23948sdkhjf

DTL: Samlet Folketing gav lussing til hel sektion af godstransporten

Det var en ikke ubetydelig del af det danske godstransporterhverv, der ved gårsdagens hasteforespørgselsdebat - og dagens afstemning om forslaget til vedtagelse - fik en lige højre af et samlet Folketing, mener DTL.

- Jeg kan ikke se den afstemning som andet end et benhårdt stød til den del af transportbranchen, der enten agerer ligesom Kurt Beier A/S eller på anden vis spekulerer i og lukrerer på social dumping. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at Folketingets vedtagelse i disse timer skaber panik på gangene hos en række virksomheder og erhvervsorganisationer, siger DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør, Erik Østergaard.

- Vedtagelsen er et helt afgørende skridt. At danske løn- og arbejdsforhold skal tillægges afgørende vægt, også i forbindelse med 3.-landskørsel, er nu konsensus fra højre til venstre i Folketinget. Jeg kunne ikke være mere tilfreds, fortsætter Erik Østergaard.

- Vi står foran et valg til både Folketinget og Europa Parlamentet, og EU drøfter Mobilitetspakken intenst. Den nye konsensus i dansk politik er derfor utrolig vigtig, specielt når man betænker det nære samarbejde, som Danmark indgår i med en række andre nord- og vesteuropæiske landes transportministre, det såkaldte Road Alliance. Jeg synes, der er lagt op til nogle uhyre vigtige og interessante måneder.

Ingen tør stå på mål
- En række danske organisationer har jo åbenlyst haft meget vanskeligt ved at finde ud af, hvilket ben de skal stå på i debatten, der er fulgt i kølvandet på Kurt Beier-skandalen. Simpelthen fordi ingen ved deres fulde fem tør stå på mål for de løn-, arbejds,- og livsforhold, de filippinske chauffører er blevet budt. Men det ændrer jo ikke på, at der er en række danske aktører i transport- og logistikbranchen, der ikke adskiller sig nævneværdigt fra, hvad vi har set fra Padborg. Og organisationerne har nu det dilemma, at de ikke vil miste deres store medlemmer – men de kan heller ikke gå ud og forsvare medlemmernes forretningsmodel.

- Der må ses med langt større alvor på den sociale dumping og på de løn- og arbejdsvilkår, der eksisterer i dele af transportbranchen. Med debatten i Folketinget i går, på foranledning af Henning Hyllested (EL), har vi opnået det, at der for første gang tales med én stemme politisk. Det skaber lige nu panik på gangene hos nogle organisationer og virksomheder. Men det baner forhåbentlig vejen for, at vi kan få ryddet op i branchen, fortsætter Erik Østergaard.

Fuld tilslutning til vedtagelse
- I årevis er DTL blevet beskyldt for at ”tale branchen ned.” Men den her sag fra Padborg viser råddenskaben. Det er den form for forretningsmodel, der ødelægger branchen – ikke forsøgene på at gøre op med social dumping, siger DTL-direktøren.

Forslaget til vedtagelse ser således ud:

I EU-forhandlinger skal regeringen lægge afgørende vægt på danske løn- og arbejdsforhold i forbindelse med tredjelandskørsel til, samt cabotage- og kombitransporter i Danmark. Målet er styret, ikke fri bevægelighed! Regeringen skal sikre:

• Øget kontrol på veje, rastepladser i terminal- og havneområder
• Kontrol af ulovlige chaufførugehvil
• Håndhævelse af EU's eksisterende udstationeringsregler for chauffører.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Nyhedsbrev

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mægler stod for salget til NTG

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Forureningsfri kørsel på op til 10 km

Scania fortsætter sit fokus på hybridteknologien. Nu kommer to nye hybrid-lastbiler i Next Generation-serien. Det er lastbiler til bæredygtig kørsel i byerne

Varebiler er særligt eksponeret for uheld om vinteren

Debat
Er det nok bare at sige undskyld?

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

DLG får logistikcenter i Taulov

PFA og ADP opfører 28.000 m2 logistikcenter for DLG i Fredericia

DHL er Danmarks Bedste Arbejdsplads

Stigende oliepriser presser Mærsks indtjening

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael Munch ApS

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Send til en kollega

0.265