23948sdkhjf

Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

| Af Hans Oluf Krog, formand for Asfaltindustrien | Tip redaktionen om en historie

Asfaltindustrien opfordrer alle til at tale vejens sag overfor politikerne inden næste folketingsvalg

I Norge og Sverige har de planer for den overordnede infrastruktur der rækker mange år frem i tiden; det er optimalt og godt for samfundsøkonomien og virksomhederne. I Danmark planlæg-ger vi nærmest fra år til år, samtidig med at vi underfinansierer vejene. Det er amatøragtigt og dumt. Vi ville få mere vækst og blive rigere, hvis vi planlagde, hvordan den overordnede infrastruktur skal udvikles, samtidig med at vi sørgede for vedligeholdelse af vores veje.

En analyse fra Kraka og Dansk Byggeri viser, at der lige nu ligger infrastrukturprojekter og venter for mere end 100 mia. kr. Projekter, som vel at mærke ville give overskud i løbet af en årrække. Eksempler er udbygning af motorvejen mellem Fredericia S og Kolding, Midtjyske motorvejskorridor, Frederikssundsvejens 3. og 4. etape, den 3. Limfjordsforbindelse og forlængelse af Kalundborgmotorvejen.



Vækst bremses af manglende investeringer
I stedet for at komme i gang sparer staten på pengene. Rapporten "Statsvejnettet 2018" viser, at der er sket en halvering af statens investeringer i veje siden 2012. Og det samtidig med, at trafikarbejdet - altså hvor meget vi kører - stiger. Danskerne kører simpelthen mere i bil, og de biler og lastbiler vi bruger er større og tungere.

I 2017 tilbagelagde danske køretøjer knap 52 mia. kilometer på de danske veje, og i forhold til året før steg trafikken i 2017 med 1,7 pct. På statsvej-nettet steg trafikken 2,8 pct. Vejtransporten vokser, fordi dansk økonomi er inde i en positiv ud-vikling.

Flere kommer i arbejde, privatforbrug og investeringer stiger, og samhandlen med udlan-det vokser. Det bidrager alt sammen til en stigende transportaktivitet i samfundet. Den vækst risikerer vi at bremse, hvis vi ikke investerer i infrastruktur.

Høj regning for manglende vedligehold
Men vi forsømmer ikke kun at bygge nye veje, hvor der er behov for det. Vi vedligeholder heller ikke de veje vi har, så de er i ordentlig stand. Frem til 2017 lykkedes det via infrastrukturfonden fra 2009 at bringe vedligeholdelsen af statens veje og broer op på et samfundsøkonomisk optimalt niveau.

Men i de kommende år spares der så meget på statens vejbudget, at vedligeholdelsesefterslæbet igen stiger. Samlet set kommer der til at mangle vedligehold for godt 700 mio. kr. de kommende år. Og det kommer til at koste samfundet knap 200 mio. kr., fordi det er dyrere at lade stå til i forhold til at vedligeholde i tide. Det svarer til, at staten tager et kviklån i vejen til en rente på knap 8 %. Og det er dumt i noget så værdifuldt som veje.

Bedre står det ikke til på de kommunale veje. Den seneste rapport fra Samkom, der er udarbejdet af kommunerne selv, viser et vejvedligeholdelsesefterslæb på hele 3,9 mia. kr.

Vi har altså helt klare beviser for, at vi er i gang med at spare os fattige - i stedet for at investere os rige. Lad os komme væk fra den amatøragtige kurs og få sat gang i de nødvendige vej- og infrastrukturarbejder vi under alle omstændigheder skal have lavet.

Der er folketingsvalg inden for de næste ni måneder. Jeg opfordrer til, at alle bidrager til, at vi taler vejens sag overfor politikerne og sætte fokus på den værdi de skaber.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Frode Laursen udvider i Sydsverige

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Opkøb skubber til Frejas vækst

Integrationen af Transcargo forløb planmæssigt i 2018

Schenker satser på el

Bliver 100 procent CO2-frie i alle større norske byer.

Nyhedsbrev

Kort om navne

Online Avis Arkiv

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Udnytter lastbiler: Albanere forsøger illegalt at rejse fra Esbjerg til England

Hjælp til at holde afstand

Tøver med elektroniske transportdokumenter

Ny lov om miljøzoner er for slap for rød blok

En regering med Mette Frederiksen (S) som statsminister vil stramme loven om miljøzoner efter folketingsvalget.

Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Der er brug for flere danske chauffører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Transport & Spedition A/S

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Nyt IDS anlæg i Køge Transportcenter

Send til en kollega

0.235