23948sdkhjf

Lastbilerne er næsten fyldt op

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vognmænd optimerer driften og pakker endnu mere gods på hver enkel lastbil

Esbjerg Gods har omkring 100 lastbiler, som fragter stykgods rundt i hele landet. Og der bliver proppet mere gods ind i bilerne nu, end der gjorde for få år siden.

- Der er meget gods, som skal fragtes. Og så sidder vi hele tiden og ser på, hvordan vi kan fylde bilerne op, siger Peter Kristiansen, der er controller hos Esbjerg Gods.

Virksomheden har for eksempel skiftet løftevognene på lastbilerne ud med stablere. De kan løfte godset op på et ekstra dæk i op til 1,8 meters højde. Det betyder, at der kan komme 5-6 paller mere på hver bil.

Peter Kristiansen ærgrer sig dog over, at prisen på at fragte gods er blevet så lav, at virksomheden har svært ved at tjene penge.

- Konkurrencen er meget hård, og priserne er for lave, siger Peter Kristiansen.

Omkring finanskrisen var det kun 55 procent af kapaciteten i lastbilerne, som blev udnyttet. Men siden er der gradvist kommet mere gods i bilerne, så vi nu ligger på en udnyttelse omkring 70 procent, viser tallene fra Danmarks Statstik.

Chefkonsulent i ATL Bent Bejstrup mener, at den økonomiske krise for ti år siden på sin vis har hjulpet vognmændene.

- Det fik mange vognmænd til at optimere driften. Og det kan de udnytte nu, hvor de har travlt, siger han.

Bent Bejstrup understreger, at der er en øvre grænse for, hvor stor en del af kapaciteten, det er muligt at udnytte. 

- Det er svært at forestille sig en situation, hvor man kan tage nyt gods med, hver gang man sætter noget af. Tankvogne bliver for eksempel tømt i løbet af en arbejdsdag. Det er formålet med det hele, understreger han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.16