23948sdkhjf

HMF med nye power-funktioner

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

HMF er klar med flere krannyheder i mellemklassen og i sværvægtsklassen

For Højbjerg M;askin Fabrik har 2017 foreløbig stået i nyhedernes tegn - både i mellemklassen og sværvægtsklassen.

I mellemklassen er fire nye kraner præsenteret, nemlig modellerne 1620, 1920, 2320 og 2820. I sværvægtsklassen de to kraner med betegnelsen 7020 og 9520, der er optimerede knækarmskraner.



Alle årets nyheder er dog ikke præsenteret endnu. I løget af efteråret løftes sløret for en ny serie kraner, der er lettere og byder på et bedre moment.

Mellemklassen
Nye brugervenlige egenskaber med høj hastighed og præcis manøvrering kendetegner de nye kraner i mellemklassen fra HMF. Kraner er alle designet til fintfølende og brugervenlig betjening. For eksempel til tømmerhandler.

SBC (Slew Braking Control - bremsekontrol af svingbevægelse) sikrer en dæmpning af de hydrauliske tryksvingninger og en reduktion i antallet af disse svingninger. Belastningen på kranens komponenter formindskes, hvorved slid på krankomponenterne nedbringes, og en højere gensalgsværdi opretholdes.

Hurtige svingbevægelser bliver meget præcist og effektivt bremset uden eftersvingninger, og arbejdet (typisk læsse- og losseopgaver med grab på lang rækkevidde) kan udføres hurtigere.

Da fænomenet typisk optræder under meget intensiv brug med høj oliemængde, vil SBC ikke være påkrævet ved normal, moderat krandrift.

Øget sikkerhed
HMF’s sikkerhedssystem RCL er også opgraderet med de nye funktioner - PCC og PFC.

PCC-funktionen (Progressive Crane Control) dæmper både mekaniske og hydrauliske svingninger ved pludselige bevægelser, så kranbevægelserne bliver mere smidige, arbejdet effektiviseres og slid mindskes. PFC (Priority Flow Control) styrer olieflowet, når driften kræver mere olieflow, end pumpen kan levere.

Dermed sikres, at ingen kranfunktioner går i stå, hvilket giver en bedre driftsøkonomi og et højt arbejdstempo.

En ekstra stor oliekøler fås som ekstraudstyr, så kranen kan bruges i høj hastighed i lang tid, uden at olien bliver overophedet.

Øget styrke
Inderste arm har fået nyt design og søjlen er med forstærkninger for at opnå optimal styrke. Den drejelige bro har også fået opdateret sit design med strukturelle forbedringer, der sikrer markant forbedrede pladsforhold ved montering.

Kranens hovedkomponenter er ny-designede og opnår derved større styrke uden at egenvægten øges. Alt er udført i stålkvalitet 960.

De nye fly-jibs til de nye mellemkraner er specielt tilpasset kranerne og giver derfor endnu mere kapacitet i højden.

Forbindelsesbolte i nyt design med markant forbedrede styrke- og korrosionsegenskaber er blevet indført. Andre monteringsløsninger er også blevet ændret så korrosionsbestandigheden er markant forbedret. 
 
En af de nye kraner
Blandt andet er mellemklassekranen HMF 2320-K en robust, hurtig og fleksibel kran med en løfteevne, som placerer sig blandt markedets bedste i forhold til dens egenvægt.

Armsystemet leveres med 15 grader overknæk mellem inderste udligger og knækarmen, hvilket giver meget stor fleksibilitet, når der f.eks. arbejdes gennem snævre passager og under elektriske ledninger.

Kranen kan leveres med op til 8 hydrauliske udskud, hvilket giver en rækkevidde på over 23 meter.

Kranen kan udstyres med HMF’s lastafhængige EVS-system, der overvåger og sikrer stabiliteten.

De nye sværvægtere
I sværvægtsklassen har HMF lanceret nye storkraner med ekstra "Power to Lift." De to kraner med betegnelserne HMF 7020 og HMF 9520 er begge designet til ekstra krævende løfteopgaver og montagearbejde.

Som alle HMF-kraner har de nye store kraner optimal løfteevne kombineret med lav egenvægt, og de kan leveres med specialtilpasset fly-jib for optimal løfteevne.

Er der brug for ekstra kort indbygningslængde, kan de leveres med et optimeret armsystem, som har en ekstra kort indbygningslængde og dermed giver mulighed for ekstra last på ladet. Samtidig giver det optimerede armsystem en ekstra lang rækkevidde.

De nye "Power" funktioner
Kranerne kan leveres med en række nye "Power"-funktioner.

"Power Hoist" er en ny spilløsning, hvor spil og kran arbejder synkront, så ud- og sammenfoldning af kranen sker med spilwire monteret. "Power Swing" er nye, hydraulisk opsvingelige støtteben, hvor alle støttebensfunktioner kan køres samtidig for hurtigere drift, og støttebensventilen kan betjenes manuelt. "Power Display" er en helt ny farveskærm, som giver adgang til hjælpeinformationer og grafiske illustrationer, så arbejdet bliver nemmere og hurtigere.

Præcis styring
Kranerne er udstyret med et nyt 2-gear svingsystem, som giver en mere glidende drift og præcis positionering.

HMF’s sikkerhedssystem RCL er også opgraderet med to nye funktioner - PCC og PFC, som vi har beskrevet under de nye kraner i mellemklassen.

PCC (Progressive Crane Control) dæmper både mekaniske og hydrauliske svingninger ved pludselige bevægelser, så kranbevægelserne bliver mere smidige, arbejdet effektiviseres og slid mindskes. PFC (Priority Flow Control) styrer olieflowet, når driften kræver mere olieflow, end pumpen kan levere.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Hvilke vognmænd tjener mest?

Top 100 - 2018
Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

Stop-and-go: Blot 5 pct. af vognmændene har formået at hæve bundlinjen tre år i træk

DTL: Politikerne må lytte nøje efter

Video
Volvo laver kontrakt på selvkørende mine-lastbiler

Volvo Trucks skal levere sin første kommercielle løsning med selvkørende lastvogne til transport af kalksten fra en åben mine til en nærliggende havn

Kørsel i egen bil: Her er de nye satser

Nyhedsbrev

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Kranfirma konkurs

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mægler stod for salget til NTG

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lær at tackle vanskelige situationer på intensivt kursus om Konflikthåndtering

CERTEX Danmark har sort bælte i løfteudstyr til teatre

Ny model løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S!

EUC lillbælt nu også med International Kranføreruddannelse

Tilbyd dine kunder serviceaftaler og opnå de økonomiske gevinster, der ligger i dem

Brønd til installering langs skinnerne

Mangler du personale til aftenrengøringen efter kl. 16?

Q-System har stor succes med pallelogistik i Spanien

Servicekunderne elsker at benytte servicesystemet Dantech

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsl...

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/...

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

Send til en kollega

0.282