23948sdkhjf

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Ingen pletter på ruder og spejle. Ingen behov for at aftørre bilen efter en vask. Det lyder som en drøm for de mange chauffører og vognmænd, som kan lide at køre rundt i en ren og nyvasket lastbil. Ikke desto mindre er det virkelighed hos Copenhagen Truck Wash, der driver lastbilvaskehaller i Tåstrup og Hvidovre.

Tester pletfrit vaskesystem
Mikkel Merrild, som har Copenhagen Truck Wash, tester for tiden et vaskesystem, der hedder Spot Free - eller på dansk: pletfri vask.



Systemet består af en højtryksrenser tilkoblet tre filtre i en flaske på størrelse med en pulverslukker. Når man skyller efter med denne højtryksrenser, står lastbilen helt uden pletter bagefter.

- Selve højtryksrenseren sprøjter med et højere tryk end normalt for at fortrænge det vand, der ligger på lastbilen. Desuden er det vand, der sprøjtes med, helt fri for kalk og mineraler, forklarer Mikkel Merrild.

- Vi har testet systemet et par måneder, og vi har fået mange positive tilbagemeldinger. Vi bruger det, når vi laver en "show-vask."

- Det foregår på den måde, at når vasken er færdig og vaskemaskinen står stille, tager vi plet-fri højtryksrenseren i hånden. Så bruger vi 30 liter vand på at afskylle førerhuset, vinduer og spejle ned. Så kan lastbilen køre direkte ud i solen bagefter og tørre. Når bilen er tør, kan man ikke se nogle pletter på ruden eller spejlene. Man behøver ikke tørre lastbilen af manuelt efter vasken.

Laboratorie måler vandet
- Vi har noget testudstyr, så vi med jævne mellemrum kan se, om afskylningen ligger i det interval, vi skal ned på for at opnå den kvalitet, vi ønsker. Vi måler vandet for kalk, Ph-værdi, mikrodele og aflejring af mineraler.

- Som sagt får vi mange positive reaktioner. Systemet er primært til at få pletfrie vinduer og spejle; men vi afskyller faktisk hele førerhuset i dette demineraliseret vand. For hvis vaskevandet oppe fra førerhusets tag render ned ad forruden, når de kører ud, er man lige vidt. Derfor afskyller vi hele førerhuset.

- Lige nu tester vi systemet; men på længere sigt bliver det noget, som vores kunder kan tilvælge. Når man nu bruger lang tid på at vaske en lastbil, er der nogle kunder, der gerne vil have slutproduktet så tæt på perfekt, man kan komme, slutter Mikkel Merrild.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.097