23948sdkhjf

Kaos-rundkørsel koster samfundet dyrt: Så billigt kan den udvides

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

For rigtig mange billister i Halsnæs Kommune har den lille rundkørsel i byen Kregme bidraget til ekstra lang køretid.

Op mod 20.000 billister kører dagligt en tur i rundkørslen, der ligger på strækningen mellem Frederiksværk og Hillerød.

Med et stigende pres på den lille passage, er det billisterne, der betaler prisen - og mange har oplevet at måtte sidde i kø i op mod 20 minutter.

Derfor har både borgere og politikere længe efterspurgt en løsning på den trafikale udfordring.

Nu viser en ny rapport, at en forholdvis lavpraktisk ændring, hvor man enten udvider rundkørslen, eller erstatter den med et lyskryds, sandsynligvis kan gøre en ende på den lange køretid.

- Det har en kæmpe betydning. Man skal jo huske på, at der er helt op til 7 kilometers kø dagligt, siger Steffen Jensen, Soc.dem., der er borgmester i Halsnæs Kommune til TV 2 Lorry.

Ifølge borgmesteren kan man sammenligne den massive trafik på strækningen med belastningen på både Holbækmotorvejen og Herningmotorvejen.

Nu er det frem med pengene
Rapporten, der er udarbejdet af COWI for Vejdirektoratet, viser, at trafikproblemerne stort set kan elimineres, hvis man enten udvider rundkørslen for knap 27 millioner kroner - eller ændrer den til et lyskryds for omkring 22 millioner kroner.

Og for borgmesteren i Halsnæs er rapporten som et glædeligt og afgørende slag mod den udfordring, både politikere og borgere har kæmpet for at løse i lang tid, da det koster mange penge rent samfundsøkonomisk, når folk spilder deres tid på at holde i kø.

- Nu er det bare at se at komme i gang med at bygge, for det kan betale sig for samfundsøkonomien. Der er nogen, der må sætte penge af, så vi kan få løst det her knudepunkt, siger Steffen Jensen til TV 2 Lorry.

Med rapporten som dokumentation håber borgmesteren, at politikerne på Christiansborg griber til lommerne og kan finde de penge, der kan udvide rundkørslen og spare en masse timers kø i Kregme.

- Nu må der handles, fordi det er jo så billigt i forhold til, hvor kort tid det tager at betale pengene tilbage, siger Steffen Jensen.

Folketingspartier klar til at gå videre med projektet
Fordi rundkørslen i Kregme ligger på en statsvej, er det også hos staten, at pengene skal findes.

På baggrund af Vejdirektoratets rapport er de tre største partier i Folketinget nu klar til at gå videre med projektet.

Ifølge Venstres Hans Andersen, der er medlem i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, er rapporten helt afgørende for forhandlingerne om fordelingen af de kommende trafikmilliarder:

- Forudsætningen for, at vi overhovedet kan snakke om den her rundkørsel og få gjort noget ved den, er jo, at der ligger - sort på hvidt - en vurdering af: hvad koster det, hvad er forretningen, og hvor mange timer vil vi spare på at holde i kø, siger han til TV 2 Lorry

Hans Andersen vil nu gå videre med at få fundet pengene til udvidelsen af rundkørslen i Kregme på de kommende finanslovsforhandlinger eller i den nye trafikaftale, der skal laves til næste år.

Også for det socialdemokratiske folketingsmedlem Nick Hækkerup er rapporten tung og solid argumentation for en gang få alle at få løst de trafikale udfordringer i Halsnæs:

- Så har man noget bevismateriale for at kunne sige, at det vil være godt for de folk, der bor der, og det vil være godt for samfundsøkonomien. Med rapporten i hånden vil det være meget lettere for os politikere på Christiansborg at få afsat pengene til at få løst problemet, siger han til TV 2 Lorry.

Ifølge Dansk Folkepartis Pia Adelsteen burde prisen på løsningen være et beløb, der rimelig hurtigt og smertefrit vil kunne findes.

- Det, der er rart at se, er, at i min optik, så burde det her være noget, der er nemt at finde penge til. Og jeg ved, hvordan man jonglerer med mange store milliardbeløb ovre i Transportministeriet, siger hun.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

Test
Bag rattet på Volvos nye sparegris

Volvo Trucks er efter seks år vendt tilbage til turbocompound-princippet i deres motorstrategi med helt ny udvikling, som betyder bedre økonomi og mere trækkraft.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nu kan palleliften oplades i lastbilen

Schulstad gør det endnu lettere for chaufførerne at udføre deres arbejde bæredygtigt, når de kører ud med brød.

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Nyhedsbrev

8.833 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

Online Avis Arkiv

DSV har vippet Mærsk af tronen

Slamsugere gav rekord

J. Hvidtved Larsen realiserede en vækst på 36 procent sidste år. Omsætningen rundede en halv milliard kroner.

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Her er de dyreste miljøzoner

Nye hjælpere til godset

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Direktør stopper i NDI

Satser på nyere brugte el-trucks

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

Danmark har mistet en erhvervshavn

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

Ny specialistgruppe for krantransport

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny projekttegner hos DS Flexhal

EasyWash bilvaskemaskine fra WashTec med Race-pakke

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

HF indgår nyt partnerskab

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Her er Mini Trans’ nye direktør

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

2 nye flotte Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til G.O. Trans A/S

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintrailer

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Sch...

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Send til en kollega

0.448