23948sdkhjf

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Nethandelsmarkedet i Danmark er i stigende grad domineret af globale spillere under udenlandsk ejerskab. Et verdensomspændende netværk er nemlig en klar fordel, hvis man skal arbejde sig ind på fragtmarkedet.

Det skriver Finans.

- Over de sidste fem år er der sket en kæmpe forandring. Dengang udgjorde de varer, vi leverer direkte til forbrugerne, kun 10 pct. af omsætningen. Nu er det 30 pct., siger Atli Einarsson, administrerende direktør for DHL i Danmark, til Finans.

Forventningen er, at 50 pct. af koncernens omsætning i fremtiden udgøres af denne type opgaver. Og hollandske GLS, schweiziske Kuehne + Nagel og franske Geodis henter også vækst på de danske pakker.

Mange af de større firmaer har kontakter direkte til de udenlandske websites, hvor danskerne e-shopper, mens de danske logistikvirksomheder primært finder væksten på nicher.

Selvom der ifølge en brancheanalyse fra BIQ er en gennemsnitlig vækst på 7 pct. blandt fragtkoncernerne, så følger indtjeningen ikke helt med. Det skyldes heftig konkurrence og rift om medarbejderne.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.097