23948sdkhjf

Elektrisk Actros begejstrer

| Af Carsten Teiner, Hannover | Tip redaktionen om en historie

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Hele 2,5 ton. Så meget mere vejer den nye elektrisk drevne lastbil eActros mere i forhold til en tilsvarende dieseldreven Actros.

- Det er ikke et problem for kørslen i dagligdags distribution i en 18- eller 25 tons lastbil. I hvert fald er alle 10 chauffører, der netop har indledt et år feltprøve af den elektriske Actros i Tyskland og i Schweiz, begejstrede, fortæller Benedikt Rank, som det seneste år har været e-mobilitets ingeniør hos Mercedes-Benz.



For lige som andre el-køretøjer er der maksimalt drejningsmoment fra 0 km/t. Og det er rart at opleve ved især by- og regional transport, som er den typiske test, bilerne udsættes for.

Fakta

Model: Mercedes-Benz eActros:

Type: 4x2.

Vægt: 18 og 25 tons

Affjedring foraksel: luft.

Batteripakke (Akasol): 11 batterier.

Batteritype: Litium-ion

Batteritemperatur: 25 grader.

Ydelse: 240 kWh.

Elmotorer: 2 x 125 kW v. 8.250 omdr.

Moment: 485 Nm.

Vægtforøgelse i forhold til diesel: 2,5 tons.

Rækkevidde: 200 km.

Chassisvægt: 9.420 kg.

Testforløb: 2 x 12 måneder.

Salgsstart 2021
Vores test var relativt kort, for der var en kødrand af interesserede journalister fra hele verden, der ville prøve den elektriske lastbil forud for åbningen af IAA transportmessen i Hannover for nylig.

Mercedes-Benz har selv to køretøjer, som de tester sideløbende med de 10 biler i flådeforsøget - og det var én af dem, vi prøvede.

Midt på året i 2019 vil de 10 testbiler gå videre til 10 nye feltforsøg - og først, når de sammenlagt to års feltforsøg er slut, begynder man at forberede en egentlig salgsstart tidligst i 2021.

Løbende kontakt
- Vi har selvfølgelig konstant kontakt med de firmaer, som vi arbejder sammen med - for at se, om de har problemer med bilerne i de dagligdags distributions-opgaver, siger Benedikt Rank.

Efter de 24 måneders feltforsøg skal Mercedes så samle alle informationer fra testen sammen. Vi erfarede under vores korte bekendtskab med bilen, at det nærmest ikke var nødvendigt at bruge bremsepedalen. Det klarede regenereringen af bremseeffekten.

eActros har en rækkevidde på cirka 200 kilometer, men det er vigtigt ikke at køre litium-ion batterierne flade. Det er også vigtigt at have styr på kølingen af elmotorerne og batterierne. 25 grader er den ønskede batteri-temperatur.

Der er 11 batteripakker placeret i og under lastbilens ramme - de yder ialt 240 kWh. Dertil kommer elmotorer ved hjulene på bagakslen med ydelse på to gange 125 kW ved 8.250 omdrejninger og et moment på 485 Nm.

Opladningen tager fra tre- til 11 timer - lavest med en wall box.

Blandt testfirmaerne er Hermes, Dachser, EDEKA og Migros. Der er både kørsel med køl og tør-varer.

Når salget begynder, er planen er produktion på 1.000 enheder om året. Under testforløbet har fabrikken især fokus på rækkevidde og omkostningerne ved batterierne, men også spørgsmål om infrastruktur betyder meget. Der er desuden planer om at teste en eksport-lastbil med brint.

Mere om: Actros | eActros
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lavtgående hejseladsbil

En lille, men spændende Scania P 280 til Aalborg Forsyning

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Debat
Bonus for biogas kan sikre grøn omstilling

- Vi taber terræn i forhold til vores naboer, når det gælder omstilling til biogaskøretøjer, lyder det fra Ivecos miljøchef

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

Flere billeder: Her er de fedeste biler på Transport 2019

Nyhedsbrev

Transport 2019
Vognmandssøn har ansvaret for transportmessen

Selv om far er vognmand, fik Nikolaj Jørgensen aldrig selv det store kørekort, men alligevel arbejder han for transportbranchen

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Transport 2019
Få overblikket: Alle grønne køretøjer på markedet

Transport 2019
I biffen: Se Convoy!

Se den legendariske truckerfilm sammen med chaufførerne og Mr. President

Galleri: Indtryk fra Transport 2019

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Årets varebil kåret

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

Transport 2019 er skudt i gang

PostNord vil tættere på danskerne

Transport 2019
Scania fejrer 50-års jubilæum for V8

Jubilæumsår med Esbjerg Havn i fin form

Hanstholm Havn går frem på gods

På Køge Havn er de godt tilfredse med 2018

Ønske om enklere ordning for varebiler

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti mødes i dag med transportministeren for at begrænse den omfattende genregistreringen af varebiler.

Transport 2019
Sammenholdet er stort i Convoy Buddy

Chaufførklubben Convoy Buddy samler ind til fængslet chauffør og viser veteranbiler på Transport 2019.

Robotterne rykker ind hos HMK Bilcon

HMK Bilcon satser på automation, og de første robotter kommer måske allerede i slutningen af 2019.

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

Interfjord har ramt midt i skiven

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan vasker du dine lastbiler og busser? Læs med her før du køber et vaskeanlæg…

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Controlflex Kobling

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Markedsanalyse: 5 gode grunde til at investere i EDI

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Hvide solceller til administrationsbygning

Meget mindre møg

Se Kärchers innovative nyheder på Transport 2019

HCS overtager Hashøj Biogas

Går du og tænker på et salg af dit transportfirma

SCHMIDT Koblinger

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Send til en kollega

0.211