23948sdkhjf

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er et urealistisk projekt siger transportminister Ole Birk Olesen (LA)

Det er et urealistisk projekt at bygge en fast forbindelse mellem den danske hovedstad og den skånske kommune Landskrona. Det siger transportminister Ole Birk Olesen (LA), efter en delegation af politikere fra Landskrona fik spørgsmålet på Folketingets dagsorden i september, skriver Helsingborg Dagblad.

– Et så stort projekt er i mine øjne ikke realistisk. Det forventes at koste flere milliarder, hvilket ikke er proportionelt med gevinsterne for projektet.

Sådan skriver Ole Birk Olesen i et høringssvar til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg ifølge Sydsvenskan.

Et sådant projekt skulle yderligere behøve mere holdbare investeringer end ved blot at finansiere det gennem brugerbetalende vejafgifter, ligesom Øresundsbron blev det, og som en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg skal det.

Borgmester i Landskrona, Torkild Strandbergs (L), mener modsat, at en Landskrona-forbindelse – det såkaldte Europaspor – godt kan finansieres gennem brugerbetaling. Regnestykket afhænger nemlig af, om HH-forbindelsen kommer til at understøtte bil- og togkørsel, eller om det kun skal understøtte bilkørsel.

– Det, mange ikke forstår, er, at HH består af to tunnelforbindelser, en til biler og en til tog. Det, vi gør med vores forslag, er, at flytte togforbindelsen til Landskrona-København, siger Landskronaborgmesteren til Helsingborg Dagsblad.

De finansieringsmuligheder, der er medregnet i HH-forbindelsens forundersøgelser for togdrift, er de samme udregninger Landskrona har benyttet til at kigge på finansiering af Europasporet.

Ole Birk Olesen har tidligere udtalt, at HH-forbindelsen kun skal understøtte bilkørsel.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.158