23948sdkhjf

Tal modsiger vognmænd: Mange ledige danske chauffører

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Lige nu står 661 danske chauffører uden arbejde. Alligevel siger flere store vognmandsvirksomheder, at de ikke kan finde arbejdskraft i Danmark

Vognmandsfirmaer som Contrans, H.P. Therkelsen A/S og Kaj Madsen Fjelstrup A/S har alle filippinske chauffører til at køre for sig, fordi de ikke kan finde dansk eller europæisk arbejdskraft.

Men ifølge Jobinsats.dk er der i Danmark lige nu 661 ledige chauffører inden for fragt, distribution og blandet kørsel. Det skriver Fagbladet 3F.

- Tallene viser jo, at når direktørerne glædeligt siger, at de kun tager udenlandske chauffører ind, fordi der er mangel på danske, så er det jo ikke sandt. Alene i H. P Therkelsens område er der 169 ledige lastbilchauffører, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F’s transportgruppe

H.P. Therkelsen har ikke villet udtale sig til Fagbladet 3F, men de har ligesom firmaerne Kaj Madsen Fjelstrup A/S og Contrans tidligere forklaret, at de kun flyver filippinere ind, fordi de ikke kan finde chauffører herhjemme.

DTL: Det er et kæmpestort problem
Ifølge Brancheorganisation For Den Danske Vejgodstransport kører der dagligt 6.000 lastbiler ind og ud af Danmark. Det er rekordmange. Cirka 85 procent af dem har udenlandske nummerplader på.

Erik Østergaard, der er direktør i DTL, Danske Vognmænd, ser de udenlandske chauffører som et kæmpestort problem, fordi det skævvrider konkurrencen herhjemme. Han frygter, at en lang række danske vognmænd med danske overenskomster bliver presset ud af markedet.

- Det er de selv samme firmaer, der er med til at undergrave det danske arbejdsmarked, som nu står og råber, at de ikke kan få danske chauffører. Hvorfor tror de selv, at de ikke kan finde danske chauffører? Når man baserer sin forretningsmodel på forfærdelige vilkår og på at aflønne med en tredjedel, så kan jeg godt forstå, at mange danske chauffører vælger at dropper branchen. Især unge mennesker har næppe lyst til at skulle konkurrere med filippinerne og arbejde under sådanne vilkår, siger Erik Østergaard.

ITD: Det kan vi ikke genkende
Hos brancheorganisationen ITD, der varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk, nationalt og internationalt, ser de ikke de udenlandske arbejdere som lige så stor en trussel.

- Vi oplever ikke, at vognmændene ikke leder efter arbejdskraft i lokalområdet – tværtimod. Det er heller ikke min opfattelse, at virksomhederne ”gerne vil flyve folk ind fra den anden side af jorden”. Virksomhederne søger naturligt den kvalificerede arbejdskraft, de har brug for, og det sker både i ind- og udland, siger Jørn-Henrik Carstens, der er chef for ITD Politisk afdeling.

Han kan heller ikke genkende ledighedstallene for chauffører.

- Efter min opfattelse gøres der en hel del for at få danske chauffører i arbejde. Vi hører faktisk fra virksomhederne, at der ofte ikke er kvalificerede ansøgere, når de slår ledige stillinger op. Det undrer mig derfor umiddelbart, at der er registreret så mange ledige lastbilchauffører i Jobindsats.dk.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Send til en kollega

0.152