23948sdkhjf

To Renault til Esbjerg-vognmand

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Ole Velbæk er landmand og vognmand Han har ti lastbiler, der hjælper til på gården og kører med containere fra Esbjerg Havn

Det er ikke alle, der vender tilbage til transportbranchen, når man først har forladt den. Ole Velbæk er en af de få.

Oprindelig var han lastbilchauffør hos Roland Munch i Esbjerg. Her kørte han i næsten 25 år; men så en dag besluttede han sig for at skifte spor og blive fritidslandmand.



Først havde han en mindre gård; men i 2002 købte han Lundegaard ved Esbjerg. Det er en større landbrugs- ejendom med omkring 200 hektar landbrugsjord.

Kærligheden blomstrede igen
Da der var brug for at køre korn- og foderstoffer til og fra gården, blomstrede den gamle kærlighed til lastbiler op igen.

Ole Velbæk etablerede Lundegaard Transport, og så var han i gang. Den første lastbil blev købt i 2006. I dag har virksomheden 10 lastbiler i daglig drift, og landmanden er blevet vognmand. Dyrkning og høst på Lundegaards mange hektar jord er udliciteret til af en maskinstation.

Selv er han at finde i en af firmaets lastbiler.

- Døgnet har kun 24 timer, så man jo prioritere, forklarer Ole Velbæk, der allerede har rundet de 60 år.

Kørsel fra Esbjeg Havn
Hovedparten af Lundegaard Transports lastbiler kører med containere fra Esbjerg havn til forskellige destinationer i Danmark.

Ole Velbæk er selv at finde i en af disse container-lastbiler, og han styrer den daglige transportlogistik fra førerhuset.

De øvrige lastbiler, som er tipsættevogne, kører med korn- og foderstoffer, kartofler, sand, sten og grus, vejsalt m.m. Det sker i et samarbejde med Møller Transport i Rødding.

Gået over til Renault
Vognmanden er også gået over til Renault på det seneste. Foreløbig har han køb to Renault T 480 hk.

- Den ene blev købt for et år siden og har kørt cirka 140.000 kilometer. Den anden er fra i år, fortæller han. Bilerne kører formidabelt, og brændstoføkonomien overgår de øvrige lastbiler i vognparken.

Personligt blev Ole selv overbevist, da han skulle afløse på den ene Renault-lastbil, fordi chaufføren skulle have ferie.

- De kører rigtig godt og tilbyder stor førerhuskomfort til chaufførerne.

Chauffør tilfreds
Chaufføren Anders Simmelsgaard, der er chauffør på den første Renault hos Lundegaard Transport, er en erfaren chauffør med 40 års virke i transportbranchen. Han har kørt alle lastbilmærker, men er blevet særlig glad for Renault på grund af lastbilens køregenskaber og komfort.

Bedst til brændstof
- Den trækker rigtig godt op ad de store bakker, og så har den fulde ståhøjde i førerhuset. Det er ubesværet at bevæge sig rundt i førerhuset under pauser, tøjskift m.m., og der er masser af aflæggerplads, fortæller han.

Anders Simmelsgaard ligger i front blandt firmaets chauffører, når det handler om at køre langt på literen. Han kører konsekvent med automatisk fartpilot i erkendelse af, at ingen chauffør kan konkurrere med teknikken, når det vedrører brændstoføkonomisk kørsel.

Er der brug for at tage lidt af farten, benytter han motorbremsen. Er der muligheder for friløb over en strækning, slår han fartpiloten fra og lader lastbilen rulle ganske gratis.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.183