23948sdkhjf

Ny bydel i København løser trafikproblemer

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Vognmændene er begejstrede. Planerne om Lynetteholmen giver mulighed for at løse mange af Københavns trafikale problemer

Regeringens og Københavns Kommunes plan om at bygge en helt ny bydel er både ambitiøs og genial. Ikke alene sikrer man Københavns fremtid, men man giver også Danmarks hovedstad en mulighed for at komme helt på højde rent trafikalt med de mest moderne hovedstæder i verden. Man får også mulighed for at løse mange af de trafikale problemer, som har præget København i mange år.

Den nye bydel skal bygges på en kunstig ø i Københavns Havn mellem Nordhavnen og Amager. Den får navnet Lynetteholmen.



Der skal være forbindelse til Sjælland og Amager både via metro og et underjordisk vejnet med forbindelse til Helsingørmotorvejen, lyfthavnen og Amagermotorvejen.

Infrastruktur i nye højder
- Det er en visionær plan, der vil løfte infrastrukturen i København til nye højder til gavn for hele Danmark, lyder det fra ITD.

- I ITD er vi begejstrede for denne visionære infrastrukturplan, som endelig vil give København den ringvej rundt om byen, som mange andre storbyer i Europa også har, siger chefkonsulent Anders Jessen fra ITD. Det er en stor gevinst - ikke bare for hovedstaden, men for hele Danmark.

- Selvom projektet først står færdigt om mange år, slutter det cirklen rundt om byen, og det forbedrer adgangen for alle. Projektet vil være til stor gavn for både virksomheder og borgere og vil lede den tunge trafik uden om midtbyen til gavn for trafiksikkerhed, trængsel og miljø.

- Vi håber, at der kan samles politisk opbakning og afsættes midler, der kan få skubbet projektet i gang hurtigst muligt. Hvis den økonomiske model kan gennemføres, vil det også kunne skabe rum for andre tiltrængte infrastrukturprojekter i Danmark, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.

Også DTL er svært tilfredse
- Havnetunnelen vil sikre tilgængelighed til og fra den nye ø og være en grundforudsætning for byens videre udvikling. Den vil også løse en hel del af de trængselsproblemer, som godstransporten slås med i det daglige, udtaler DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

- Mange vognmænd, der kommer til København, har oplevet meningsløst tidsspilde og frustrerende trafikpropper, ikke mindst på Ring 2. Denne trafik vil ikke mere skulle igennem byen.

- Samtidig vil det skabe plads til en mere effektiv citylogistik, som også var en af trængselskommissionens anbefalinger i sin tid. Og så skal man ikke glemme, at det i sidste ende vil have en betydning for miljøet. En lastbil i kø-kørsel, brænder næsten en halv liter diesel af ved hver igangsætning, vurderer Erik Østergaard.

Bydelen beboet i 2070
Forundersøgelserne til projektet ligger først klar omkring 2020 og både plan og finansiering skal forhandles på plads politisk. Byggeriet af Lynetteholmen vurderes til at kunne påbegyndes omkring 2035 og bydelen ventes fuldt udbygget og beboet omkring 2070.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Hvilke vognmænd tjener mest?

Kørsel i egen bil: Her er de nye satser

Top 100 - 2018
Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

Stop-and-go: Blot 5 pct. af vognmændene har formået at hæve bundlinjen tre år i træk

DTL: Politikerne må lytte nøje efter

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Nyhedsbrev

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Online Avis Arkiv

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Hanstholm Havn når milepæl

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Kranfirma konkurs

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Mægler stod for salget til NTG

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

MAN vil erobre Grønland

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

CERTEX Danmark har sort bælte i løfteudstyr til teatre

Ny model løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S!

EUC lillbælt nu også med International Kranføreruddannelse

Tilbyd dine kunder serviceaftaler og opnå de økonomiske gevinster, der ligger i dem

Brønd til installering langs skinnerne

Mangler du personale til aftenrengøringen efter kl. 16?

Q-System har stor succes med pallelogistik i Spanien

Servicekunderne elsker at benytte servicesystemet Dantech

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsl...

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/...

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Send til en kollega

0.301