23948sdkhjf

Kina indvier verdens længste bro over vand

| Af /ritzau/ | Tip redaktionen om en historie

Kina og Hongkong rykker tættere på hinanden, når en 55 kilometer lang broforbindelse tirsdag bliver indviet. Det imponerende byggeri vækker dog ikke kun glæde

Den er bygget til at kunne modstå enorme jordskælv og supertyfoner. Og så er den 55 kilometer lang.

Verdens længste bro over vand bliver tirsdag indviet og kommer med nogle års forsinkelse til at forbinde Hongkong, kasinomekkaet Macao og det kinesiske fastland.

Den 130 milliarder kroner dyre forbindelse er et kinesisk prestigeprojekt.

Mandag forlød det, at den kinesiske præsident, Xi Jinping, ville stå for den officielle åbning sammen med repræsentanter fra Hongkong og Macao. Offentligheden får først adgang til broen fra onsdag.

Alt efter hvem man spørger, bliver broen kaldt både genial og ubrugelig.

Det geniale først: Rejsetiden mellem lufthavnen i Hongkong og millionbyen Zhuhai på det kinesiske fastland vil eksempelvis blive forkortet til tre kvarter fra de nuværende fire timer.

Der vil komme øget handel i området, turisterne vil strømme til, og så er det i øvrigt helt generelt en kæmpe ingeniørmæssig bedrift.

Det er sådan myndighederne omtaler byggeriet. Men langtfra alle jubler over den rekordlange bro.

I Hongkong er mange vrede over, at de skal betale over en tredjedel af regningen for noget, som flere kalder helt unødvendigt.

Samtidig ser kritikere broen som endnu et symbol på, at kommunistpartiet i Kina forsøger at stavnsbinde Hongkong.

Den tidligere britiske kronkoloni har siden 1997 hørt under Kina, men har delvist selvstyre efter devisen "ét land, to systemer".

En af broprojektets skarpeste kritikere er Claudia Mo. Hun er medlem af parlamentet i Hongkong og er ikke nervøs for at lange ud efter styret i Beijing.

- Det hele er unødvendigt. Som om vi har behov for at blive bedre forbundet til moderlandet. Vi har sø-, luft- og landtransport på alle tænkelige måder. Hvorfor skal vi have en bro mere? Den forbinder nærmest Hongkong til Kina som en navlestreng, siger Claudia Mo ifølge nyhedsbureauet dpa.

Hun peger blandt andet på, at Hongkong allerede er forbundet til storbyerne Guangzhou og Shenzhen med et højhastighedstog.

Samtidig påstår miljøorganisationer, at byggeriet har ført til en dalende bestand af indiske pukkeldelfiner - en art, der i forvejen er tæt på at være kategoriseret som truet.

Det har også skabt en del forundring, at den nye bro ikke kommer til at være fuldstændig åben for alle.

Hvis man vil køre i sin egen bil over broen, kræver det ifølge CNN en særlig tilladelse. De fleste bilister vil formentlig blive nødt til at parkere før broen og hoppe over i en bus og købe en billet for at krydse vandet.

Broen skulle egentlig have stået færdig i 2016. Men åbningen er flere gange blevet udsat på grund af budgetoverskridelser, problemer med byggeriet og sikkerheden.

Ni personer er døde under byggeriet, og over 250 andre er blevet kvæstet.

Den 55 kilometer lange forbindelse, der foruden brostykker tæller kunstige øer og en 6,7 kilometer lang undersøisk tunnel, er en del af Kinas plan om et såkaldt Greater Bay Area i den sydlige del af landet.

Området har ifølge dpa et areal på 56.500 kvadratkilometer - mere end Danmark - og omfatter 11 større byer med i alt 68 millioner indbyggere.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.117