23948sdkhjf

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

| Af Af Mikael Mildén | Tip redaktionen om en historie

Nu kan Scanias 13-liters motor bruges med ethanol som brændstof

Interessen for brugen af ethanol som brændstof er steget kraftigt i Sverige i løbet af 2018. Mange vognmænd og transportfirmaer er blevet kritiske over for brugen af HVO på grund af palmeolierester i brændstoffet.

Det har øget presset på at finde alternative brændstoffer. I første omgang har de svenske transportører kastet sig over LNG flydende naturgas; men nu kommer Scania med en tredje mulighed: ethanol. Scania har netop lanceret en ny 13-liters motor til ethanolbrændstoffet ED95.

Ideel til tung transport
- Ethanol-motoren er ideel til både fjerntransport og anlægskørsel, fortæller Wolfgang Buschan, der er leder af Scanias division for fjerntrafik.

- Brændstoffet ED95 reducerer kuldioxidemissionerne med op til 90 procent sammenlignet med fossilt diesel. Derudover frigiver motorerne betydeligt mindre nitrogen og færre partikler end Euro 6-grænseværdierne.

Udvider ethanol-infrastruktur
De senere år er brugen af ethanol som brændstof blevet fortrængt af HVO; men nu er interessen for ethanol steget kraftigt.

Den svenske ethanolproducent Sekab arbejder på at udvide sin ethanol-infrastruktur. Så sent som i marts i år åbnede seks nye servicestationer med ethanol i standerne i Västra Götaland og Halland.

 Kan være CO2-neutralt
Selv om Ethanol bliver til H2O og CO2 i forbrændingsmotorer , kan Ethanol godt være CO2-neutralt, hvis CO2, som blev anvendt til at fremstille Ethanol, oprindeligt kom fra atmosfæren under forbrug af solenergi (planter, solceller) eller fusion. Ethanol kaldes i så fald bioethanol.

Bioethanol er ætanol dannet ud fra biomasse til brug som biobrændstof. Det bruges i ren form eller ved iblanding i benzin som bilbrændstof. Fra juli 2010 har al dansk benzin været iblandet fem procent bioethanol.

Brændstoffet E85 med 85 procent bioethanol og 15 pct. benzin - eller E95 med 95 procent biotethanol og 5 procent benzin - er ganske udbredt i Sverige og i nogle stater i USA.

 Energiindholdet i bioethanol er dog ikke så højt som i benzin. Ved høje ethanolprocenter kører bilen 30-40 procent kortere på literen.

Mere om: Ethanol | Scania
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.287