23948sdkhjf

Alm. Brand tiltrækker vognmandskunder

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Efter godt halvandet år på transportmarkedet har branchens nyeste forsikringsspiller, Alm. Brand, flere kunder i transport- og vognmandsbranchen end forventet

Alm. Brand var den nye dreng i klassen, da koncernen sidste år trådte ind på det danske transportmarked for lastbil- og fragtføreransvarsforsikringer. Det foreløbige resultat er masser af erfaring og et større antal kunder end forventet.

- Markedet for forsikringer til vognmænd har i mange år været præget af få, store spillere. Derfor har vi som ny og mindre aktør arbejdet benhårdt på at fortælle om vores produkter og vise, at vi håndterer komplekse skadesager hurtigt og ordentligt, fortæller Peter Flemmer, der er erhvervsdirektør i Alm. Brand.



- Det er vi lykkedes ganske godt med. Vi har allerede nu fået flere kunder, end vi havde budgetteret med.

Peter Flemmer ønsker ikke at fortælle hvor mange vognmandskunder Alm. Brand har fået; men han understreger at de stadig er en lille spiller på markedet.

- Jeg påstår ikke, at de store forsikringsselskaber kan mærke, at vi bider dem i haserne. Det er slet ikke der, vi er; men vi er blevet bekræftet i, at der også er plads til os, og at vi kan levere en god ydelse, som kunderne er tilfredse med. Det er vigtigt for os.

Havde allerede kompetencerne
Transportmagasinet: Er i gået ind i transportbranchen, fordi der var behov for det, eller fordi I ville forsøge jer i et nyt marked?

- Vi leder hele tiden efter nye forretningsområder, og så gik det faktisk op for os, at vi sad inde med nogle transport-kompetencer forskellige steder i huset både på rådgiversiden, produktsiden og til skadesbehandlingen, fortæller Peter Flemmer.

- Vi har gennem tiden overtaget medarbejdere fra andre forsikringsselskaber, og flere af dem har stærke kompetencer på transportområdet, som ikke rigtig blev brugt. Så for os var det oplagt at bevæge os ind i transportsegmentet. Vi har langt hen ad vejen kunnet tage udgangspunkt i de medarbejdere, vi allerede havde.

- På den måde er ideen opstået internt i virksomheden. Det er ikke kunderne, der har bedt om en ny spiller på markedet. Det er i høj grad vores eget initiativ, og markedet har siden hen bekræftet os i, at det var en rigtig beslutning.

Dedikerede folk
Efter en grundig undersøgelse og vurdering af mulighederne valgte Alm. Brand at skære produkterne til på en lidt anden måde end de store forsikringsselskaber. Man ville gerne tilbyde kunderne en anden type service end den, de store forsikringsselskaber kan levere.

- Prisen er selvfølgelig vigtig, når man skal hverve nye kunder; men den service, man kan tilbyde, betyder også rigtig meget, fortsætter Peter Flemmer.

- Det service-lag, man kan lægge ovenpå, er noget som kunden skal opleve med tiden. Det er svært at fortælle om i en salgssituation; men vi håber, at kunderne på sigt lægger mærke til det. Vi satser på faste kontaktpersoner og en høj grad af service til både store og små kunder.

- Mange af de store transportfirmaer er sikkert godt betjent i forvejen; men vi tror på, at vi kan gøre en forskel - og så må det komme an på en prøve, siger han.

Fragtføreransvar
For transportbranchen handler det i høj grad om, hvordan man dækker fragtføreransvaret; men det handler også om, hvordan man sætter pakken af produkter sammen. Hvor nemt er det at forstå forsikringerne, dækningerne og betingelserne? Hvor intuitive er tillægsdækningerne?

Udover forsikring af lastbilerne kan det være kontorinventar, bygninger og arbejdsskader - og selvfølgelig også ansvar.

- Som vognmand bliver man målt på mange forskellige ting - også på, hvor godt man passer på de varer, man transporterer for andre. I den forbindelse er det vigtigt, at man hurtigt og smidigt kan gå ind og erstatte det for kunden, hvis man kommer til at skade noget.

- For vognmandens egen forretning er det også vigtigt, at man hurtigt kan få afsluttet en skade på lastbilen, så den kan komme tilbage på landevejen igen. Her er hurtig sagsbehandling og samarbejde med nogle værksteder alfa og omega.

- Som i al forsikring, at det er først i skadessituationen, at man kan se, om man er det rigtige sted, siger Peter Flemmer.

Krisehjælp til hele familien
Erhvervsdirektøren mener også, at Alm. Brand har nogle unikke dækninger både på arbejdsskade- og sygedriftstab-forsikringerne, som netop er blevet opdateret.

- En arbejdsskadeforsikring er lovpligtig. Det, vi er kommet med, er et opdateret produkt med nogle fordele ud over det, der ligger i loven.

- Normalt tilbyder man psykologisk krisehjælp til den skaderamte, men vi tilbyder det også til de pårørende. Hvis faren i familien er kommet til skade, betyder det også noget ved resten af familien. Vi har derfor valgt at gøre krisehjælp til de pårørende som en del af vores standarddækning.

- Vi har også udvidet vores dækning på brilleskader. Loven siger, at man skal tilbyde erstatning for briller. Efter et år begynder man at lave en afskrivning på brillernes værdi. Sådan nogle briller kan godt koste mange penge. Derfor har vi udvidet forsikringen med op til tre år, før afskrivningen begynder.

Endelig har Alm. Brand også forlænget åbningstiden for psykologisk krisehjælp. Før kunne man kun komme i forbindelse med selskabet i den normale åbningstid. Nu er der åbent i alle ugens dage hele døgnet.

- Jeg tror, at der er mange arbejdsgivere, som gerne vil give sine ansatte størst muligt sikkerhedsnet. Det er sådan noget, vi gerne vil åbne op for, siger erhvervsdirektøren.

Vigtig medarbejder bliver syg
Et andet område, der er sket forbedringer på, er ved sygedriftstab-forsikringen.

- Sygedriftstab er en tilvalgsdækning, forklarer Peter Flemmer. Det dækker det tab, som en virksomhed kan stå med, hvis en nøglemedarbejder eller virksomhedsejeren selv bliver syg eller kommer til skade. I en sådan situation risikerer virksomheden at miste muligheden for at tjene penge, fordi man er afhængig af en bestemt medarbejder.

- Det er især aktuelt i de små og mindre transportvirksomheder. En vognmand kan for eksempel være stærkt afhængig af en chauffør, der kører nogle bestemte ruter eller kører en bestemt type transporter. Man kan derfor købe en forsikring, der tager højde for tabet.

- Det er også et produkt, som andre forsikringsselskaber tilbyder; men vi har udvidet dækningen. Hvis den pågældende medarbejder skulle dø af sin sygdom eller ulykke, kan man få dækket sit driftstab i op til to måneder. Det vil sige man kan dække sit tab i den periode der går, indtil man får ansat en ny person.

Hele vejen rundt
- Der er en tendens til, at vognmænd lægger deres forsikringer samme sted. Derfor skal man kunne tilbyde det hele, hvis man skal gøre sig forhåbninger om dette segment i større stil. Vi forsikrer mange vognmænds ejendomme. Nu kan vi også forsikre vognmanden på andre områder.

- Vi vil gerne være en partner, der sørger for, at man kommer hele vejen rundt. Vi har dedikerede folk til at håndtere transport- og vognmandsbranchen, og vi synes, at vi er lykkedes godt på kort tid; men det, der i sidste ende afgør, om det bliver en succes, er hvis kunderne anerkender og vælger vores produkter.

- Vi synes, at vi har nogle gode dækninger, som kan åbne til en dialog med kunden. Måske køber vognmanden ikke forsikringen lige med det samme; men det er også vigtigt, at vi bruger vores viden om branchen til at sætte en tankeproces i gang hos vognmanden.

- Vi vil gerne stå som et selskab, der har viden, som vi deler ud af. Vi vil gerne betragtes som en seriøs sparringspartner til transportbranchen og vognmændene. Det kan jo være, at vi bliver valgt, næste gang kunden vil kigge sine forsikringer igennem.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lavtgående hejseladsbil

En lille, men spændende Scania P 280 til Aalborg Forsyning

Debat
Bonus for biogas kan sikre grøn omstilling

- Vi taber terræn i forhold til vores naboer, når det gælder omstilling til biogaskøretøjer, lyder det fra Ivecos miljøchef

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

Transport 2019
Vognmandssøn har ansvaret for transportmessen

Selv om far er vognmand, fik Nikolaj Jørgensen aldrig selv det store kørekort, men alligevel arbejder han for transportbranchen

Transport 2019
Få overblikket: Alle grønne køretøjer på markedet

Nyhedsbrev

Flere billeder: Her er de fedeste biler på Transport 2019

Online Avis Arkiv

Galleri: Indtryk fra Transport 2019

Transport 2019 er skudt i gang

Ønske om enklere ordning for varebiler

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti mødes i dag med transportministeren for at begrænse den omfattende genregistreringen af varebiler.

Transport 2019
Sammenholdet er stort i Convoy Buddy

Chaufførklubben Convoy Buddy samler ind til fængslet chauffør og viser veteranbiler på Transport 2019.

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

Robotterne rykker ind hos HMK Bilcon

HMK Bilcon satser på automation, og de første robotter kommer måske allerede i slutningen af 2019.

Transport 2019
Uddannelse - med garanti for job

Tyskejede Dekra er blevet en storspiller på det danske marked med undervisning i transportsektoren - og der er garanti for job bagefter, hvis man passer studiet.

Hollandsk Norges-bil til dansk vognmand

Ny DAF XF530, som vognmandsforretningen THT, Tønder Handel & Transport, indsætter til fast kørsel på Norge.

Nordjysk opbygger rejser sig af asken

HMK Bilcon har rejst sig fra konkursens rand, og nu er der vækst så langt øjet rækker.

Interfjord har ramt midt i skiven

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Vognmandsformand er træt af 3F

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Thomas Darving til Leasing Fyn

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Flere unge skal være mekanikere

Brexit-nødplan på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan vasker du dine lastbiler og busser? Læs med her før du køber et vaskeanlæg…

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Controlflex Kobling

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Markedsanalyse: 5 gode grunde til at investere i EDI

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Hvide solceller til administrationsbygning

Meget mindre møg

Se Kärchers innovative nyheder på Transport 2019

HCS overtager Hashøj Biogas

Går du og tænker på et salg af dit transportfirma

SCHMIDT Koblinger

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Send til en kollega

0.25