23948sdkhjf

Nu skal der styr på regler for chauffører

| Af /ritzau/ | Tip redaktionen om en historie

Et flertal af partier vil presse vognmænd med mere kontrol. Ingen ministre vil tage ansvar for området, men nu kaldes Ole Birk Olesen til hasteforespørgsel

Der skal ryddes op i det virvar af love og regler, som omgiver chauffører og vognmænd.

Det ønsker et flertal af Folketingets partier efter Padborg-sagen, hvor vognmanden Kurt Beier har ladet chauffører fra Filippinerne og Sri Lanka bo under kummerlige forhold i en "slumlejr".

Tirsdag ryddede politiet lejren i en stor aktion, hvor 26 chauffører fra de to lande frivilligt fulgte med i politiets varetægt. Kurt Beier og hans firma undersøges nu for menneskehandel.

Det store internationale transportfirma DSV og møbelkæden Jysk har valgt at indstille samarbejdet med Kurt Beier Transport.

- Der er flere forhold, som er tilpas kritiske til, at vi har valgt at afbryde samarbejdet, siger Tina Hindsbo, kommunikationschef i DSV, til Fagbladet 3F.

Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og SF ønsker nu at se handling fra regeringen.

- Der skal ske noget i en fart. En række ministre har det med at sige, at det ikke er deres område, og at det hører til hos EU, siger transportordfører Henning Hyllested (EL) til Ritzau.

- Det synes jeg ikke, at vi kan gå og vente på.

Derfor har Hyllested indkaldt transportminister Ole Birk Olesen (LA) til hasteforespørgsel på onsdag. 

Partierne vil vide, hvad regeringen vil gøre ved, at "titusindvis af chauffører fra tredjelande kan køre i hele Europa som følge af et hul i reglerne om borgere fra tredjeland".

Stridens kerne er såkaldt cabotagekørsel. Lastbiler fra lande som Polen, Bulgarien, Rumænien og Litauen må gerne køre ind og ud af Danmark med varer. De må også gerne køre et par ture med gods i landet, inden de kører ud igen. Men ofte bliver udenlandske lastbiler ifølge 3F i Danmark, hvor de ulovligt kører med gods til dumpingpris. 

EU-reglerne betyder ifølge 3F, at folk fra lande uden for EU kan hentes til Polen og herfra udstationeres til Danmark.

Dermed arbejder de ikke under danske regler, men under langt mere lempelige polske regler.

Såvel Inger Støjberg (V) som Ole Birk Olesen og Troels Lund Poulsen (V) afviser over for Fagbladet 3F, at sagen hører under deres ressortområder i henholdsvis Udlændinge- og Integrationsministeriet, Transportministeriet og Beskæftigelsesministeriet.

- Jeg har ikke noget at gøre med de regler, der regulerer, om man kan få arbejdstilladelse i EU, siger Birk Olesen.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) meddeler efter udspillet fra oppositionen, at Venstre støtter forespørgselsdebatten.

Venstre støtter desuden bedre kontrol med lastbiler, siger Pihl Lorentzen til Ritzau.

Arbejdsmarkedsforsker Jonas Felbo-Kolding, Københavns Universitet, er enig i, at cabotage-reglerne er et EU-anliggende.

- Så det vil kræve, at man finder en form for enighed i EU om at ændre reglerne, siger han.

Ifølge Jonas Felbo-Kolding er der mange forkerte oplysninger i debatten.

- Det er blevet udlagt som om, at hvis man bare har en arbejds- og opholdstilladelse, kan man frit komme til Danmark at arbejde, selv om man kommer fra et land uden for EU. Det er jo ikke tilfældet. Så jeg vil da ønske, at der bliver ryddet ud i misforståelserne, siger han.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.093