23948sdkhjf

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

ITD og medlemsvirksomheden Danske Fragtmænd A/S har torsdag d. 20. september 2018 stævnet EU-Kommissionen for at få godkendelsen af ny statsstøtte til Postnord prøvet ved EU-domstolen.

Det skriver ITD i en pressemeddelelse.

Begrundelsen er, at man ikke finder Kommissionens afgørelse fra maj 2018 juridisk velbegrundet ud fra domstolspraksis, herunder at væsentlig fakta er overset. Sagen føres af ITD's advokat, Lena Sandberg, fra firmaet Gibson, Dunn & Crutcher LLP:

- Vi har sommeren over haft lejlighed til at nærlæse EU-Kommissionens godkendelse af ny statsstøtte til Post Danmark, og vi finder, at den på flere punkter mangler den overbevisende juridiske argumentation, der sikrer, at støtten er i overensstemmelse med statsstøttereglerne. Derfor har vi valgt at tage sagen videre til EU-domstolen, for vi vil gerne have domstolens ord for, at de private transport- og logistikvirksomheder ikke bliver udkonkurreret af en offentligt støttet statslig aktør som Post Danmark, siger Lena Sandberg.

- I ITD ønsker vi at få sat stop for, at private transport- og logistikvirksomheder bliver udkonkurreret af en offentligt støttet aktør som Post Danmark. Derfor vil vi have EU-Kommissionens godkendelse af ny statsstøtte prøvet ved EU-Domstolen. ITD's medlemmer har i mange år oplevet Postnord Danmark som et statsejet selskab, der på favorable vilkår konkurrerer direkte mod private aktører i et presset marked. Nu håber vi, at EU-domstolen vil undersøge Kommissionens afgørelse nøje, så vi kan få skabt sikkerhed for vores medlemmer, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Hvis ITD og Danske Fragtmænd A/S vinder sagen, går den tilbage til EU-Kommissionen, der så skal tage en ny beslutning ud fra den afgørelse, som EU-Domstolen når frem til. Så foreligger der en ny beslutning, som kan indebære, at Post Danmark skal tilbagebetale nogle af pengene.

Hovedpunkter
ITD's stævning indeholder fem hovedpunkter, som man nu beder EU-Domstolen forholde sig til.

  • Overkompensation: ITD og Danske Fragtmænd A/S mener blandt andet at kunne påvise, at PostNord har lavet fejl med hensyn til at fastsætte udgifterne til befordringspligten (1,6 mia. svenske kroner), som ikke står mål med den reelle udgift på befordringspligten, og dermed opnår Post Danmark en overkompensation. Derudover mener ITD, at pengene til befordringspligten ikke kan bruges til at betale for opsigelse af medarbejdere.
  • Ulovlig statsstøtte: ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at kapitalindskuddet til Post Danmark i februar 2017 på 1 mia. danske kroner reelt kom fra Sverige og Danmark og ikke fra moderselskabet, PostNord som er ejet af den danske og svenske stat. Derfor er der tale om ulovlig statsstøtte.
  • Momsfritagelse: ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at PostNord har haft en væsentlig fordel af momsfritagelse, som i sin tid er meddelt af Told&Skat. Selv om meddelelsen blev trukket tilbage i 2016, så er meddelelsen dog at sidestille med et cirkulære, og så har staten udstedt fritagelsen.
  • Misfordeling af omkostninger: ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at PostNord har fået for mange penge på befordringspligten, som er blevet brugt til at støtte PostNords konkurrenceudsatte aktiviteter, hvor man har kunne dumpe priserne. Det er sket med den danske stats velsignelse, fordi det er staten, der har lavet regnskabsreglementet for PostNord.
  • Statsgaranti: ITD og Danske Fragtmænd A/S mener, at Post Danmark har fået en gratis garanti og at denne støtte ikke er forældet, som EU-Kommissionen ellers mener.

Baggrund i sagen 
ITD indgav i november 2017 en officiel klage til EU-kommissionen vedrørende planlagt statsstøtte fra henholdsvis den danske og den svenske stat til Post Danmark. Klagen omhandlede overkompensation til afskedigelse af tjenestemænd i Post Danmark, fremtidige kapitaltilskud til dækning af Post Danmarks løbende underskud og befordringspligten samt fire former for tidligere tildelt ulovlig støtte.

EU-Kommissionen meddelte den 28. maj 2018 i en pressemeddelelse, at man godkender de danske myndigheders kompensation for befordringspligt til Post Danmark i 2017-19. Kommissionen fandt kompensationen i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler om kompensation for offentlig tjeneste - også selv om pengene rent faktisk anvendes til andet end befordringspligten, nemlig afskedigelse af tidligere tjenestemænd.

Samtidig fremgik det af beslutningen, at Kommissionen tilbageviser ITD's fire klagepunkter, som drejer sig om en gratis statsgaranti til Post Danmark, momsfritagelse for de netbutikker som er kunder hos Post Danmark, krydssubsidiering mellem befordringspligtige aktiviteter og konkurrence- udsatte aktiviteter samt et kapitaltilskud på 1 milliard kroner givet i februar 2017.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Større dækcenter på ny adresse

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

HEJ Group ny DAF-forhandler

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.269