23948sdkhjf

To Renault til Esbjerg-vognmand

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Ole Velbæk er landmand og vognmand Han har ti lastbiler, der hjælper til på gården og kører med containere fra Esbjerg Havn

Det er ikke alle, der vender tilbage til transportbranchen, når man først har forladt den. Ole Velbæk er en af de få.

Oprindelig var han lastbilchauffør hos Roland Munch i Esbjerg. Her kørte han i næsten 25 år; men så en dag besluttede han sig for at skifte spor og blive fritidslandmand.



Først havde han en mindre gård; men i 2002 købte han Lundegaard ved Esbjerg. Det er en større landbrugs- ejendom med omkring 200 hektar landbrugsjord.

Kærligheden blomstrede igen
Da der var brug for at køre korn- og foderstoffer til og fra gården, blomstrede den gamle kærlighed til lastbiler op igen.

Ole Velbæk etablerede Lundegaard Transport, og så var han i gang. Den første lastbil blev købt i 2006. I dag har virksomheden 10 lastbiler i daglig drift, og landmanden er blevet vognmand. Dyrkning og høst på Lundegaards mange hektar jord er udliciteret til af en maskinstation.

Selv er han at finde i en af firmaets lastbiler.

- Døgnet har kun 24 timer, så man jo prioritere, forklarer Ole Velbæk, der allerede har rundet de 60 år.

Kørsel fra Esbjeg Havn
Hovedparten af Lundegaard Transports lastbiler kører med containere fra Esbjerg havn til forskellige destinationer i Danmark.

Ole Velbæk er selv at finde i en af disse container-lastbiler, og han styrer den daglige transportlogistik fra førerhuset.

De øvrige lastbiler, som er tipsættevogne, kører med korn- og foderstoffer, kartofler, sand, sten og grus, vejsalt m.m. Det sker i et samarbejde med Møller Transport i Rødding.

Gået over til Renault
Vognmanden er også gået over til Renault på det seneste. Foreløbig har han køb to Renault T 480 hk.

- Den ene blev købt for et år siden og har kørt cirka 140.000 kilometer. Den anden er fra i år, fortæller han. Bilerne kører formidabelt, og brændstoføkonomien overgår de øvrige lastbiler i vognparken.

Personligt blev Ole selv overbevist, da han skulle afløse på den ene Renault-lastbil, fordi chaufføren skulle have ferie.

- De kører rigtig godt og tilbyder stor førerhuskomfort til chaufførerne.

Chauffør tilfreds
Chaufføren Anders Simmelsgaard, der er chauffør på den første Renault hos Lundegaard Transport, er en erfaren chauffør med 40 års virke i transportbranchen. Han har kørt alle lastbilmærker, men er blevet særlig glad for Renault på grund af lastbilens køregenskaber og komfort.

Bedst til brændstof
- Den trækker rigtig godt op ad de store bakker, og så har den fulde ståhøjde i førerhuset. Det er ubesværet at bevæge sig rundt i førerhuset under pauser, tøjskift m.m., og der er masser af aflæggerplads, fortæller han.

Anders Simmelsgaard ligger i front blandt firmaets chauffører, når det handler om at køre langt på literen. Han kører konsekvent med automatisk fartpilot i erkendelse af, at ingen chauffør kan konkurrere med teknikken, når det vedrører brændstoføkonomisk kørsel.

Er der brug for at tage lidt af farten, benytter han motorbremsen. Er der muligheder for friløb over en strækning, slår han fartpiloten fra og lader lastbilen rulle ganske gratis.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Mægler stod for salget til NTG

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Forureningsfri kørsel på op til 10 km

Scania fortsætter sit fokus på hybridteknologien. Nu kommer to nye hybrid-lastbiler i Next Generation-serien. Det er lastbiler til bæredygtig kørsel i byerne

Varebiler er særligt eksponeret for uheld om vinteren

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Kurt Beier-sagen
Postnord kører videre med udenlandske chauffører

Debat
Er det nok bare at sige undskyld?

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

DLG får logistikcenter i Taulov

PFA og ADP opfører 28.000 m2 logistikcenter for DLG i Fredericia

DHL er Danmarks Bedste Arbejdsplads

Stigende oliepriser presser Mærsks indtjening

Kurt Beier-sagen
Sag om filippinske chauffører går verden rundt

Historien om de underbetalte filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har fundet vej til nyhedsoverskrifterne på flere kontinenter

Organiseret snyd i vognmandsfirma giver rødt kort til chauffører

Vestre Landsret justerer på dom i sag om fusk i vognmandsfirma i Horsens.

Ny konkurrence for chauffører

Scania Driver Competition afløser Young European Truck Driver. Nu er der ingen aldersbegrænsning.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael Munch ApS

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Send til en kollega

0.311