23948sdkhjf

Lastbiler skal forurene langt mindre - CO2-udslippet skal ned

EU’s forslag om 30 procent reduktion af CO2-udslip er slet ikke nok, mener Danmarks energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt. klimaminister Lilleholt.

Danmark lægger samme kurs for lastbilers CO2-udledning som for person- og varebiler: Skrappere normer end EU-kommissionen og store billande ønsker.

Den 9. oktober tog de 28 EU-lande hul på behandlingen af forslaget om indførelse af CO2-krav til tunge køretøjer, der indgår i den 3. vejpakke.

EU-kommissionen spiller ud med bindende 15 procent CO2-reduktion i 2025 i forhold til 2019 og vejledende 30 procent i 2030. Der er tale om præstationsformer for nye køretøjer.

- Det er et alt for lavt niveau. Det ambitionsniveau skal hæves, men det skal være realistisk og gennemførligt, siger energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V).

Desuden skal 2030-målet være bindende, mener han.

- Tung transport står for godt 6 procent af CO2-udledningerne i EU. Uden regulering forventes andelen at stige. Det er en udvikling, vi er nødt til at få gjort op med, erklærer Lilleholt.

Han afstår fra at sætte tal på et højere mål.

Kun mindre lastbiler omfattes
EU-parlamentets transportudvalg har stemt for kommissionens 15 % i 2025 og 30 % i 2030 med 37 stemmer mod 8. Det skete i og med udvalgets vedtagelse af den finske konservative Henna Virkkunens betænkning.

Imidlertid er miljøudvalget hovedudvalg for forslaget, og det er ikke givet, at transportudvalgets indstilling følges.

EU-forslaget omfatter 65-70 procent af de tunge køretøjer. Resten er dels forskellige typer specialkøretøjer såsom skraldebiler og entreprenørbiler, dels lastbiler større end dimensionsdirektivet, hvor maksimumstørrelsen er 40 ton i totalvægt (44 ton for lastbiler i kombitransport).

Det bemærkes i Danmark. Modullastbiler godskrives ikke for lavere brændstofforbrug per ton gods.

Forslaget medtager alene 2- og 3-akslede biler og ikke som minimum 4- og eventuelt 5-akslede, og godsvægten stopper ved urealistisk lave 26,5 ton, beklager DTL.

Den foreslåede CO2-regulering gælder nemlig kun lastbiler eller trækkere med 4x2 eller 6x2 akselkonfiguration, dvs. 4- og 6-hjulede køretøjer med træk på én bagaksel.

Ærgerligt at stoppe ved 40 ton
Forslaget tager ikke højde for udviklingen i branchen med stadig længere, bredere og tungere køretøjer og anhængere, modulvogntog og platooning. Der tages heller ikke højde for forskellige brændstoffer, herunder særligt biobrændstof, kritiserer DTL.

Underdirektør Ove Holm, DTL, har lavet en beregning på Transportministeriets TEMA-model over sammenhængen mellem CO2-udledning og lastbiltyper. Den bekræfter, at klimatrykket pr.transporteret enhed mindskes tydeligt med lastbilens størrelse.

- Det er ærgerligt, at EU-kommissionens verden stopper ved 40 ton totalvægt. Der er en stor CO2-gevinst ved at gå op i lastbilstørrelse og -vægt, siger Ove Holm.

Lavemissionskøretøjer defineres som lastbiler eller vogntog med en udledning under 350 gram CO2 per km. Det er langt under nutidige forhold. Som en fingerregel med stort spænd regner Ove Holm med 883 gram CO2 per km, når man ud fra, at en liter diesel rækker til tre km (forudsætningen er 2,65 kg CO2 per liter diesel).

Nul- og lavemissionskøretøjer (f.eks. el- eller biogasmotorer) give bilfabrikker adgang til "superkredit", dvs. mulighed for at markedsføre flere lastbiler som ellers udleder for meget.

Tilskyndelse til teknologi
Det skal tjene som en tilskyndelse for lastbilfabrikkerne til at kaste sig over teknologisk udvikling, og samtidig skal de klimavenligste køretøjer ikke være for dyre. Det er samme forhold, som gælder for personbiler, hvor elbiler giver adgang til at producere store benzin- og dieseldrevne biler.

Der sættes dog et loft for klimakreditten. Der ydes maksimalt kredit for 3 procent af en producents tilladte udledningsmål. Videre må højest 1,5 procent komme fra de køretøjstyper, der først senere vil blive omfattet af reduktionsmålene.

Superkredit med måde
Pionerer belønnes for at sende klimavenligere modeller på markedet før tid allerede fra i dag. Overpræsentationen udløser "udledningskreditter", der kan modregnes i det mål for CO2-udledningen, som den enkelte producent pålægges i 2025.

CO2-reguleringen bygger på procent af producenters CO2-udledning. Det er ikke krav til det enkelte køretøj. Producenter, der overskrider den tildelte udledningsmål, pålægges ifølge forslaget en bøde på 6800 euro (50.660 kroner) per gram CO2 per tonkm.

Kommissionens hjemmeside
Fra 2020 kan vognmænd begynde deres købsovervejelser med at slå op på EU-kommissionens hjemmeside og kigge på listen, der bl.a. indeholder den gennemsnitlige, specifikke CO2-emission af alle nye, registrerede tunge køretøjer det foregående år.

I forvejen har kommissionen fået vedtaget tekniske lovregler om typegodkendelse, overvågning og indberetning af brændstofforbrug og emissioner for tunge køretøjer, der trådte i kraft sidste år.

CO2-erklæring følger med
Fra årsskiftet skal lastbiler udstyres med en CO2-erklæring. Nogle producenter har taget hul på det snarlige lovkrav her i 4. kvartal ved at udstyre deres salgsmateriale og tilbud med de certificerede CO2-værdier.

Foruden den indre klimabelastning er formålet lavere driftsomkostninger for tung transport i EU samt at opretholde EU’s teknologiske førerskab for tunge køretøjer. Der er god ingen beregninger for anskaffelsesprisens udvikling.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094