23948sdkhjf

EU-lande kræver hurtigere farvel til diesel- og benzinbiler

| Af /ritzau/ | Tip redaktionen om en historie

Et skærpet klimamål vil koste job i den tyske bilindustri, men det skaber også nye job, siger EU-Kommissionen

Der er lagt op, at EU-landene tirsdag skærper kampen for klimaet og enes om en mere ambitiøs aftale om reduktion af bilers og varevognes CO-udledning. 

Europa-Kommissionen har i et udspil fra 2017 lagt op til, at udledningen skal reduceres med 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030. Begge reduktioner er målt i forhold til niveauet i 2020. 

Men en række lande, herunder Danmark, ønsker en langt mere vidtgående reduktion.

Og det østrigske EU-formandskab lægger på miljø- og klimaministrenes møde i Luxembourg tirsdag op til et kompromis. Det hedder 35 procent i 2030. 

Efter et større tovtrækkeri blev Europa-Parlamentet i sidste uge enige om, at reduktionen skal være 40 procent. Så snart EU-landene har fundet et fælles standpunkt, kan forhandlingerne om et kompromis begynde.

Østrigs kompromisforslag på 35 procent gør i særlig grad ondt på Tyskland, som mener, at kommissionens oprindelige mål var "meget ambitiøst". 

Tyskerne frygter, at en alt for hurtig overgang til elbiler vil koste mange arbejdspladser. Produktionen af biler er den største industri i Tyskland, og derfor har den enorm betydning for tysk økonomi og tyske arbejdspladser. 

Kommissionen har i sin konsekvensanalyse af udspillet sagt, at klimamålet kan koste mange job. Omvendt kan det ifølge analysen også skabe tusindvis af nye job. Det er et spørgsmål om omstilling.

En frisk rapport fra FN's Klimapanel, IPCC, konkluderer, at det haster alvorligt, hvis man vil bremse omfattende forandringer af klodens klima. 

Det kræver hurtige, omfattende og "hidtil usete" ændringer i alle aspekter af samfundet, hedder det. 

Rapporten viser ifølge Dansk Energis viceadministrerende direktør, Anders Stouge, vigtigheden af at sætte fart på reduktionen af drivhusgasser. 

Transportsektoren ligger modsat andre sektorer fortsat over niveauet i 1990 for udledning af drivhusgasser.

- Det er derfor bydende nødvendigt, at Danmark lægger maksimalt pres på forhandlingerne, så vi kan komme så tæt på den CO2-reduktion på 40 procent, som EU-Parlamentet for nyligt vedtog, siger Anders Stouge.

Hos Dansk Energi har håbet været, at reduktionen kommer over 40 procent. Det er imidlertid ikke realistisk lige nu, erkender organisationen. 

- Vi tillader os at se ud af forruden i stedet for at kigge i bakspejlet. Nogle kræfter i Europa kigger mest i bakspejlet. De koncentrerer sig om at værne om den position, de har i dag, så lang tid som muligt, siger Anders Stouge.

I København fremlægger regeringen tirsdag sit bud på en klimaplan, der også vil indeholde væsentlige omlægninger, når det kommer til fremtidens bilpark.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

HEJ Group ny DAF-forhandler

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.443