23948sdkhjf

Her er Fords nye langturs-trækker

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Fords nye lastbil kommer til Danmark inden for de næste fem år

Ford er her igen. Efter 32 års fravær på det europæiske marked er amerikanerne tilbage med en lastbil - godt nok produceret i Tyrkiet - men som allerede kan smykke sig med titlen "International Truck of the Year 2019".

Sidst Ford fik den titel, var i 1982 med Ford Cargo. Den var den sidste lastbilmodel, som Ford solgte i Europa. Inden da var det den populære Ford Transcontinental, som gik sin sejrsgang i Europa; men vi snakker altså om ti- året 1974-1984.



Den nye Ford F-Max kan bedst sammenlignes med netop Ford Transcontinental, som netop var en all-round lastbil. Ford Cargo var derimod en typisk distributionslastbil.

Lave priser 
Nu kan det åbenbart svare sig at komme tilbage på lastbilmarkedet. Planen er nemlig, at Ford F-Max skal sælges til priser, der er lavere end de syv lastbilmærker, der er kendt i Europa i dag.

Med 142 servicesteder i Vesteuropa - inklusive i Danmark - og kunder i hele Østeuropa vil man i løbet af de kommende fem år kunne se den nye Ford F-Max lastbil med 500 hk EcoTorq Euro 6 motor - selv i Danmark.

Inden for fem år 
Fords nye eksportlastbil kommer til salg i Vesteuropa formentlig inden for de kommende fem år.

Læs også: Her er kandidaterne til Truck Of The Year

Hvornår præcist? Det er et spørgsmål, der skal afgøres på højeste sted - altså hjemme på Fords hovedsæde i USA. Mere end det kunne Fords marketing magager Bahattin Topcu ikke fortælle ved prisoverrækkelsen på IAA transportmessen i Hannover.

Navnet F-Max 
Den nye F-Max lastbil følger Fords traditionelle navngivning fra personbilerne B-Max, C-Max og S-Max.

F-Max findes indtil videre kun i én udgave. Til gengæld kan man få F-Max i ganske mange spændende farver.

På standen i Hannover var bilerne dog holdt i røde- og blå lakeringer - Sky Blue og Race Red.

Læs også: Årets lastbil er tyrkisk

Mange husker eksportlastbilen Ford Transcontinental, der var populær tilbage i 70’erne og 80’erne - og endnu flere husker nok Ford Cargo - distributionslastbilen, som opnåede titlen Truck of the Year i 1982, men som Ford snart efter - 1986 - opgav at producere, og overlod jobbet til Iveco, som jo fortsat producerer deres EuroCargo.

Fem års udvikling 
Den nye Ford-lastbil produceres i Tyrkiet. Har har man produceret en lokal Ford Cargo i årevis i samarbejde med den tyrkiske bilfabrik Otosan.

Fem år har det taget at udvikle Ford F-Max, og den nye lastbil skal som forgængeren først og fremmest sælges i mange tredjelande; men eksporten skal øges til mange flere områder, og på sigt er det også planen, at den skal indtage Europa.

Prisgunstig lastbil 
Prisniveauet er gunstigt og billigere end de syv kendte europæiske lastbilsmærker ifølge et medlem i Truck of the Year juryen.

Det er ud over Tyrkiet de tidligere østeuropæiske lande, der skal markedsføre den nye Ford lastbil. Mange østlande og tredjelande har i mange år solgt de tidligere Ford Truck modeller.

F-Max findes p.t. som 4×2 trækker. Der er også kun en enkelt motor at vælge imellem - 13 liter Euro 6D EuroTorc motor på 500 hk og 2.500 Nm - udviklet i Tyrkiet. Der har dog været en stab af Ford folk fra bl.a. Europa med i udviklingsprocessen.

Designet er også ifølge Ford Trucks ledelse foregået "in house" Den nye lastbil har et ret moderne design - som dog kunne minde lidt om svenske Volvo FH.

Drivline med ZF-gearkasse 
Drivlinen i Ford F-Max består af den 12,7 liters Ford Ecotorq Euro 6-motor med 500 hk kombineret med ZF’s automatiske 12 trins Traxon-gearkasse. Man arbejder på at udvikle sin egen gearkasse. 

Teknisk er det ikke tale om den store revolution; men der en del moderne teknologi i køretøjet så som Predictive Cruise Control (PCC - hos Ford kaldet MaxCruise). Den er med til at spare fire procent på brændstoffet.

Dertil kommer ConnecTruck diagnose system og en otte tommer hoved-farveskærm. Der er en 7,2 tommer touchscreen, som er standard.

Af andre sikkerhedssystemer kan nævnes linjevogter, nødbremsesystem, ACC, GPS-styret PCC, Eco-Roll, ConnecTruck mm.

Masser af plads inde 
Der er masser af aflæggeplads i kabinen og store og brede køjer. Komforten er som den kendes fra andre europæiske lastbiler - og køreegenskaberne er overraskende gode ifølge vores flere jurymedlemmer i Truck of the Year juryen.

Nævnes skal også et fladt gulv, fuld bredde og en indvendig højde på 2,16 meter, gode opbevaringsmuligheder og brugervenlige instrumentbræt.

Kriterierne for uddelingen af prisen som Årets Lastbil i Europa er blandt andet teknologisk innovation, chaufførkomfort, sikkerhed, køreegenskaber, brændstoføkonomi og miljømæssigt aftryk.

Tyrkisk produktion 
Bag Ford F-Max står Ford Trucks, som hører under det tyrkiske joint venture-selskab Ford Otosan.

Ford og Otosan har hverv 41 procent af aktierne i selskabet. De øvrige aktier er i fri handel.

Selskabet har med den nye langturstrækker ambitioner om for alvor at få fodfæste på hele det europæiske marked for fjerntransport.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

Renault viser el-lastbil

Fem nye til Agersted

Fem nye Scania R 500 til Agersted Vognmandsforretning ved Dronninglund.

Danmarks nordligste R500

Stiholt har netop leveret en Scania til Skagen Cementstøberi.

Nyhedsbrev

Opbygger: - Det vælter ind med opgaver

Siden SAWO har overtaget karosserifabrikken Brdr. Platz er der blevet endnu mere travlt på Ellehammesrvej i Haderslev.

Online Avis Arkiv

Liften går tæt på flyene

Bauma-messe skaber optimisme i Danmark

Lastbilen hjælper med at holde afstand

Ny sikkerhedsløsning fra Volvo Trucks hjælper chauffører med at holde afstanden

Test
Byggemandens DAF testet på kanten af grusgraven

En kuperet spansk grusgrav er ingen udfordring for DAF Trucks udvidede serie af entreprenør-lastbiler, som vi har været i Malaga for at prøve

Et kroghejs efter chaufførernes ønsker

Odense Renovation har fået et Multilift XR26Z.59 kroghejs leveret

Alt om udslip og emissioner

Et særtransportproblem løst – flere udestår

Narko-påvirket chauffør fældet af lygtefejl

Vognmænd vil få større bøder for defekte busser og lastbiler

Fremover vanker der 5-10 gange større bøder til chaufføren og vognmanden, hvis der er alvorlige fejl og mangler på en bus eller lastbil

Ungarsk vognmand får bøde for Adblue-manipulation

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Nye leveringer

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Nu vil DAF med på byggepladsen

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

Ny VW Transporter

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Saltbiler holdt nærmest stille

VBG overtager BPW’s trækstænger

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Nyt IDS anlæg i Køge Transportcenter

Vores sortiment bliver bredere og bredere. Vi har endnu engang udvidet vores sortiment.

JLM Teknik kan nu præsentere en verdensnyhed i Danmark

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Nr. Galten Vognmandsforretning køber kærre

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Ny maskinanhænger til VANDFAX !

Forestil dig en surring med automatisk oprul...

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Bulk-Transport A/S

NOPA kærre klar til udkørsel i Vejle kommune

CERTEX Danmark A/S er eksperter i kranløsninger, tilbehør & service

Stort tillykke til Contiga A/S med deres ISO 9001 certifikat

Går du op i dit løfteudstyrs tilstand?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Vognmand Harding Poulsen

Send til en kollega

0.188