23948sdkhjf

Kurt Beier-debat i Folketinget i dag

| Af Claud Djørup | Tip redaktionen om en historie

Chauffør-skandale til debat med transportministeren og beskæftigelsesministeren

I dag kl. 13 er der hastedebat i Folketinget om chaufførforhold i Europa. Debatten er rejst på baggrund af forholdene hos Kurt Beier Transport A/S i Padborg.

For bordenden sidder transportminister Ole Birk Olesen og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen. De er indkaldt af oppositionspartierne Socialdemokraterne, DF, Enhedslisten og SF.
Debatten handler primært om indslusning af chauffører fra tredjelande til det europæiske arbejdsmarked via Polen.


Her pålægges regeringen i de igangværende forhandlinger om EU-vejpakken at lægge ”afgørende vægt” på danske løn- og arbejdsforhold i forbindelse med tredjelandskørsel. "Afgørende vægt" er det stærkeste udtryk, man kan bruge i EU-sammenhæng. Det betyder, at de danske ministre skal stå fast og true med at stemme nej under forhandlingerne i EU.
Danske løn- og arbejdsforhold skal også gælde cabotage- og kombitransporter i Danmark, fastslår de fire partier.

Mere kontrol på vejene
Desuden ønsker de fire partier også at benytte debatten til at slå et slag for mere kontrol på vejene og mere kontrol med udenlandske chauffører i Danmark. I den forbindelse kræver de fire partier øget kontrol på veje, rastepladser, terminal- og havneområder. Videre kræver de kontrol med chaufførernes 45 timer lange ugehvil, som ikke må ikke tilbringes i førerhuset. Endelig kræver de håndhævelse af EU's udstationeringsregler for chauffører.

Hasteforespørgslens ordlyd
Hastedebatten er rejst af DF, Enhedslisten og SF:
”Hvad vil regeringen gøre ved den situation, der er opstået, hvor titusindvis af chauffører fra tredjelande kan køre i hele Europa som følge af et hul i reglerne om borgere fra tredjelande i kombination med cabotageregler, kombiregler og regler for international transport?”

Skal op i EU
Alternativets transportordfører Roger C. Matthisen er indstillet på, at Danmark skal gå forrest i EU.
En mulighed er et rent dansk indgreb mod de polske tilladelser, altså en slags civil ulydighed mod EU. Det afhænger af debatten i folketingssalen. I hvert fald opfordrer han regeringen til at tage sagen op i EU.
- Det er også et spørgsmål om anstændighed og ansvarlighed, uanset om der i den nuværende lovgivning er et smuthul eller ej. Det er uanstændigt, hvad der foregår, siger transportordfører Roger C. Matthisen inden debatten.

Råd til mere kontrol
Sagen griber ind i finanslovforhandlingerne. Skatteminister Karsten Lauritzen (V) henviser til finanslovforslaget, hvor der er sættes penge af til en bevilling, der skal bruges til en indsats om ordnede forhold på arbejdsmarkedet.
I det aktuelle finanslovforslag for 2019 er det afsat 87,2 millioner kroner til den fælles myndighedsindsats. Beløbet er fordelt med 43,2 millioner til Arbejdstilsynet, 29,5 millioner til Skattestyrelsen og 14,5 millioner til politiet.

Hastedebatten hedder F17. Vedtagelseslovforslag vil være nummereret V5. Afstemning finder sted dagen efter torsdag den 8. november kl. 10.

Mere om: Kurt Beier-sagen
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.107