23948sdkhjf

Lastbilerne er næsten fyldt op

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vognmænd optimerer driften og pakker endnu mere gods på hver enkel lastbil

Esbjerg Gods har omkring 100 lastbiler, som fragter stykgods rundt i hele landet. Og der bliver proppet mere gods ind i bilerne nu, end der gjorde for få år siden.

- Der er meget gods, som skal fragtes. Og så sidder vi hele tiden og ser på, hvordan vi kan fylde bilerne op, siger Peter Kristiansen, der er controller hos Esbjerg Gods.

Virksomheden har for eksempel skiftet løftevognene på lastbilerne ud med stablere. De kan løfte godset op på et ekstra dæk i op til 1,8 meters højde. Det betyder, at der kan komme 5-6 paller mere på hver bil.

Peter Kristiansen ærgrer sig dog over, at prisen på at fragte gods er blevet så lav, at virksomheden har svært ved at tjene penge.

- Konkurrencen er meget hård, og priserne er for lave, siger Peter Kristiansen.

Omkring finanskrisen var det kun 55 procent af kapaciteten i lastbilerne, som blev udnyttet. Men siden er der gradvist kommet mere gods i bilerne, så vi nu ligger på en udnyttelse omkring 70 procent, viser tallene fra Danmarks Statstik.

Chefkonsulent i ATL Bent Bejstrup mener, at den økonomiske krise for ti år siden på sin vis har hjulpet vognmændene.

- Det fik mange vognmænd til at optimere driften. Og det kan de udnytte nu, hvor de har travlt, siger han.

Bent Bejstrup understreger, at der er en øvre grænse for, hvor stor en del af kapaciteten, det er muligt at udnytte. 

- Det er svært at forestille sig en situation, hvor man kan tage nyt gods med, hver gang man sætter noget af. Tankvogne bliver for eksempel tømt i løbet af en arbejdsdag. Det er formålet med det hele, understreger han.

Kilde: ATL


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kina indvier verdens længste bro over vand

Kina og Hongkong rykker tættere på hinanden, når en 55 kilometer lang broforbindelse tirsdag bliver indviet. Det imponerende byggeri vækker dog ikke kun glæde

Fremtidens Chauffør
Lidt flere unge vil være chauffør

Fremtidens Chauffør
Styrelse slæber sig af sted: Lang ventetid på kørekort

Ventetiden er lang for folk med mulige trafik-farlige sygdomme, der kræver godkendelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed

Hybridfærge sejler derudaf

Når lastbilerne i fremtiden kører ombord på overfarten Frederikshavn-Gøteborg, sejler færgen udelukkende på batterier

Stop snyd: Lastbilvognmænd vil have kontrol hele døgnet

Pas på: Ny type fartkontrol kan være på vej

Nyhedsbrev

Danske Fragtmænd flytter i nyt

Online Avis Arkiv

HCS tager over efter Renonorden

Motorvejsudvidelse virker: Trafikanter sparer et døgn om året

Tabt gods skaber farlige situationer på vejene

HH Ferries er klar til batteridrift

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis temamøde i Ullerslev: Fra usund til sund arbejdspladskultur

Nyt produktkatalog med nye og spændende produkter

ER DU også klar til at spare tid med ERGOLASH surringer?

Forbedrede vintermåtter forlænger byggesæsonen

S22 Pro kapasitiv touch-kontakt

Få hjælp hver eftermiddag - 15 timer kan gøre en forskel

O45 afspærringshegn

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af va...

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Send til en kollega

0.192