23948sdkhjf

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Der er vrede hos flere transportordførere på Christiansborg over, at en direktør for et busfirma, der var sigtet for 27 grove brud på sikkerheden, slipper for en straffesag på grund af konkurs.

Især fordi det i stedet er chaufførerne, der hives i retten, får bøder og risikerer at miste kørekortet. Det skriver Fagbladet 3F.

Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn vil stille spørgsmål til transportminister Ole Birk Olesen (LA) på baggrund af sagen.

- Jeg håber, at det vil få ministeren til at overveje, hvordan forholdene for chaufførerne kan forbedres, siger Rasmus Prehn og fortsætter:

- Det er helt forkert, at folk, der passer deres job og som prøver at råbe ledelsen op, bliver truet med fyring. Og ender med at måtte tage straffen, mens ledelsen går fri, siger Rasmus Prehn.

Anonym ordning som beskyttelse
Rasmus Prehn foreslår, at der etableres en effektiv whistleblowerordning.

- En ordning, hvor chaufførerne anonymt kan melde ind om sikkerhedsproblemer og andre alvorlige problemer, uden at de risikerer ballade og fyring. Det er vigtigt. Jeg har snakket med chaufførerne, som har prøvet at råbe ledelsen op. De er bange for at blive fyret, siger han og fortsætter:

- Så har myndighederne mulighed for at gribe ind. Og så er det registreret, at chaufføren har advaret om forholdene, hvis det skulle ende med en sag, pointerer Rasmus Prehn.

Firmaet, der har fået sindene i kog, er Hjørring Citybus A/S, der i sommeren 2017 kørte stævnedeltagere rundt i busser med defekte bremser og styretøj under fodboldstævnet Dana Cup i Nordjylland.

Chauffører risikerer frakendelse
Firmaet blev efter en politirazzia sigtet for 27 forhold, men gik konkurs 22. maj i år. Alene på grund af konkursen har Nordjyllands Politi droppet sigtelsen mod Hjørring Citybus A/S og direktør og indehaver Henning Christensen.

Derimod er flere af chaufførerne allerede blevet dømt i byretten i Hjørring.

Tre chauffører har fået bøder, mens der fortsat kører straffesager mod to andre chauffører. De to sager handler om kørsel med defekte bremser og styretøj på busserne. Overtrædelserne er så grove, at anklagemyndigheden ikke kun kræver bødesstraffe, men også frakendelse af kørekort.

DF: - Det er åbenlyst en sag
Dansk Folkepartis transportordfører Kin Christiansen mener som udgangspunkt, at det er en forkert beslutning, at anklagemyndigheden valgte at droppe sagen mod indehaveren af Hjørring Citybus A/S.

- Der er helt åbentlyst en sag, og den skulle anklagemyndigheden bare have kørt. Det er helt grotesk af chaufførerne får store bøder, mens ham, der har ansvaret for det hele, går fri, siger han.

Han kan godt se ideen i en whistleblowerordning, men ikke ubetinget.

- Der er ingen tvivl om, at vi skal være efter alle de arbejdsgivere, der sjusker med sikkerheden, og som har dårlige løn- og arbejdsvilkår. Det kan godt være, der er behov for en whistleblowerordning. Men jeg kan godt være bange for, at en sådan ordning kan føre til yderligere bureaukrati, siger han.

Transportordfører for Enhedslisten Henning Hyllested kalder det oplagt urimeligt, at ledelsen slipper for straf.

- Hvis det kræver lovændringer at forhindre den slags, så går jeg efter det, og ser om der er politisk flertal for det. Men jeg må sige, at jeg ikke helt forstår, hvorfor anklagemyndigheden vælger at droppe sagen i stedet for at gå efter at gøre ejeren personligt ansvarlig, siger Henning Hyllested.

Det har ikke været muligt at komme i kontakt med konkursramte Henning Christensen.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kina indvier verdens længste bro over vand

Kina og Hongkong rykker tættere på hinanden, når en 55 kilometer lang broforbindelse tirsdag bliver indviet. Det imponerende byggeri vækker dog ikke kun glæde

Fremtidens Chauffør
Styrelse slæber sig af sted: Lang ventetid på kørekort

Ventetiden er lang for folk med mulige trafik-farlige sygdomme, der kræver godkendelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed

Fremtidens Chauffør
Lidt flere unge vil være chauffør

Hybridfærge sejler derudaf

Når lastbilerne i fremtiden kører ombord på overfarten Frederikshavn-Gøteborg, sejler færgen udelukkende på batterier

Stop snyd: Lastbilvognmænd vil have kontrol hele døgnet

Pas på: Ny type fartkontrol kan være på vej

Nyhedsbrev

Danske Fragtmænd flytter i nyt

Online Avis Arkiv

Motorvejsudvidelse virker: Trafikanter sparer et døgn om året

Tabt gods skaber farlige situationer på vejene

HCS tager over efter Renonorden

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis temamøde i Ullerslev: Fra usund til sund arbejdspladskultur

Nyt produktkatalog med nye og spændende produkter

ER DU også klar til at spare tid med ERGOLASH surringer?

Forbedrede vintermåtter forlænger byggesæsonen

S22 Pro kapasitiv touch-kontakt

Få hjælp hver eftermiddag - 15 timer kan gøre en forskel

O45 afspærringshegn

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af va...

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Send til en kollega

0.189