23948sdkhjf

Højre bane er blevet mere populær

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I løbet af oktober er hver sjette danske bilist kommet hurtigere frem på udvalgte motorvejsstrækninger i landet, fordi flere holder til højre, når der er plads

Vi er for dårlige til at holde til højre, og det forsinker trafikken og kan skabe farlige situationer på vejene. Med skilte på fem udvalgte motorvejsstrækninger i hele landet og magneter på bagsmækken af mange biler, har Vejdirektoratet i oktober gjort bilisterne opmærksomme på, at de skal holde til højre, når der er plads til det.  

Det har rigtig mange bilister reageret på. På de fem motorvejsstrækninger, hvor Vejdirektoratet opsatte skilte, er ca. 15 pct. kommet hurtigere frem i trafikken, fordi flere har holdt til højre.  På den østjyske Motorvej (mellem frakørsel 54 og 55) har bilisterne været endnu bedre. Her er 23 pct. kommet hurtigere frem. 

- De fleste trafikanter ved godt, at de kunne være bedre til at vise hensyn i trafikken ved blandt andet at trække ind i højre bane, når der er plads til det. Vores skilte og magneter minder dem om, at trafikken glider bedre, når vi viser hensyn, og så kommer vi alle hurtigere frem, siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling.

Det er ikke sidste gang, at kampagnen kører. Trafikken på motorvejene er eksploderet de seneste år, og derfor er det Vejdirektoratets opgave at sikre, at vejkapaciteten bliver udnyttet bedst muligt, så flere kommer hurtigere frem.

- Vi skal blive ved med at minde trafikanterne om, at trafikkulturen er noget vi er fælles om. De fleste bilister siger til os, at de selv er gode til at holde til højre, og at det er alle de andre, der er dårlige til det. Så vi er nødt til, at få bilisterne til at rette blikket mere kritisk mod sig selv, og det er dét, vi prøver at gøre med Hold til højre-kampagnen, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Udover skilte og magneter har Vejdirektoratet suppleret kampagnen med en virtuel robotpsykolog, der konfronterede bilisterne med deres kørsel online. Mere end 100.000 personer har i kampagneperioden interageret med kampagnen på de sociale medier.

FAKTA: Hold-til-højre

Vejdirektoratets Hold til højre-kampagne har kørt i uge 40-43. Skilte med ’Hold til højre’ og ’Det er det modsatte af venstre’ har stået på følgende motorveje i kampagneperioden:

  • På den fynske motorvej (mellem frakørsel 54 og 55) er 17 pct. kommet hurtigere frem.
  • På den østjyske Motorvej (mellem frakørsel 54 og 55) er 23 pct. kommet hurtigere frem.
  • På Holbækmotorvejen (mellem frakørsel 15 og 16) er 22 pct. kommet hurtigere frem.
  • På den nordjyske Motorvej (mellem frakørsel 32 og 33) er 20 pct. kommet hurtigere frem.
  • På Vestmotorvejen (mellem frakørsel 36 og 37) har der ikke kunnet måles en forbedring.

Stikprøver viser, at hver gang der er en bilist, der ikke holder til højre, går det i gennemsnit ud over to andre bilister. På en delstrækning på 22 km kan der dagligt være op imod 1800, der bliver fanget bag bilister, der ikke holder til højre.  

 

En Megafonmåling fra 2017 viser, at 89 pct. af bilisterne opfatter sig selv som hensynsfulde i trafikken, men kun 40 pct. mener, at andre viser hensyn til dem i trafikken.  

Kilde: Vejdirektoratet
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

Danmark har mistet en erhvervshavn

Ny specialistgruppe for krantransport

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

Online Avis Arkiv

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

HMF: - Ventetiden skal ned

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Ros til transportministeren for at investere i veje

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD opruster på digitalisering

Stærkt samarbejde sikrer lærepladser

Vejprojekter bør fremskyndes

To nye Volvoer til Løsning

TIP og NTG støtter Gadens Børn

Mærsk fragter mere til havs og vender underskud til overskud

Mærsk har flere containere på sine skibe og bedre styring af sine omkostninger, hvilket øger indtjeningen.

DTL trykker hånd med den nye minister

Brancheorganisationen havde en række vigtige punkter med på dagsordenen til møde med den nyslåede transportminister

Roadshow er fortsat et hit blandt de unge

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Se alle Medlemmernes egne nyheder

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod og misbrug

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Små og store palletanke - tjek den nye 300 L

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Send til en kollega

0.215