23948sdkhjf

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

PPG har lanceret en lakserie med nye bindere og tonefarver med flere fordele i lakerings- og tørreprocessen.

Storvognslakering er særlig krævende. Lakken skal stå åben i lang tid, den skal flyde godt og den skal være at påføre. 

De store overflader betyder, at der er meget energi at spare ved en hurtig tørreproces.

Disse centrale krav har været udgangspunktet for udviklingen af den nye produktplatform til storvognslakering, som lanceres som både PPG og Nexa.

I PPG-regi har den nye produktplatform fået navnet Defleet One, mens den i Nexa-regi kaldes Turbo Vision.

Patenterede produkter
Det nye laksystem indeholder en række nye, epokegørende og patenterede produkter, som det har taget producenten PPG adskillige år at udvikle. Systemet er opbygget med et udvalg af bindere der blandes med dedikerede tonefarver.

Alle bindere og tonefarver er nyudviklede. Det samme gælder for de hærdere og fortyndere, der også indgår i systemet.

Foreløbig findes der tre bindere i det nye system. Der vil løbende over de kommende måneder blive lanceret yderligere bindere.

Alle tonefarver, hærdere og fortyndere til systemet er allerede lanceret.

En superblank løsning
Ved førerhuse og andre områder, hvor der ønskes optimal kvalitet, tilbyder det nye system en toplak-binder der hos PPG kaldes Defleet One High Performance Topcoat. I Nexa hedder den tilsvarende toplak-binder Turbo Vision Premium High Flow Binder.

Når denne nye binder blandes med de nyudviklede tonefarver, får man en sprøjtevenlig toplak med god dækkraft, som samtidig har en særdeles høj glans. Dermed er produktet særdeles velegnet til reparationslakering af storvogne eller til opbygninger, hvor den absolut højeste kvalitet er påkrævet.

Testet i Europa
En række europæiske storvognslakerere har testet denne nye toplak-binder - og de er begejsrede.

- Alle de kunder der har prøvet de ny produkter oplever en glans, som er væsentligt højere, end de hidtil har været vant til, fortæller PPG’s europæiske produktchef inden for storvognslakering, Adrian Murphy.

Særlig god dækkraft 
- Tonefarverne har en særdeles god dækkraft, hvilket betyder, at de har kunnet reducere lagtykkelsen. Endelig er tørretiden særdeles kort, hvilket betyder, at emnerne kommer hurtigere gennem produktionen.

Forventer varm modtagelse
- Vores nye produktplatform er nyskabende på en række områder, og vi forventer, at mange vil give de nye produkter en varm modtagelse, siger nordisk marketingchef Henrik Friis, PPG.

Ifølge producentens egne tests betyder det nye laksystems gode dækkraft, at lagtykkelsen og dermed lakforbruget kan reduceres med op imod 10 procent.

VOC-udledning reduceres
Dette reducerer også VOC-udledningen tilsvarende. De gennemførte tests viser også, at man som bruger af produktet kan forkorte tørretiden med op til 20 procent, hvilket sikrer både en hurtigere produktionsproces og et lavere energiforbrug.

Hvis man ønsker at formindske energiforbruget endnu mere, og det i øvrigt passer ind i det enkelte værksteds produktionsproces, så kan den nye toplak også lufttørres uden nogen form for kvalitetstab.

Løsninger til alle behov
Som nævnt omfatter den nye platform allerede tre bindere og flere er undervejs, så der inden for kort tid er løsninger både til reparationslakering og til alle de behov opbyggere måtte have.

Foruden High Performance / High Flow Binder findes der på nuværende tidspunkt også en Matt Binder og en Medium Solid Binder.

Den nye Matt Binder kan blandes med High Performance / High Flow Binder og dermed give fuld fleksibilitet med hensyn til ønsket glansgrad.

Den nye Medium Solid Binder er udviklet til førstegangs-lakering af eksempelvis trailere, hvor der ikke er krav om brug af VOC-godkendte produkter.

Den nye platform har vist sig at have en særdeles god farvepasning uanset hvilket udstyr der anvendes. og uanset hvem der påfører den, lover PPG.

Dette reducerer helt behovet for oplæring i det nye system.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11