23948sdkhjf

Elektrisk Actros begejstrer

| Af Carsten Teiner, Hannover | Tip redaktionen om en historie

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Hele 2,5 ton. Så meget mere vejer den nye elektrisk drevne lastbil eActros mere i forhold til en tilsvarende dieseldreven Actros.

- Det er ikke et problem for kørslen i dagligdags distribution i en 18- eller 25 tons lastbil. I hvert fald er alle 10 chauffører, der netop har indledt et år feltprøve af den elektriske Actros i Tyskland og i Schweiz, begejstrede, fortæller Benedikt Rank, som det seneste år har været e-mobilitets ingeniør hos Mercedes-Benz.



For lige som andre el-køretøjer er der maksimalt drejningsmoment fra 0 km/t. Og det er rart at opleve ved især by- og regional transport, som er den typiske test, bilerne udsættes for.

Fakta

Model: Mercedes-Benz eActros:

Type: 4x2.

Vægt: 18 og 25 tons

Affjedring foraksel: luft.

Batteripakke (Akasol): 11 batterier.

Batteritype: Litium-ion

Batteritemperatur: 25 grader.

Ydelse: 240 kWh.

Elmotorer: 2 x 125 kW v. 8.250 omdr.

Moment: 485 Nm.

Vægtforøgelse i forhold til diesel: 2,5 tons.

Rækkevidde: 200 km.

Chassisvægt: 9.420 kg.

Testforløb: 2 x 12 måneder.

Salgsstart 2021
Vores test var relativt kort, for der var en kødrand af interesserede journalister fra hele verden, der ville prøve den elektriske lastbil forud for åbningen af IAA transportmessen i Hannover for nylig.

Mercedes-Benz har selv to køretøjer, som de tester sideløbende med de 10 biler i flådeforsøget - og det var én af dem, vi prøvede.

Midt på året i 2019 vil de 10 testbiler gå videre til 10 nye feltforsøg - og først, når de sammenlagt to års feltforsøg er slut, begynder man at forberede en egentlig salgsstart tidligst i 2021.

Løbende kontakt
- Vi har selvfølgelig konstant kontakt med de firmaer, som vi arbejder sammen med - for at se, om de har problemer med bilerne i de dagligdags distributions-opgaver, siger Benedikt Rank.

Efter de 24 måneders feltforsøg skal Mercedes så samle alle informationer fra testen sammen. Vi erfarede under vores korte bekendtskab med bilen, at det nærmest ikke var nødvendigt at bruge bremsepedalen. Det klarede regenereringen af bremseeffekten.

eActros har en rækkevidde på cirka 200 kilometer, men det er vigtigt ikke at køre litium-ion batterierne flade. Det er også vigtigt at have styr på kølingen af elmotorerne og batterierne. 25 grader er den ønskede batteri-temperatur.

Der er 11 batteripakker placeret i og under lastbilens ramme - de yder ialt 240 kWh. Dertil kommer elmotorer ved hjulene på bagakslen med ydelse på to gange 125 kW ved 8.250 omdrejninger og et moment på 485 Nm.

Opladningen tager fra tre- til 11 timer - lavest med en wall box.

Blandt testfirmaerne er Hermes, Dachser, EDEKA og Migros. Der er både kørsel med køl og tør-varer.

Når salget begynder, er planen er produktion på 1.000 enheder om året. Under testforløbet har fabrikken især fokus på rækkevidde og omkostningerne ved batterierne, men også spørgsmål om infrastruktur betyder meget. Der er desuden planer om at teste en eksport-lastbil med brint.

Mere om: Actros | eActros
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.117