23948sdkhjf

Sportsvogne skal trække trailere

| Af Jesper B. Nielsen / Fotos: Volvo | Tip redaktionen om en historie

Fremtidens transportløsning med selvkørende, førerløse el-køretøjer, der mest af alt ligner Formel 1-racerbiler.

Volvo Trucks præsenterer nu en ny type transportløsning, der består af selvkørende, el-drevne køretøjer, der kan trække de store trailere.

Køretøjerne er ubemndede. De styres af computere, der er forbundet til en tjeneste i skyen. Meningen er, at de skal køre i pendulfart mellem faste punkter som for eksempel lagre, terminaler og transportcentre.


- Målet er at tilbyde de virksomheder, der har behov for transporter mellem faste punkter, et supplement til de aktuelle tilbud, siger adm. direktør Claes Nilsson fra Volvo Trucks..



- En stadig større del af menneskene bosætter sig i byerne. Det giver store udfordringer i forhold til at løse miljøproblemer som trafikpropper, forurening og støj 

- Hvis vi skal blive i stand til at dække byernes fremtidige transportbehov på en bæredygtig og effektiv måde, er vi nødt til at finde frem til nye løsninger. Vi er også nødt til at udnytte den eksisterende infrastruktur bedre, end vi gør i øjeblikket.


Gentagne opgaver 
Volvo Trucks’ fremtidige transportløsning skal bruges til almindelige og gentagne opgaver, der er karakteriseret af relativt korte køreafstande, store varemængder og en høj grad af præcision i leveringen.

- Transporter mellem logistikcentre er et typisk eksempel, men der er også andre anvendelsesmuligheder, fortæller Mikael Karlsson, vicedirektør i Volvo Trucks for Autonomous Solutions.

Læs også: Miljø-deklaration på lastbiler

- Vores system kan ses som en udvidelse af de logistikløsninger, som allerede anvendes mange steder i dag.  Eftersom vi bruger selvkørende køretøjer uden emissioner eller støj, kan de køre på ethvert tidspunkt af døgnet, både dag og nat.

Løsningen udnytter den eksisterende infrastruktur og eksisterende udstyr, hvilket gør det lettere at dække investeringer og integrere den med den eksisterende drift. 

Nøjagtighed på få cm 
Køretøjerne er udstyret med avancerede systemer til selvkørende drift. De er bygget, så det er muligt at lokalisere deres aktuelle position med en nøjagtighed på få centimeter.

Det er også er muligt at overvåge dem og analysere den omgivende trafik.

Læs også: Ny elektrisk Volvo skal samle skrald i Hamborg

Transportcenterene skal overvåge transporten og holde et vågent øje med hver enkelt køretøjs position, batteriets opladning, status på lasten og materielle servicebehov mm.

Undgå unødvendig ventetid 
- Ligesom i en industriel produktionsproces er hastighed og udførelse skræddersyet til at undgå unødvendig ventetid og øge præcisionen af leveringen, siger Mikael Karlsson.

- På den måde er det muligt at minimere brugen af reservelagre.

Inden for den nærmeste fremtid vil Volvo Trucks’ nye transportløsning blive yderligere udviklet i samarbejde med udvalgte kunder til prioriterede anvendelser. 
 
 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Renault viser el-lastbil

DTL formand: - Vi kan fejre 20-års jubilæum i god form

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

DSV åbner nyt logistikcenter

Move-konference skubbes til 2020

Reitan Distribution får ny storkunde

Prime Cargo rykker ind på tidligere Coop-lager

DSV-opkøb kaster tåger over fremtidsudsigterne

Efter et stærkt første kvartal trækker DSV sine forventninger til hele 2019 på grund af opkøbet af Panalpina

Nye kræfter i bestyrelsen for ITD Arbejdsgiver

Logistikken vigtig for ny dansk stålgigant

Panalpina køber op i Sydamerika

Dekra udråber jobmesser til succes

DSV bygger kæmpe logistikhub på Sjælland

Transportplanlægger fik FDE Fondens Talentpris

Stigende e-handel stiller nye krav til logistikbygninger

DTL hilser vejpoliti velkomment

Opkøb får børskandidat til at svulme

Så er det ud: Postnord fyrer efter milliardminus

Postselskabet Postnord vælger at skifte både koncernchefen og finansdirektøren ud

GLS massehyrer i det østjyske

DTL: Omfartsvej-penge bør gå til rastepladser

Om igen for omfartsvej ved Mariager

Dachser presset af mangel på chauffører og lagerarbejdere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Nyt IDS anlæg i Køge Transportcenter

Vores sortiment bliver bredere og bredere. Vi har endnu engang udvidet vores sortiment.

JLM Teknik kan nu præsentere en verdensnyhed i Danmark

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Nr. Galten Vognmandsforretning køber kærre

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Ny maskinanhænger til VANDFAX !

Forestil dig en surring med automatisk oprul...

Send til en kollega

0.545