23948sdkhjf

DTL: Samlet Folketing gav lussing til hel sektion af godstransporten

Det var en ikke ubetydelig del af det danske godstransporterhverv, der ved gårsdagens hasteforespørgselsdebat - og dagens afstemning om forslaget til vedtagelse - fik en lige højre af et samlet Folketing, mener DTL.

- Jeg kan ikke se den afstemning som andet end et benhårdt stød til den del af transportbranchen, der enten agerer ligesom Kurt Beier A/S eller på anden vis spekulerer i og lukrerer på social dumping. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at Folketingets vedtagelse i disse timer skaber panik på gangene hos en række virksomheder og erhvervsorganisationer, siger DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør, Erik Østergaard.

- Vedtagelsen er et helt afgørende skridt. At danske løn- og arbejdsforhold skal tillægges afgørende vægt, også i forbindelse med 3.-landskørsel, er nu konsensus fra højre til venstre i Folketinget. Jeg kunne ikke være mere tilfreds, fortsætter Erik Østergaard.

- Vi står foran et valg til både Folketinget og Europa Parlamentet, og EU drøfter Mobilitetspakken intenst. Den nye konsensus i dansk politik er derfor utrolig vigtig, specielt når man betænker det nære samarbejde, som Danmark indgår i med en række andre nord- og vesteuropæiske landes transportministre, det såkaldte Road Alliance. Jeg synes, der er lagt op til nogle uhyre vigtige og interessante måneder.

Ingen tør stå på mål
- En række danske organisationer har jo åbenlyst haft meget vanskeligt ved at finde ud af, hvilket ben de skal stå på i debatten, der er fulgt i kølvandet på Kurt Beier-skandalen. Simpelthen fordi ingen ved deres fulde fem tør stå på mål for de løn-, arbejds,- og livsforhold, de filippinske chauffører er blevet budt. Men det ændrer jo ikke på, at der er en række danske aktører i transport- og logistikbranchen, der ikke adskiller sig nævneværdigt fra, hvad vi har set fra Padborg. Og organisationerne har nu det dilemma, at de ikke vil miste deres store medlemmer – men de kan heller ikke gå ud og forsvare medlemmernes forretningsmodel.

- Der må ses med langt større alvor på den sociale dumping og på de løn- og arbejdsvilkår, der eksisterer i dele af transportbranchen. Med debatten i Folketinget i går, på foranledning af Henning Hyllested (EL), har vi opnået det, at der for første gang tales med én stemme politisk. Det skaber lige nu panik på gangene hos nogle organisationer og virksomheder. Men det baner forhåbentlig vejen for, at vi kan få ryddet op i branchen, fortsætter Erik Østergaard.

Fuld tilslutning til vedtagelse
- I årevis er DTL blevet beskyldt for at ”tale branchen ned.” Men den her sag fra Padborg viser råddenskaben. Det er den form for forretningsmodel, der ødelægger branchen – ikke forsøgene på at gøre op med social dumping, siger DTL-direktøren.

Forslaget til vedtagelse ser således ud:

I EU-forhandlinger skal regeringen lægge afgørende vægt på danske løn- og arbejdsforhold i forbindelse med tredjelandskørsel til, samt cabotage- og kombitransporter i Danmark. Målet er styret, ikke fri bevægelighed! Regeringen skal sikre:

• Øget kontrol på veje, rastepladser i terminal- og havneområder
• Kontrol af ulovlige chaufførugehvil
• Håndhævelse af EU's eksisterende udstationeringsregler for chauffører.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.157