23948sdkhjf

Alm. Brand tiltrækker vognmandskunder

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Efter godt halvandet år på transportmarkedet har branchens nyeste forsikringsspiller, Alm. Brand, flere kunder i transport- og vognmandsbranchen end forventet

Alm. Brand var den nye dreng i klassen, da koncernen sidste år trådte ind på det danske transportmarked for lastbil- og fragtføreransvarsforsikringer. Det foreløbige resultat er masser af erfaring og et større antal kunder end forventet.

- Markedet for forsikringer til vognmænd har i mange år været præget af få, store spillere. Derfor har vi som ny og mindre aktør arbejdet benhårdt på at fortælle om vores produkter og vise, at vi håndterer komplekse skadesager hurtigt og ordentligt, fortæller Peter Flemmer, der er erhvervsdirektør i Alm. Brand.



- Det er vi lykkedes ganske godt med. Vi har allerede nu fået flere kunder, end vi havde budgetteret med.

Peter Flemmer ønsker ikke at fortælle hvor mange vognmandskunder Alm. Brand har fået; men han understreger at de stadig er en lille spiller på markedet.

- Jeg påstår ikke, at de store forsikringsselskaber kan mærke, at vi bider dem i haserne. Det er slet ikke der, vi er; men vi er blevet bekræftet i, at der også er plads til os, og at vi kan levere en god ydelse, som kunderne er tilfredse med. Det er vigtigt for os.

Havde allerede kompetencerne
Transportmagasinet: Er i gået ind i transportbranchen, fordi der var behov for det, eller fordi I ville forsøge jer i et nyt marked?

- Vi leder hele tiden efter nye forretningsområder, og så gik det faktisk op for os, at vi sad inde med nogle transport-kompetencer forskellige steder i huset både på rådgiversiden, produktsiden og til skadesbehandlingen, fortæller Peter Flemmer.

- Vi har gennem tiden overtaget medarbejdere fra andre forsikringsselskaber, og flere af dem har stærke kompetencer på transportområdet, som ikke rigtig blev brugt. Så for os var det oplagt at bevæge os ind i transportsegmentet. Vi har langt hen ad vejen kunnet tage udgangspunkt i de medarbejdere, vi allerede havde.

- På den måde er ideen opstået internt i virksomheden. Det er ikke kunderne, der har bedt om en ny spiller på markedet. Det er i høj grad vores eget initiativ, og markedet har siden hen bekræftet os i, at det var en rigtig beslutning.

Dedikerede folk
Efter en grundig undersøgelse og vurdering af mulighederne valgte Alm. Brand at skære produkterne til på en lidt anden måde end de store forsikringsselskaber. Man ville gerne tilbyde kunderne en anden type service end den, de store forsikringsselskaber kan levere.

- Prisen er selvfølgelig vigtig, når man skal hverve nye kunder; men den service, man kan tilbyde, betyder også rigtig meget, fortsætter Peter Flemmer.

- Det service-lag, man kan lægge ovenpå, er noget som kunden skal opleve med tiden. Det er svært at fortælle om i en salgssituation; men vi håber, at kunderne på sigt lægger mærke til det. Vi satser på faste kontaktpersoner og en høj grad af service til både store og små kunder.

- Mange af de store transportfirmaer er sikkert godt betjent i forvejen; men vi tror på, at vi kan gøre en forskel - og så må det komme an på en prøve, siger han.

Fragtføreransvar
For transportbranchen handler det i høj grad om, hvordan man dækker fragtføreransvaret; men det handler også om, hvordan man sætter pakken af produkter sammen. Hvor nemt er det at forstå forsikringerne, dækningerne og betingelserne? Hvor intuitive er tillægsdækningerne?

Udover forsikring af lastbilerne kan det være kontorinventar, bygninger og arbejdsskader - og selvfølgelig også ansvar.

- Som vognmand bliver man målt på mange forskellige ting - også på, hvor godt man passer på de varer, man transporterer for andre. I den forbindelse er det vigtigt, at man hurtigt og smidigt kan gå ind og erstatte det for kunden, hvis man kommer til at skade noget.

- For vognmandens egen forretning er det også vigtigt, at man hurtigt kan få afsluttet en skade på lastbilen, så den kan komme tilbage på landevejen igen. Her er hurtig sagsbehandling og samarbejde med nogle værksteder alfa og omega.

- Som i al forsikring, at det er først i skadessituationen, at man kan se, om man er det rigtige sted, siger Peter Flemmer.

Krisehjælp til hele familien
Erhvervsdirektøren mener også, at Alm. Brand har nogle unikke dækninger både på arbejdsskade- og sygedriftstab-forsikringerne, som netop er blevet opdateret.

- En arbejdsskadeforsikring er lovpligtig. Det, vi er kommet med, er et opdateret produkt med nogle fordele ud over det, der ligger i loven.

- Normalt tilbyder man psykologisk krisehjælp til den skaderamte, men vi tilbyder det også til de pårørende. Hvis faren i familien er kommet til skade, betyder det også noget ved resten af familien. Vi har derfor valgt at gøre krisehjælp til de pårørende som en del af vores standarddækning.

- Vi har også udvidet vores dækning på brilleskader. Loven siger, at man skal tilbyde erstatning for briller. Efter et år begynder man at lave en afskrivning på brillernes værdi. Sådan nogle briller kan godt koste mange penge. Derfor har vi udvidet forsikringen med op til tre år, før afskrivningen begynder.

Endelig har Alm. Brand også forlænget åbningstiden for psykologisk krisehjælp. Før kunne man kun komme i forbindelse med selskabet i den normale åbningstid. Nu er der åbent i alle ugens dage hele døgnet.

- Jeg tror, at der er mange arbejdsgivere, som gerne vil give sine ansatte størst muligt sikkerhedsnet. Det er sådan noget, vi gerne vil åbne op for, siger erhvervsdirektøren.

Vigtig medarbejder bliver syg
Et andet område, der er sket forbedringer på, er ved sygedriftstab-forsikringen.

- Sygedriftstab er en tilvalgsdækning, forklarer Peter Flemmer. Det dækker det tab, som en virksomhed kan stå med, hvis en nøglemedarbejder eller virksomhedsejeren selv bliver syg eller kommer til skade. I en sådan situation risikerer virksomheden at miste muligheden for at tjene penge, fordi man er afhængig af en bestemt medarbejder.

- Det er især aktuelt i de små og mindre transportvirksomheder. En vognmand kan for eksempel være stærkt afhængig af en chauffør, der kører nogle bestemte ruter eller kører en bestemt type transporter. Man kan derfor købe en forsikring, der tager højde for tabet.

- Det er også et produkt, som andre forsikringsselskaber tilbyder; men vi har udvidet dækningen. Hvis den pågældende medarbejder skulle dø af sin sygdom eller ulykke, kan man få dækket sit driftstab i op til to måneder. Det vil sige man kan dække sit tab i den periode der går, indtil man får ansat en ny person.

Hele vejen rundt
- Der er en tendens til, at vognmænd lægger deres forsikringer samme sted. Derfor skal man kunne tilbyde det hele, hvis man skal gøre sig forhåbninger om dette segment i større stil. Vi forsikrer mange vognmænds ejendomme. Nu kan vi også forsikre vognmanden på andre områder.

- Vi vil gerne være en partner, der sørger for, at man kommer hele vejen rundt. Vi har dedikerede folk til at håndtere transport- og vognmandsbranchen, og vi synes, at vi er lykkedes godt på kort tid; men det, der i sidste ende afgør, om det bliver en succes, er hvis kunderne anerkender og vælger vores produkter.

- Vi synes, at vi har nogle gode dækninger, som kan åbne til en dialog med kunden. Måske køber vognmanden ikke forsikringen lige med det samme; men det er også vigtigt, at vi bruger vores viden om branchen til at sætte en tankeproces i gang hos vognmanden.

- Vi vil gerne stå som et selskab, der har viden, som vi deler ud af. Vi vil gerne betragtes som en seriøs sparringspartner til transportbranchen og vognmændene. Det kan jo være, at vi bliver valgt, næste gang kunden vil kigge sine forsikringer igennem.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Nyhedsbrev

MAN vil erobre Grønland

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Forureningsfri kørsel på op til 10 km

Scania fortsætter sit fokus på hybridteknologien. Nu kommer to nye hybrid-lastbiler i Next Generation-serien. Det er lastbiler til bæredygtig kørsel i byerne

Debat
Er det nok bare at sige undskyld?

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

Kurt Beier-sagen
Postnord kører videre med udenlandske chauffører

DHL er Danmarks Bedste Arbejdsplads

Kurt Beier-sagen
Sag om filippinske chauffører går verden rundt

Historien om de underbetalte filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har fundet vej til nyhedsoverskrifterne på flere kontinenter

Organiseret snyd i vognmandsfirma giver rødt kort til chauffører

Vestre Landsret justerer på dom i sag om fusk i vognmandsfirma i Horsens.

Ny konkurrence for chauffører

Scania Driver Competition afløser Young European Truck Driver. Nu er der ingen aldersbegrænsning.

Kurt Beier-sagen
Efter slum-sag: Ingen hjælp til Beier-chauffører i Tyskland

Efter en anmeldelse om menneskehandel skred tysk politi ind over for vognmand Kurt Beier Transport og afhørte 16 chauffører. Chaufførerne har dog endnu ikke fået hjælp af de tyske myndigheder

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Kurt Beier-sagen
Eksperter: Svært at løfte sager om menneskehandel i Danmark

Det kan blive vanskeligt at retsforfølge dansk firma, der er mistænkt for menneskehandel med 26 filippinske chauffører

Kurt Beier-sagen
Transportkæmpe: Vi kendte ikke til uacceptable forhold i Tyskland

NTG afviser at have kendt til filippineres forhold på selskabets område i Tyskland. Det holder ikke, mener chauffører og fagforening, der vil stille selskabet til ansvar

Kurt Beier-sagen
Aabenraa Kommune politianmelder Kurt Beier Transport

Det omstridte transportfirma Kurt Beier Transport bliver meldt til politiet af Aabenraa Kommune, skriver 3F

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Nyt materiale revolutionerer bilindustrien

To Renault til Esbjerg-vognmand

Kort nyt fra transportbranchen

Nu har saltbilerne været i aktion

Konference om klimaindsats

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael Munch ApS

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Send til en kollega

0.3