23948sdkhjf

Alm. Brand tiltrækker vognmandskunder

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Efter godt halvandet år på transportmarkedet har branchens nyeste forsikringsspiller, Alm. Brand, flere kunder i transport- og vognmandsbranchen end forventet

Alm. Brand var den nye dreng i klassen, da koncernen sidste år trådte ind på det danske transportmarked for lastbil- og fragtføreransvarsforsikringer. Det foreløbige resultat er masser af erfaring og et større antal kunder end forventet.

- Markedet for forsikringer til vognmænd har i mange år været præget af få, store spillere. Derfor har vi som ny og mindre aktør arbejdet benhårdt på at fortælle om vores produkter og vise, at vi håndterer komplekse skadesager hurtigt og ordentligt, fortæller Peter Flemmer, der er erhvervsdirektør i Alm. Brand.



- Det er vi lykkedes ganske godt med. Vi har allerede nu fået flere kunder, end vi havde budgetteret med.

Peter Flemmer ønsker ikke at fortælle hvor mange vognmandskunder Alm. Brand har fået; men han understreger at de stadig er en lille spiller på markedet.

- Jeg påstår ikke, at de store forsikringsselskaber kan mærke, at vi bider dem i haserne. Det er slet ikke der, vi er; men vi er blevet bekræftet i, at der også er plads til os, og at vi kan levere en god ydelse, som kunderne er tilfredse med. Det er vigtigt for os.

Havde allerede kompetencerne
Transportmagasinet: Er i gået ind i transportbranchen, fordi der var behov for det, eller fordi I ville forsøge jer i et nyt marked?

- Vi leder hele tiden efter nye forretningsområder, og så gik det faktisk op for os, at vi sad inde med nogle transport-kompetencer forskellige steder i huset både på rådgiversiden, produktsiden og til skadesbehandlingen, fortæller Peter Flemmer.

- Vi har gennem tiden overtaget medarbejdere fra andre forsikringsselskaber, og flere af dem har stærke kompetencer på transportområdet, som ikke rigtig blev brugt. Så for os var det oplagt at bevæge os ind i transportsegmentet. Vi har langt hen ad vejen kunnet tage udgangspunkt i de medarbejdere, vi allerede havde.

- På den måde er ideen opstået internt i virksomheden. Det er ikke kunderne, der har bedt om en ny spiller på markedet. Det er i høj grad vores eget initiativ, og markedet har siden hen bekræftet os i, at det var en rigtig beslutning.

Dedikerede folk
Efter en grundig undersøgelse og vurdering af mulighederne valgte Alm. Brand at skære produkterne til på en lidt anden måde end de store forsikringsselskaber. Man ville gerne tilbyde kunderne en anden type service end den, de store forsikringsselskaber kan levere.

- Prisen er selvfølgelig vigtig, når man skal hverve nye kunder; men den service, man kan tilbyde, betyder også rigtig meget, fortsætter Peter Flemmer.

- Det service-lag, man kan lægge ovenpå, er noget som kunden skal opleve med tiden. Det er svært at fortælle om i en salgssituation; men vi håber, at kunderne på sigt lægger mærke til det. Vi satser på faste kontaktpersoner og en høj grad af service til både store og små kunder.

- Mange af de store transportfirmaer er sikkert godt betjent i forvejen; men vi tror på, at vi kan gøre en forskel - og så må det komme an på en prøve, siger han.

Fragtføreransvar
For transportbranchen handler det i høj grad om, hvordan man dækker fragtføreransvaret; men det handler også om, hvordan man sætter pakken af produkter sammen. Hvor nemt er det at forstå forsikringerne, dækningerne og betingelserne? Hvor intuitive er tillægsdækningerne?

Udover forsikring af lastbilerne kan det være kontorinventar, bygninger og arbejdsskader - og selvfølgelig også ansvar.

- Som vognmand bliver man målt på mange forskellige ting - også på, hvor godt man passer på de varer, man transporterer for andre. I den forbindelse er det vigtigt, at man hurtigt og smidigt kan gå ind og erstatte det for kunden, hvis man kommer til at skade noget.

- For vognmandens egen forretning er det også vigtigt, at man hurtigt kan få afsluttet en skade på lastbilen, så den kan komme tilbage på landevejen igen. Her er hurtig sagsbehandling og samarbejde med nogle værksteder alfa og omega.

- Som i al forsikring, at det er først i skadessituationen, at man kan se, om man er det rigtige sted, siger Peter Flemmer.

Krisehjælp til hele familien
Erhvervsdirektøren mener også, at Alm. Brand har nogle unikke dækninger både på arbejdsskade- og sygedriftstab-forsikringerne, som netop er blevet opdateret.

- En arbejdsskadeforsikring er lovpligtig. Det, vi er kommet med, er et opdateret produkt med nogle fordele ud over det, der ligger i loven.

- Normalt tilbyder man psykologisk krisehjælp til den skaderamte, men vi tilbyder det også til de pårørende. Hvis faren i familien er kommet til skade, betyder det også noget ved resten af familien. Vi har derfor valgt at gøre krisehjælp til de pårørende som en del af vores standarddækning.

- Vi har også udvidet vores dækning på brilleskader. Loven siger, at man skal tilbyde erstatning for briller. Efter et år begynder man at lave en afskrivning på brillernes værdi. Sådan nogle briller kan godt koste mange penge. Derfor har vi udvidet forsikringen med op til tre år, før afskrivningen begynder.

Endelig har Alm. Brand også forlænget åbningstiden for psykologisk krisehjælp. Før kunne man kun komme i forbindelse med selskabet i den normale åbningstid. Nu er der åbent i alle ugens dage hele døgnet.

- Jeg tror, at der er mange arbejdsgivere, som gerne vil give sine ansatte størst muligt sikkerhedsnet. Det er sådan noget, vi gerne vil åbne op for, siger erhvervsdirektøren.

Vigtig medarbejder bliver syg
Et andet område, der er sket forbedringer på, er ved sygedriftstab-forsikringen.

- Sygedriftstab er en tilvalgsdækning, forklarer Peter Flemmer. Det dækker det tab, som en virksomhed kan stå med, hvis en nøglemedarbejder eller virksomhedsejeren selv bliver syg eller kommer til skade. I en sådan situation risikerer virksomheden at miste muligheden for at tjene penge, fordi man er afhængig af en bestemt medarbejder.

- Det er især aktuelt i de små og mindre transportvirksomheder. En vognmand kan for eksempel være stærkt afhængig af en chauffør, der kører nogle bestemte ruter eller kører en bestemt type transporter. Man kan derfor købe en forsikring, der tager højde for tabet.

- Det er også et produkt, som andre forsikringsselskaber tilbyder; men vi har udvidet dækningen. Hvis den pågældende medarbejder skulle dø af sin sygdom eller ulykke, kan man få dækket sit driftstab i op til to måneder. Det vil sige man kan dække sit tab i den periode der går, indtil man får ansat en ny person.

Hele vejen rundt
- Der er en tendens til, at vognmænd lægger deres forsikringer samme sted. Derfor skal man kunne tilbyde det hele, hvis man skal gøre sig forhåbninger om dette segment i større stil. Vi forsikrer mange vognmænds ejendomme. Nu kan vi også forsikre vognmanden på andre områder.

- Vi vil gerne være en partner, der sørger for, at man kommer hele vejen rundt. Vi har dedikerede folk til at håndtere transport- og vognmandsbranchen, og vi synes, at vi er lykkedes godt på kort tid; men det, der i sidste ende afgør, om det bliver en succes, er hvis kunderne anerkender og vælger vores produkter.

- Vi synes, at vi har nogle gode dækninger, som kan åbne til en dialog med kunden. Måske køber vognmanden ikke forsikringen lige med det samme; men det er også vigtigt, at vi bruger vores viden om branchen til at sætte en tankeproces i gang hos vognmanden.

- Vi vil gerne stå som et selskab, der har viden, som vi deler ud af. Vi vil gerne betragtes som en seriøs sparringspartner til transportbranchen og vognmændene. Det kan jo være, at vi bliver valgt, næste gang kunden vil kigge sine forsikringer igennem.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

EU åbner undersøgelse af statsstøtte til Postnord

Danmark og Sverige undersøges af EU for statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

Iveco varmer op til Le Mans fra Skagen til København

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Blue Water ekspanderer i øst

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

Leman: - Flere opkøb på vej

Efter skraldekonflikt: Samarbejdet slutter til august

Frederikshavn Forsyning og Remondis har indgået opsigelsesaftale

ITD til ny regering: - Hold vågent øje med Postnord

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Beskedent overskud hos Esbjerg Gods

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Fuld lastbilchauffør slingrede ned ad Hirtshalsmotorvejen

Debat
Hvordan sælger vi chaufførjobbet i mødregruppen?

Dachser satser på bæredygtig vækst

Henrik Toftengs nye Iveco sætter komforten i højsædet

DTL venter utålmodigt: Giv os nu de smarte takografer!

Scania R 450 vinder Green Truck 2019

Hvad er WLTP?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Færre sælgere i autobranchen

Nye smarte apps på messe

Kæmper fortsat for gratis bro

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Padborg Transportmesse 2019
Aldrig mere flade dæk

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Nyt om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Et helt NOPA træk til Vridsløsemagle Kran og Container

Nyt træk til Vestjyllands Andel amba

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Benny Rasmussen & Søn

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Tillykke til Lysen Biler med vaskemaskine nr 5 fra WashTec

Hils på din nye kollega - kontorrobotten

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Multilift Power kroghejs til flytning af containere

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

3G-netværket har talte dage

1 stk. ny 3-akslet gardintrailer til Simon Dam Transport!

Billig emballage

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Vidste du, at BSV kan tilbyde følgende?

Kom til åbent hus hos SAWO i Kolding

EVCS hybrid ladekabel til 2-33 kV og 16-32 A

Fleet Complete's Carsharing app gør det nemt for medarbejderne at booke en ...

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Køber du din gas her?

Send til en kollega

0.222