23948sdkhjf

MAN vinder pris for førerløs lastbil

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

”Truck Innovation Award” er en ny international pris, som blev uddelt for første gang den 19. september på IAA-messen i Hannover.

MAN løb med titlen for ”aFAS”-projektet, som den tyske lastbilproducent satte i gang for fire år siden. ”aFAS” er en tysk forkortelse for ”automatiseret førerløst sikkerhedskøretøj for arbejde på statslige motorveje”.

Tidligere i år nåede arbejdet så langt, at en førerløs MAN TGM blev indsat på en motorvej i Hessen til at arbejde som advarsels-lastbil og køre bag ved den lastbil og de arbejdere, som udfører vedligehold af beplantningen langs motorvejen.

Lastbilen har i forsøgsperioden kørt mere end 800 timer og 4000 km uden mennesker i førerhuset. Der er tale om autonom kørsel på Level 4-niveau (ud af 5), og det er første gang, at en selvkørende lastbil på det niveau indsættes i offentlig trafik.

MAN’s aFAS-projekt kan redde liv, da netop de bagvedkørende advarselskøretøjer er meget udsat for kollisioner med bagfrakommende trafikanter i høj fart. I stedet for at sidde i farezonen i førerhuset kan chaufføren i stedet deltage i arbejdet i vejkanten med de øvrige og dermed gøre arbejdet hurtigere og mere effektivt.

Fem andre kandidater

Fem andre kandidater var nomineret til prisen. Mercedes-Benz, Volvo og Renault deltog med deres nyligt lancerede elektriske lastbiler, ligesom DAFs hybridprojekt Ecochamps samt ZF’s Innovation Truck til førerløs kørsel ved terminaler også var med på kandidat-listen.

Innovation Truck Award er indstiftet af den internationale jury, som også kårer årets lastbil, Truck of the Year. Den nye pris skal ses som en anerkendelse af en virksomhed, som er med til at fremme den teknologiske forandring, som lastbilbranchen undergår i disse år.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.157