23948sdkhjf

Tal modsiger vognmænd: Mange ledige danske chauffører

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Lige nu står 661 danske chauffører uden arbejde. Alligevel siger flere store vognmandsvirksomheder, at de ikke kan finde arbejdskraft i Danmark

Vognmandsfirmaer som Contrans, H.P. Therkelsen A/S og Kaj Madsen Fjelstrup A/S har alle filippinske chauffører til at køre for sig, fordi de ikke kan finde dansk eller europæisk arbejdskraft.

Men ifølge Jobinsats.dk er der i Danmark lige nu 661 ledige chauffører inden for fragt, distribution og blandet kørsel. Det skriver Fagbladet 3F.

- Tallene viser jo, at når direktørerne glædeligt siger, at de kun tager udenlandske chauffører ind, fordi der er mangel på danske, så er det jo ikke sandt. Alene i H. P Therkelsens område er der 169 ledige lastbilchauffører, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F’s transportgruppe

H.P. Therkelsen har ikke villet udtale sig til Fagbladet 3F, men de har ligesom firmaerne Kaj Madsen Fjelstrup A/S og Contrans tidligere forklaret, at de kun flyver filippinere ind, fordi de ikke kan finde chauffører herhjemme.

DTL: Det er et kæmpestort problem
Ifølge Brancheorganisation For Den Danske Vejgodstransport kører der dagligt 6.000 lastbiler ind og ud af Danmark. Det er rekordmange. Cirka 85 procent af dem har udenlandske nummerplader på.

Erik Østergaard, der er direktør i DTL, Danske Vognmænd, ser de udenlandske chauffører som et kæmpestort problem, fordi det skævvrider konkurrencen herhjemme. Han frygter, at en lang række danske vognmænd med danske overenskomster bliver presset ud af markedet.

- Det er de selv samme firmaer, der er med til at undergrave det danske arbejdsmarked, som nu står og råber, at de ikke kan få danske chauffører. Hvorfor tror de selv, at de ikke kan finde danske chauffører? Når man baserer sin forretningsmodel på forfærdelige vilkår og på at aflønne med en tredjedel, så kan jeg godt forstå, at mange danske chauffører vælger at dropper branchen. Især unge mennesker har næppe lyst til at skulle konkurrere med filippinerne og arbejde under sådanne vilkår, siger Erik Østergaard.

ITD: Det kan vi ikke genkende
Hos brancheorganisationen ITD, der varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk, nationalt og internationalt, ser de ikke de udenlandske arbejdere som lige så stor en trussel.

- Vi oplever ikke, at vognmændene ikke leder efter arbejdskraft i lokalområdet – tværtimod. Det er heller ikke min opfattelse, at virksomhederne ”gerne vil flyve folk ind fra den anden side af jorden”. Virksomhederne søger naturligt den kvalificerede arbejdskraft, de har brug for, og det sker både i ind- og udland, siger Jørn-Henrik Carstens, der er chef for ITD Politisk afdeling.

Han kan heller ikke genkende ledighedstallene for chauffører.

- Efter min opfattelse gøres der en hel del for at få danske chauffører i arbejde. Vi hører faktisk fra virksomhederne, at der ofte ikke er kvalificerede ansøgere, når de slår ledige stillinger op. Det undrer mig derfor umiddelbart, at der er registreret så mange ledige lastbilchauffører i Jobindsats.dk.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Nyhedsbrev

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mægler stod for salget til NTG

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Forureningsfri kørsel på op til 10 km

Scania fortsætter sit fokus på hybridteknologien. Nu kommer to nye hybrid-lastbiler i Next Generation-serien. Det er lastbiler til bæredygtig kørsel i byerne

Varebiler er særligt eksponeret for uheld om vinteren

Debat
Er det nok bare at sige undskyld?

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

DLG får logistikcenter i Taulov

PFA og ADP opfører 28.000 m2 logistikcenter for DLG i Fredericia

DHL er Danmarks Bedste Arbejdsplads

Stigende oliepriser presser Mærsks indtjening

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael Munch ApS

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Send til en kollega

0.249