledelsen op. De er bange for at blive fyret, siger han og fortsætter:

- Så har myndighederne mulighed for at gribe ind. Og så er det registreret, at chaufføren har advaret om forholdene, hvis det skulle ende med en sag, pointerer Rasmus Prehn.

Firmaet, der har fået sindene i kog, er Hjørring Citybus A/S, der i sommeren 2017 kørte stævnedeltagere rundt i busser med defekte bremser og styretøj under fodboldstævnet Dana Cup i Nordjylland.

Chauffører risikerer frakendelse
Firmaet blev efter en politirazzia sigtet for 27 forhold, men gik konkurs 22. maj i år. Alene på grund af konkursen har Nordjyllands Politi droppet sigtelsen mod Hjørring Citybus A/S og direktør og indehaver Henning Christensen.

Derimod er flere af chaufførerne allerede blevet dømt i byretten i Hjørring.

Tre chauffører har fået bøder, mens der fortsat kører straffesager mod to andre chauffører. De to sager handler om kørsel med defekte bremser og styretøj på busserne. Overtrædelserne er så grove, at anklagemyndigheden ikke kun kræver bødesstraffe, men også frakendelse af kørekort.

DF: - Det er åbenlyst en sag
Dansk Folkepartis transportordfører Kin Christiansen mener som udgangspunkt, at det er en forkert beslutning, at anklagemyndigheden valgte at droppe sagen mod indehaveren af Hjørring Citybus A/S.

- Der er helt åbentlyst en sag, og den skulle anklagemyndigheden bare have kørt. Det er helt grotesk af chaufførerne får store bøder, mens ham, der har ansvaret for det hele, går fri, siger han.

Han kan godt se ideen i en whistleblowerordning, men ikke ubetinget.

- Der er ingen tvivl om, at vi skal være efter alle de arbejdsgivere, der sjusker med sikkerheden, og som har dårlige løn- og arbejdsvilkår. Det kan godt være, der er behov for en whistleblowerordning. Men jeg kan godt være bange for, at en sådan ordning kan føre til yderligere bureaukrati, siger han.

Transportordfører for Enhedslisten Henning Hyllested kalder det oplagt urimeligt, at ledelsen slipper for straf.

- Hvis det kræver lovændringer at forhindre den slags, så går jeg efter det, og ser om der er politisk flertal for det. Men jeg må sige, at jeg ikke helt forstår, hvorfor anklagemyndigheden vælger at droppe sagen i stedet for at gå efter at gøre ejeren personligt ansvarlig, siger Henning Hyllested.

Det har ikke været muligt at komme i kontakt med konkursramte Henning Christensen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Her er afløseren for Stralis

Ny Iveco-lastbil hedder S-Way.

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Send til en kollega

0.209