23948sdkhjf

Transportboss: - Stop trafikalt kaos i Danmark

| Af Mogens Therkelsen, H.P. Therkelsen A/S | Tip redaktionen om en historie

Infrastruktursituationen er alvorlig og kræver handling nu, mener direktør og arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen fra H.P. Therkelsen

JV bragte for nylig et indlæg fra Landbrug og Fødevarer, der fik transportministeren til et møde hos Arla i Taulov. Som en virksomhed, der udelukkende har transporter indenfor fødevareindustrien, var det meget opløftende for os hos H.P. Therkelsen at se, at en af Danmarks største fødevareproducenter virkelig følte sig kaldet sammen med Landbrug og Fødevarer til at markere de fuldstændig vanvittige forhold, der hersker indenfor infrastrukturen i Danmark.

Disse forhold har transporterhvervet og deres organisationer i årtier påtalt, overfor de til enhver tid siddende politikere og regeringer, for at få en masterplan, der kunne leve op til de trafikale forhold, såvel i dag som i morgen.

Desværre er det ikke lykkedes for en ihærdig branche og brancheorganisationer at få en sådan masterplan udarbejdet af hverken nuværende eller tidligere regeringer.

Det er, som om man har talt for døve ører, selv om transporterhvervet er en af de allervigtigste livsnerver i et moderne samfund, og ikke mindst for de danske virksomheder, der producerer varer til såvel indland som udland

Tværtimod har især den siddende regering strammet infrastrukturforholdene for transporterhvervet, så det er blevet svært at få nye medarbejdere som for eksempel chauffører til erhvervet, grundet bøder og andre forhold, der er negative og belastende, så som restriktioner på rastepladser med mere.

Derudover er den nuværende regering fuldstændig underlagt Dansk Folkeparti med hensyn til udenlandsk arbejdskraft, men også i relation til virkelig at løfte investeringerne i dansk infrastruktur.

Ej heller er den nuværende regering, med transportministeren i spidsen, lydhør overfor hurtigvirkende initiativer så som moderne teknologi i infrastrukturen, eller for eksempel distributionsforhold udenfor den daglige myldretid. Det her i flere år været påvist, hvor stor betydning, det kunne have at omlægge distributionsforholdene - såfremt der var politisk opbakning hertil både fra regeringen og kommunerne. Men desværre har det ikke fundet gehør.

Så med denne massive henvendelse og proklamation fra Landbrug og Fødevarer sammen med Arla håber vi i transportbranchen, at det må give et løft og et fingerpeg til politikerne om, at de nu langt om længe skal tage intrastruktursituationen meget alvorlig.

Og det haster; det er ikke noget med at vente med at frigive midler til 2020, for midlerne findes allerede, hvis viljen er der fra politisk side.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.157