23948sdkhjf

Beier-partner: Filippiner-sag er blæst ud af proportioner

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vognmand Marc Hvidebæk-Andersen har ikke tænkt sig at bryde sit nære samarbejde med det kontroversielle vognmandsfirma Kurt Beier

Kurt Beier Transport A/S har i Danmark fået massiv kritik for virksomhedens slumlejr for udenlandske chauffører i Padborg. Men transportvirksomhedens nære samarbejdspartner i Polen retter i stedet kritikken mod de filippinske chauffører.

Det skriver Fagbladet 3F.

Kurt Beier Transport A/S’ samarbejdspartner i Polen er Marc Hvidebæk-Andersen, der står bag det polske transportfirma Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o.

- Det er for ringe, at de folk ikke rydder op efter sig selv. Containere er gode nok til danske håndværkere, men ikke til filippinerne. De kunne starte med at rydde op selv, siger Marc Hvidebæk-Andersen, der dog oplyser, at han ikke selv har været på besøg i lejren i Padborg.

- Generelt synes jeg, at sagen er blæst ud af proportioner, siger Marc Hvidebæk-Andersen, der mener, at nogle af billederne fra lejren er taget i sommer og ”stykket sammen”.

For en uge siden afslørede Fagbladet 3F forholdene for 22 filippinske og fire srilankanske lastbilchauffører hos Kurt Beier Transport A/S. Dagen efter blev lejren i Sønderjylland ryddet.

Politiet og Socialstyrelsens Center mod Menneskehandel undersøger nu, om de 26 udenlandske chauffører er blevet udsat for menneskehandel til tvangsarbejde hos vognmandsvirksomheden.

Afsløringerne har ført til, at seks firmaer har droppet samarbejdet med Kurt Beier Transport A/S. Heriblandt mejergiganten Arla, den internationale butikskæde Jysk og Danmarks største transportvirksomhed, DSV.

Men vognmandsvirksomheden Kurt Beier har fortsat fuld opbakning fra Marc Hvidebæk-Andersen:

- Der er ikke noget menneskehandel. Der er ikke noget at komme efter. Der er ikke nogen, der er tvunget. Det er der slet ikke tale om. Det er en lodret løgn, de kommer med, siger Marc Hvidebæk-Andersen.

- Af det, der ligger nu, er intet ulovligt. Jeg har ikke tænkt mig umiddelbart at ændre på vores samarbejde, siger han.

Fagbladet 3F er taget til byen Koszalin i det nordlige Polen. På samme adresse i byen ligger både Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o. og Kurt Beier Transport A/S’ polske datterselskab, HBT Internationale Transport Sp. z.o.o. På stedet ser Fagbladet 3F’s udsendte adskillige polske lastbiler med navnet AEH.pl, men ingen lastbiler med Kurt Beier Transports logo.

Marc Hvidebæk-Andersen forklarer, at han holder øje med vognmandsvirksomheden Kurt Beiers ansatte på stedet i Koszalin. Og at han har fuldmagt til at underskrive kontrakter på vegne af Beier-virksomheden. Samt at han sørger for, at vognmandsvirksomheden Kurt Beiers filippinske chauffører får polsk opholds- og arbejdstilladelse.

De filippinske chauffører er ansat i Beier-virksomhedens polske datterselskab HBT Internationale Transport – og kan dermed arbejde for vognmandsvirksomheden i hele EU.

- Alle dem, der kommer her, har gennemgået alle kurser. Deres dokumenter er tjekket af de polske myndigheder. Alt er i orden, siger han og oplyser, at de bliver kontrolleret meget af de polske myndigheder, siger han.

Marc Hvidebæk-Andersen har som prokurist for Beier-virksomhedens polske datterselskab fuldmagt til at skrive under for virksomheden, og han har underskrevet ansættelseskontrakter med dets filippinske chauffører. Ifølge kontrakterne skal lastbilchaufførerne maksimalt arbejde 56 timer om ugen fordelt på seks dage.

Spørgsmål: Der står i deres kontrakter, at de arbejder maksimalt ni eller 10 timer om dagen, men chaufførerne siger, at de er på arbejde 17-18 timer ad gangen. Hvad siger du til det?

- Jeg har ingen kommentarer til antallet af arbejdstimer. Jeg ved ikke, hvad der står i kontrakterne. Det kan jeg ikke lige huske, siger Marc Hvidebæk-Andersen.
Ifølge filippinske chauffører hos HBT Internationale Transport har de tjent i alt 1.060 euro om måneden – i løn og diæter – i Danmark. Det svarer til cirka 7.900 danske kroner.

Marc Hvidebæk-Andersen bekræfter, at virksomhedens filippinske chauffører ikke får en månedlig lønseddel, som danske chauffører ville få. Til gengæld får filippinerne en årsopgørelse, hvoraf deres løn fremgår, oplyser han.

Marc Hvidebæk-Andersen har ingen kommentar til, om en løn på 1.060 euro til de filippinske chauffører om måneden er fair. Men han siger dog:

- Siden at de gider at komme her, må det være i orden.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Mægler stod for salget til NTG

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

MAN vil erobre Grønland

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Forureningsfri kørsel på op til 10 km

Scania fortsætter sit fokus på hybridteknologien. Nu kommer to nye hybrid-lastbiler i Next Generation-serien. Det er lastbiler til bæredygtig kørsel i byerne

Varebiler er særligt eksponeret for uheld om vinteren

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Kurt Beier-sagen
Postnord kører videre med udenlandske chauffører

DLG får logistikcenter i Taulov

PFA og ADP opfører 28.000 m2 logistikcenter for DLG i Fredericia

DHL er Danmarks Bedste Arbejdsplads

Stigende oliepriser presser Mærsks indtjening

Kurt Beier-sagen
Sag om filippinske chauffører går verden rundt

Historien om de underbetalte filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har fundet vej til nyhedsoverskrifterne på flere kontinenter

Organiseret snyd i vognmandsfirma giver rødt kort til chauffører

Vestre Landsret justerer på dom i sag om fusk i vognmandsfirma i Horsens.

Debat
Er det nok bare at sige undskyld?

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

Ny konkurrence for chauffører

Scania Driver Competition afløser Young European Truck Driver. Nu er der ingen aldersbegrænsning.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael Munch ApS

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Send til en kollega

0.26