23948sdkhjf

Hybridfærge sejler derudaf

Når lastbilerne i fremtiden kører ombord på overfarten Frederikshavn-Gøteborg, sejler færgen udelukkende på batterier

Den el- og dieseldrevne færge Stena Jutlandica har nu sejlet i en måned. Resultaterne har overgået alle forventninger.

- Projektet er en vigtig del af vores målrettede indsats for at reducere vores skibes påvirkning af miljøet. I takt med at størrelsen og prisen på batterier falder, bliver batteridrift et meget attraktivt alternativ til traditionelle brændstoffer til søfart, eftersom udledninger skal kunne elimineres fuldstændig i fremtiden, siger chef for bæredygtighed i Stena Line, Erik Lewenhaupt.

Stena Lines projekt med at konvertere færgen Stena Jutlandica, som sejler mellem Gøteborg og Frederikshavn, til en batteridreven hybrid gennemføres i etaper, og det forventes, at færgen kan drives udelukkende på batterier i 2030.

Over flere etaper
I første etape, som nu har været i gang i en måned, er målet, at transformere en del af det elforbrug, der normalt har været forsynet fra en dieselgenerator, med el fra batterier. Som for eksempel ved manøvrering og brug af bovpropeller, når færgen lægger til kaj.

I næste omgang handler det om at forbinde batteridriften med to af de fire centrale maskiner, så Stena Jutlandica vil være i stand til at sejle på el-drift omkring 10 sømil inden for øhavet ved Gøteborg. I processens tredje trin forbindes batteriet med alle fire hovedmaskiner, og skibet vil derved kunne sejle cirka 50 sømil mellem Sverige og Danmark udelukkende ved hjælp af elektricitet. Sidste skridt skulle gerne være gennemført inden for tre år.

Efter kun en måned på farten har de positive resultater allerede vist sig.

- Indtil videre har vi kunnet mindske brugen af vores dieselgeneratorer kraftigt og har kunnet nøjes med at bruge én i stedet for tre. En anden positiv effekt er et rent sikkerhedsaspekt, idet vi minimerer risikoen for strømafbrydelse, da vi konstant har adgang til elektricitet, siger Johan Stranne, som er Senior Chief Engineer på Stena Jutlandica.

De miljømæssige besparelser i første etape, ved at anvende batteridrift og derved reducere brugen af dieselgeneratorer og manøvren i havnen, udgør cirka 500 ton brændstof og 1.500 ton CO2. Det svarer til den mængde, som 600 personbiler udleder på årlig basis.

Mere om: Stena Line
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.136