23948sdkhjf

Her er Fords nye langturs-trækker

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Fords nye lastbil kommer til Danmark inden for de næste fem år

Ford er her igen. Efter 32 års fravær på det europæiske marked er amerikanerne tilbage med en lastbil - godt nok produceret i Tyrkiet - men som allerede kan smykke sig med titlen "International Truck of the Year 2019".

Sidst Ford fik den titel, var i 1982 med Ford Cargo. Den var den sidste lastbilmodel, som Ford solgte i Europa. Inden da var det den populære Ford Transcontinental, som gik sin sejrsgang i Europa; men vi snakker altså om ti- året 1974-1984.



Den nye Ford F-Max kan bedst sammenlignes med netop Ford Transcontinental, som netop var en all-round lastbil. Ford Cargo var derimod en typisk distributionslastbil.

Lave priser 
Nu kan det åbenbart svare sig at komme tilbage på lastbilmarkedet. Planen er nemlig, at Ford F-Max skal sælges til priser, der er lavere end de syv lastbilmærker, der er kendt i Europa i dag.

Med 142 servicesteder i Vesteuropa - inklusive i Danmark - og kunder i hele Østeuropa vil man i løbet af de kommende fem år kunne se den nye Ford F-Max lastbil med 500 hk EcoTorq Euro 6 motor - selv i Danmark.

Inden for fem år 
Fords nye eksportlastbil kommer til salg i Vesteuropa formentlig inden for de kommende fem år.

Læs også: Årets lastbil er tyrkisk

Hvornår præcist? Det er et spørgsmål, der skal afgøres på højeste sted - altså hjemme på Fords hovedsæde i USA. Mere end det kunne Fords marketing magager Bahattin Topcu ikke fortælle ved prisoverrækkelsen på IAA transportmessen i Hannover.

Navnet F-Max 
Den nye F-Max lastbil følger Fords traditionelle navngivning fra personbilerne B-Max, C-Max og S-Max.

F-Max findes indtil videre kun i én udgave. Til gengæld kan man få F-Max i ganske mange spændende farver.

På standen i Hannover var bilerne dog holdt i røde- og blå lakeringer - Sky Blue og Race Red.

Læs også: Her er kandidaterne til Truck Of The Year

Mange husker eksportlastbilen Ford Transcontinental, der var populær tilbage i 70’erne og 80’erne - og endnu flere husker nok Ford Cargo - distributionslastbilen, som opnåede titlen Truck of the Year i 1982, men som Ford snart efter - 1986 - opgav at producere, og overlod jobbet til Iveco, som jo fortsat producerer deres EuroCargo.

Fem års udvikling 
Den nye Ford-lastbil produceres i Tyrkiet. Har har man produceret en lokal Ford Cargo i årevis i samarbejde med den tyrkiske bilfabrik Otosan.

Fem år har det taget at udvikle Ford F-Max, og den nye lastbil skal som forgængeren først og fremmest sælges i mange tredjelande; men eksporten skal øges til mange flere områder, og på sigt er det også planen, at den skal indtage Europa.

Prisgunstig lastbil 
Prisniveauet er gunstigt og billigere end de syv kendte europæiske lastbilsmærker ifølge et medlem i Truck of the Year juryen.

Det er ud over Tyrkiet de tidligere østeuropæiske lande, der skal markedsføre den nye Ford lastbil. Mange østlande og tredjelande har i mange år solgt de tidligere Ford Truck modeller.

F-Max findes p.t. som 4×2 trækker. Der er også kun en enkelt motor at vælge imellem - 13 liter Euro 6D EuroTorc motor på 500 hk og 2.500 Nm - udviklet i Tyrkiet. Der har dog været en stab af Ford folk fra bl.a. Europa med i udviklingsprocessen.

Designet er også ifølge Ford Trucks ledelse foregået "in house" Den nye lastbil har et ret moderne design - som dog kunne minde lidt om svenske Volvo FH.

Drivline med ZF-gearkasse 
Drivlinen i Ford F-Max består af den 12,7 liters Ford Ecotorq Euro 6-motor med 500 hk kombineret med ZF’s automatiske 12 trins Traxon-gearkasse. Man arbejder på at udvikle sin egen gearkasse. 

Teknisk er det ikke tale om den store revolution; men der en del moderne teknologi i køretøjet så som Predictive Cruise Control (PCC - hos Ford kaldet MaxCruise). Den er med til at spare fire procent på brændstoffet.

Dertil kommer ConnecTruck diagnose system og en otte tommer hoved-farveskærm. Der er en 7,2 tommer touchscreen, som er standard.

Af andre sikkerhedssystemer kan nævnes linjevogter, nødbremsesystem, ACC, GPS-styret PCC, Eco-Roll, ConnecTruck mm.

Masser af plads inde 
Der er masser af aflæggeplads i kabinen og store og brede køjer. Komforten er som den kendes fra andre europæiske lastbiler - og køreegenskaberne er overraskende gode ifølge vores flere jurymedlemmer i Truck of the Year juryen.

Nævnes skal også et fladt gulv, fuld bredde og en indvendig højde på 2,16 meter, gode opbevaringsmuligheder og brugervenlige instrumentbræt.

Kriterierne for uddelingen af prisen som Årets Lastbil i Europa er blandt andet teknologisk innovation, chaufførkomfort, sikkerhed, køreegenskaber, brændstoføkonomi og miljømæssigt aftryk.

Tyrkisk produktion 
Bag Ford F-Max står Ford Trucks, som hører under det tyrkiske joint venture-selskab Ford Otosan.

Ford og Otosan har hverv 41 procent af aktierne i selskabet. De øvrige aktier er i fri handel.

Selskabet har med den nye langturstrækker ambitioner om for alvor at få fodfæste på hele det europæiske marked for fjerntransport.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Hybridfærge sejler derudaf

Når lastbilerne i fremtiden kører ombord på overfarten Frederikshavn-Gøteborg, sejler færgen udelukkende på batterier

Stop snyd: Lastbilvognmænd vil have kontrol hele døgnet

HH Ferries er klar til batteridrift

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Nyhedsbrev

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Online Avis Arkiv

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Regeringen og DF vil lade små robotter bringe varer ud

BMS tilkaldt til børnehjem

Skulle løfte bronzefigur på plads med stor-kran.

Regeringen skrotter idé om flere miljøzoner

Lastbilsalget stiger

EU-lande vil mindske CO2 fra biler med 35 procent

20 EU-lande stemte sent tirsdag aften for at reducere biler og varevognes CO2-udledning. Fire stemte imod

Nye leveringer

Salget af materiel fortsætter med at ligge i top. Her viser vi et udpluk fra de seneste leveringer.

Forsvaret tager sine første nye lastbiler i brug

For nylig fik Forsvaret leveret 22 spritnye lastbiler af Scania Danmark, og dermed blev en samlet levering af op til 950 nye lastbiler over de næste syv år skudt i gang

EU-lande kræver hurtigere farvel til diesel- og benzinbiler

Et skærpet klimamål vil koste job i den tyske bilindustri, men det skaber også nye job, siger EU-Kommissionen

Transportbranche bakker op om skrappere miljøkrav

AGV Scandinavia flytter hjemmefra

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Ny Scania er både trækker og forvogn

Vognmand Alfred Nielsen fra Smidstrup har valgt en yderst gennemført Scania R 500 6X2

Test
Her er Fords nye langturs-trækker

Fords nye lastbil kommer til Danmark inden for de næste fem år

Danske fejemaskiner til det finske forsvar

Sportsvogne skal trække trailere

Minister afviser tilskud til elbiler: Utilstrækkelig klimagevinst

N.C. Nielsen leverer truck nr. 50.000

Løkke vil sætte deadline for udfasning af benzinbiler

Trillinger løb med sejren

Trailere med kunstig intelligens

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

HMK Bilcon lander forsvarsordre

Gammel Eurocargo blev byttet til en ny

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis temamøde i Ullerslev: Fra usund til sund arbejdspladskultur

Nyt produktkatalog med nye og spændende produkter

ER DU også klar til at spare tid med ERGOLASH surringer?

Forbedrede vintermåtter forlænger byggesæsonen

S22 Pro kapasitiv touch-kontakt

Få hjælp hver eftermiddag - 15 timer kan gøre en forskel

O45 afspærringshegn

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af va...

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Send til en kollega

0.207