23948sdkhjf

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Fire ministre skal forklare, hvad de gør for at modvirke snyd med miljørensesystemer (AdBlue) i lastbiler i et samråd i Folketingets trafikudvalg.

Rasmus Prehn (S) og Christian Rabjerg Madsen (S) har stillet i alt otte samrådsspørgsmål til sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V), miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), transportminister Ole Birk Olesen (LA) og justitsminister Søren Pape Poulsen (K).



Datoen for de firdobbelte og formentlig offentlige samråd er endnu ikke fastlagt.

Anledningen er to indslag i Danmarks Radio den 24. juni: "Mekanikere indrømmer: Danske lastbiler snyder med miljørensning" og "Lastbiler fusker med miljørensning: Kom med politiet på razzia"

De to netartikler omtaler DR’s søndagsmagasins afsløring af, at også danske chauffører benytter sig en snydeboks, der slår tilførsel af Adblue til motoren fra.

Det har DR’s journalister fået bekræftet ved at udgive sig for lastbilchauffør og ringe til danske og svenske mekanikere.

Det er overraskende i forhold til, at det hidtil kun er østeuropæiske lastbiler, der er taget i den snyderiet, der spyr NOx ud gennem udstødningsrøret uden om katalysatoren.

Rapport om målrettet kontrol
Miljøministeriet og Færdselsstyrelsens rapport fra medio juni afdækker, at politiets kontrol af lastbiler fra april 2017 til marts 2018 afslørede, at var der manipuleret med AdBlue-udstyr i 179 af 770 undersøgte lastbiler. Det svarer til, at snyderiet omfatter 23 procent af de stoppede lastbilerne.

Når man slår AdBlue-udstyret fra, øges forureningen med op til 45 gange.

"Der er et stort behov for fælleseuropæisk koordinering og udvikling af kontrolmetoder, der bringer de nuværende visuelle kontroller et skridt videre og ikke mindst suppleres med brugbare målemetoder," hedder det i rapporten.

"Undersøgelser viser, at anvendelse af avanceret aflæsning af bilernes elektroniske styresystemer og ikke mindst procedurer for emissionsmålinger har stort potentiale som værktøj til forstærkning af indsatsen mod NOx-snyd på europæisk plan."

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.093