23948sdkhjf

Elektrisk Actros begejstrer

| Af Carsten Teiner, Hannover | Tip redaktionen om en historie

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Hele 2,5 ton. Så meget mere vejer den nye elektrisk drevne lastbil eActros mere i forhold til en tilsvarende dieseldreven Actros.

- Det er ikke et problem for kørslen i dagligdags distribution i en 18- eller 25 tons lastbil. I hvert fald er alle 10 chauffører, der netop har indledt et år feltprøve af den elektriske Actros i Tyskland og i Schweiz, begejstrede, fortæller Benedikt Rank, som det seneste år har været e-mobilitets ingeniør hos Mercedes-Benz.



For lige som andre el-køretøjer er der maksimalt drejningsmoment fra 0 km/t. Og det er rart at opleve ved især by- og regional transport, som er den typiske test, bilerne udsættes for.

Fakta

Model: Mercedes-Benz eActros:

Type: 4x2.

Vægt: 18 og 25 tons

Affjedring foraksel: luft.

Batteripakke (Akasol): 11 batterier.

Batteritype: Litium-ion

Batteritemperatur: 25 grader.

Ydelse: 240 kWh.

Elmotorer: 2 x 125 kW v. 8.250 omdr.

Moment: 485 Nm.

Vægtforøgelse i forhold til diesel: 2,5 tons.

Rækkevidde: 200 km.

Chassisvægt: 9.420 kg.

Testforløb: 2 x 12 måneder.

Salgsstart 2021
Vores test var relativt kort, for der var en kødrand af interesserede journalister fra hele verden, der ville prøve den elektriske lastbil forud for åbningen af IAA transportmessen i Hannover for nylig.

Mercedes-Benz har selv to køretøjer, som de tester sideløbende med de 10 biler i flådeforsøget - og det var én af dem, vi prøvede.

Midt på året i 2019 vil de 10 testbiler gå videre til 10 nye feltforsøg - og først, når de sammenlagt to års feltforsøg er slut, begynder man at forberede en egentlig salgsstart tidligst i 2021.

Løbende kontakt
- Vi har selvfølgelig konstant kontakt med de firmaer, som vi arbejder sammen med - for at se, om de har problemer med bilerne i de dagligdags distributions-opgaver, siger Benedikt Rank.

Efter de 24 måneders feltforsøg skal Mercedes så samle alle informationer fra testen sammen. Vi erfarede under vores korte bekendtskab med bilen, at det nærmest ikke var nødvendigt at bruge bremsepedalen. Det klarede regenereringen af bremseeffekten.

eActros har en rækkevidde på cirka 200 kilometer, men det er vigtigt ikke at køre litium-ion batterierne flade. Det er også vigtigt at have styr på kølingen af elmotorerne og batterierne. 25 grader er den ønskede batteri-temperatur.

Der er 11 batteripakker placeret i og under lastbilens ramme - de yder ialt 240 kWh. Dertil kommer elmotorer ved hjulene på bagakslen med ydelse på to gange 125 kW ved 8.250 omdrejninger og et moment på 485 Nm.

Opladningen tager fra tre- til 11 timer - lavest med en wall box.

Blandt testfirmaerne er Hermes, Dachser, EDEKA og Migros. Der er både kørsel med køl og tør-varer.

Når salget begynder, er planen er produktion på 1.000 enheder om året. Under testforløbet har fabrikken især fokus på rækkevidde og omkostningerne ved batterierne, men også spørgsmål om infrastruktur betyder meget. Der er desuden planer om at teste en eksport-lastbil med brint.

Mere om: Actros | eActros
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV får ny storaktionær

Padborg Transportmesse 2019
Spejlløs lastbil i Padborg

Mærsk i minus trods bedre tider på verdenshavene

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Padborg Transportmesse 2019
Travlt hos Super Dæk Padborg

Online Avis Arkiv

Padborg Transportmesse 2019
Stort lækkerheds-område i Padborg

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Padborg Transportmesse 2019
Tæt på Scanias chaufførmiljø

Padborg Transportmesse 2019
HMF tager to med til Padborg

De besøgende vil kunne se en kranbil med wirehejs og en tømmerhandelbil.

Padborg Transportmesse 2019
Aldrig mere flade dæk

Test
Arocs-test i grusgraven

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Padborg Transportmesse 2019
Få de rigtige forsikringer

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Padborg Transportmesse 2019
Flere unge er på vej ind i transportbranchen

Kurven er knækket. Flere unge søger ind i transportbranchen og flere vognmænd tager lærlinge.

Vognmænd bliver spist af med uklart svar fra politikerne

Flyvende biler er ikke science fiction

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Tillidsmand fyret efter togulykke: Skjulte kollegas navn

ATL: Behov for flere veje

Transportpris til rollemodeller

Padborg Transportmesse 2019
En transportmesse - udover det sædvanlige

Den 24.-25. maj, kalder Padborg Transportcenter til messe igen. Sidst var i 2017, og dengang var der over 2.000 besøgende. Arrangørerne håber på lige så mange igen i år.

Padborg Transportmesse 2019
Bank med ægte lokal forankring

Kort om navne

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Hydraulisk fjernstyret akku-pumpe for sikkerhedsklip

Vognmandsfirmaet K.P. Nielsen er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Jens Johannesen har fået leveret den nye EFFER model 2255

ADVARSEL: Har du højdeskræk, skal du IKKE se denne video!

Ny trailer til Viborg renovation !

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

Internet of Things - IoT i praksis

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand Claus J. Larsen

Kom til åbent hus hos Platz Karosseri / SAWO i Haderslev

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til HB Transport

KTR ROTEX ® koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Ragn-Sells og AMCS Group indgår partnerskab om intelligent flåde- og logistikoptimering

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Tr...

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Send til en kollega

0.188