23948sdkhjf

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Den nye S 500 6X2*4, der har kørt rundt som demobil i hele Danmark henover sommeren 2018, er netop blevet leveret til Krog Transport i Herning. Bilen er noget atypisk i farven i forhold til tidligere demobiler, men det var Krogs held, for den passede perfekt til hans firmafarve.

Selvom den grå farve ikke er en del af Scanias standardfarvesortiment, er demobilen malet grå på fabrikken. For med Scanias såkaldte MCC-pakke kan lastbilerne leveres i præcis den farve, som kunderne ønsker, direkte fra fabrikken, så den ikke skal forbi en maler først. Ved MCC-lakering kan alt på bilen indfarves, herunder dørhåndtag og hellakeret solskærm.

Det er Scania i Ishøj, der har stået for opbygningen af lastbilen, hvilket har stået på over sommeren, mens bilen har været udstillet på messer og markeder. Besøgende, der har lagt vejen forbi flere begivenheder, har derfor kunne følge med i opbyggernes arbejde og bilens udvikling.

Speciel opbygning
Bilens endelige opbygning består blandt andet af en galge med indbygget lys til luft, et skab bag sideværnet, fuld aluminiuminddækning på chassis, dobbelt baglygter, en plade under batterierne med arbejdslys, inddækning af førerhusophæng bagpå, tre ekstra lygter i solskærmen, diverse arbejdslys og trekanter mellem bogieakselen.

Chassiset er også lidt specielt, da akselafstanden på trækkeren er 2.950 mm og bogieakslen er elektrisk styrbar, hvilket gør køretøjet væsentligt nemmere at manøvrere, hvor pladsen er trang.

Den 6-cylindrede Scania-motor er på 13 liter slagvolumen på maks. 500 hk/2.550 Nm med emissionsbegrænsende SCR-teknologi. Motoren er koblet til en 12+2-trins Scania Opticruise GRS905R-gearkasse med to krybegear, to bakgear og retarder.

Komfortabelt indrettet
Den nye bil er Torben Krogs første Scania.

- Jeg havde i går aftes og nat fornøjelsen af at køre min nye bil. Jeg kørte med link og trailer fra Herning til Brøndby og retur. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Driftsrapporten siger 21,3 liter pr. 100 km med link på første tur. Bilen var sat på eco drive og alligevel tog den Slagelse bakke med 83 km/t på toppen med et hurtigt nedskift til 11. gear, fortæller Torben Krog.

Indvendigt er der ikke sparret på komforten i CS20H-førerhuset. Bilen er udstyret med fuld læderpakke, Premium førersæde med ventilation, drejbar hvilestol, stort infotainmentsystem med 7” skærm, DAB-radio, ratbetjening og stemmestyring, kaffemaskine, køleskab, tabletholder og stort klimaanlæg. Bilen har også alt i sikkerhedsudstyr.

- Jeg har en hel liste af punkter, hvor jeg bare må sige, at der er tænkt de ekstra sidste tanker omkring sikkerhed, detaljer og produktudvikling. Alt er indrettet meget logisk, og man kan se, at det er fagfolk og eksperter med forstand på lastbiler, der virkelig har lagt hovederne i blød for at udvikle det ypperligste inden for lastbilsteknologi, siger Torben Krog.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.106