23948sdkhjf

Transport-chefer tror på vækst

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

Ifølge PWCs CEO Survey 2018: Transport og logistik er de administrerende direktører i transport- og logistikbranchen blevet mere optimistiske i forhold til sidste år. I år tror næsten halvdelen af toplederne (45 pct.) i høj grad på vækst i deres virksomheder de næste 12 måneder, mens det blot var 32 pct. sidste år.

Andelen af topledere i transport- og logistikbranchen, der er meget optimistiske, ligger samtidig lidt højere end andelen af topledere på tværs af alle brancher, hvor 42 pct. svarer, at de i høj grad tror på vækst i deres egen virksomhed. Desuden tror 41 pct. af direktørerne i transport- og logistikbranchen i høj grad på vækst i egen virksomhed over de næste tre år.

- Udviklingen i transport- og logistikbranchen skyldes blandt andet, at der er stigende økonomisk aktivitet, øget rejseaktivitet - både blandt virksomheder og private - og mere aktivitet inden for shipping, hvilket har været med til at skabe gode vækstmuligheder for branchen. Endvidere betyder globaliseringen og kapital, der søger afkastmuligheder, at der investeres i infrastrukturprojekter, som er afgørende for transport- og logistikvirksomheder, udtaler Bo Schou-Jacobsen, der er partner i PWC og ekspert i transport- og logistikbranchen.

PWCs CEO Survey viser desuden, at 60 pct. af toplederne i transport- og logistikbranchen tror på global økonomisk vækst de næste 12 måneder, mens 57 pct. af toplederne på tværs af alle brancher tror på global økonomisk vækst. Til sammenligning var det sidste år blot 22 pct. af toplederne i transport- og logistikbranchen, der troede på global økonomisk vækst.

USA blandt de vigtigste vækstmarkeder
Toplederne i transport- og logistikbranchen ser USA (53 pct.), Kina (46 pct.) og Tyskland (32 pct.) som deres vigtigste vækstmarkeder de næste 12 måneder.

- Toplederne peger på tre oplagte vækstmarkeder, hvor især USA er en stor mulighed, da der er økonomisk vækst, og samtidig er USA det marked, som er længst fremme inden for den teknologiske innovation af industrien, forklarer Bo Schou-Jacobsen og fortsætter:

- Tyskland er også et interessant vækstmarked, da det er den største økonomi i EU, og fordi den geografiske placering gør landet til nøglespiller for handel i hele Europa. I Kina modnes markedet hurtigt, og det indenlandske forbrug stiger, hvilket har skabt større efterspørgsel i transport- og logistikbranchen.

Der skal investeres i digitale løsninger
Ifølge rapporten er der plads til, at branchen kan øge deres investeringer i digitale løsninger.

- Branchen har ikke været frontrunner, når det gælder den teknologiske udvikling, og et øget fokus på digitale løsninger kan være med til at skabe vækst, samtidig med at man mindsker risikoen for at blive ramt af cyberangreb, da hidtidigt anvendte teknologier er mere udsatte over for cyberangreb. Dette skal også ses i lyset af, at cybertruslen er en stor bekymring for toplederne i transport- og logistikbranchen, siger Bo Schou-Jacobsen.

Undersøgelsen viser desuden, at 78 pct. af toplederne er bekymrede for manglen på medarbejdere med digitale kompetencer, og samme andel frygter for tilgængeligheden af medarbejdere med digitale kompetencer for hele industrien. 58 pct. har samtidig problemer med at tiltrække digitalt talent, hvilket er 8 procentpoint højere end på tværs af alle brancher (50 pct.).

- For at imødekomme udfordringen moderniserer mange virksomheder i branchen deres arbejdsmiljø og introducerer nye og fleksible måder at arbejde på. Men det er måske ikke nok. Mange virksomheder kan med fordel også opdatere deres brandimage for at kommunikere deres digitale ambitioner til omverden, involvere sig i udviklingen af uddannelser på universiteter og så videre, udtaler Bo Schou-Jacobsen.

Klimapåvirkninger er nu en konkurrenceparameter
Andre bekymringer hos toplederne i transport- og logistikbranchen er terrorisme (45 pct.), geopolitisk usikkerhed (42 pct.) og populisme (39 pct.). På alle disse områder er toplederne i transport- og logistikbranchen mere bekymrede end toplederne på tværs af alle brancher.

- Ud over de tre største bekymringer for toplederne i branchen, anser branchen deres CSR-footprint som en væsentlig konkurrenceparameter og dermed en trussel mod deres egen vækst. Det skyldes især et stigende pres fra branchens stakeholders, som forventer, at der arbejdes på at reducere forurening, slutter Bo Schou-Jacobsen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Speditionsuddannelsen tilbage i Mommark

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

LGT folder møbelleverancerne ud

Nye leveringer

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Sådan får du en lærling på krogen

Online Avis Arkiv

Spaceinvader hædret med start-up pris

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Speditører advarer mod fupnummer

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Q8 vil være klimaneutrale

Klar til karriere i Scania

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Ny guide for transport af levende dyr

Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje

Nagel-Group i Danmark kommer ud af 2018 med et stærkt utilfredsstillende resultat, men der er godt i gang i forbedringerne

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tømmerladsbil til Sydsjællands Tømmerhandel

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger fra Lastas

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Pou...

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Send til en kollega

0.268