23948sdkhjf

Markant flere biler sætter motorveje under pres

| Af /ritzau/ | Tip redaktionen om en historie

Transportminister vil fremlægge infrastrukturplan, som skal sikre plads til flere biler på landets motorveje

Presset på landets motorveje fortsætter med at stige.

Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at trafikken på landets motorveje er steget 3,1 procent i årets første otte måneder.

På fire af de største indfaldsveje til København er vækstraten mellem 3,8 og 4,7 procent. Det drejer sig om Amagermotorvejen, Køge Bugt Motorvejen, Motorring 3 og Helsingørmotorvejen.

- Siden krisen løsnede sit greb i 2010, har vi set en stigende trafikvækst gennem alle årene. Det er et mønster, vi har kendt et stykke tid. 

- Det skyldes, at der er gang i hjulene, der er høj beskæftigelse, bilerne er blevet billigere, og der pendles længere, siger Niels Tørsløv, der er trafikdirektør i Vejdirektoratet.

Han er som udgangspunkt glad for, at flere benytter motorvejene. Det giver "alt andet lige" færre uheld i forhold til at køre på mindre veje.

Problemet er, at bilerne klumper sig sammen omkring de store byer på samme tidspunkter. Det giver kødannelser og store forsinkelser, hvis der eksempelvis sker uheld.

- Vi ser de højeste vækstrater omkring de store byer, navnlig hovedstaden, og de højeste vækstrater på de tidspunkter, hvor der er flest problemer, nemlig i myldretiden, siger Niels Tørsløv.

Vejdirektoratet forsøger ifølge trafikdirektøren at få trafikken til at glide ved hjælp af forskellige tiltag.

- Den opgave søger vi blandt andet at løse med bedre og hurtigere håndtering af hændelser på vejnettet og en aktiv og præcis trafikinformation, der hjælper trafikanterne bedst muligt gennem perioder med spidsbelastninger, siger han.

Desuden kører Vejdirektoratet en kampagne, der skal fortælle bilisterne om fordelene ved at benytte motorvejene uden for myldretidspunkterne.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) erkender, at motorvejene er presset.

- Vi har heldigvis udbygget motorvejene flere steder, så vi bedre kan rumme den øgede trafik. Men presset på motorvejene er fortsat og i stigende grad alt for stort på mange kritiske strækninger.

- Det ønsker regeringen at gøre noget ved, når vi fremlægger en infrastrukturplan med investeringer fra 2021, hvor vi igen har et økonomisk råderum til at sikre bedre forhold på motorvejsnettet, siger Ole Birk Olesen i en skriftlig kommentar.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.18