23948sdkhjf

Partier bakker op om markant løft af politikontrol med lastbiler

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der skal afsættes mindst 20 millioner kroner mere til kontrol af tungvognstrafik, før politiet kan føre en effektiv indsats i branchen, mener 3F’s Transportgruppe

Der skal øgede midler til, hvis ikke vi i fremtiden skal se en ny Padborg-sag, hvor udenlandske chauffører lever under kummerlige vilkår og går til 15 kroner i timen.

Det mener 3F Transport, som vil have fordoblet indsatsen til kontrol i transportbranchen til 40 millioner om året. Det skriver Fagbladet 3F.

Hidtil har der årligt fra finansloven været bevilget mellem 15 til 20 millioner kroner om året, men det er langt fra nok, mener Jan Villadsen, der er formand for 3F’s transportgruppe, der organiserer lastbilschauffører i Danmark.

- På trods af en række lovstramninger og øgede midler til kontrol siden 2011, er problemerne i forhold til piratkørsel, postkasseselskaber og andre former for spekulation med chauffører fra udlandet langt fra løst. Derfor skal der flere tiltag i brug, blandt andet en straks-fordobling af midlerne til politiets kontrol på vejene, siger Jan Villadsen.

Transportminister, Ole Birk Olesen (LA), er umiddelbart imødekommende overfor 3F’s forslag. Tidligere på ugen gjorde han det desuden klart, at han vil samarbejde med 3F om at få stoppet ”filippiner-finten” i Danmark.

- Der arbejdes jo for øjeblikket på en finanslov, hvor DF og regeringen forhandler om, hvor meget der skal sættes af. Jeg forstår det sådan, at DF vil have sat flere midler af. Det, tror jeg, vil blive imødekommet af regeringen, siger transportministeren.

Det bliver med andre ord Dansk Folkeparti, som skal sørge for, at der bliver afsat ekstra midler til bekæmpelse af social dumping.

- Umiddelbart har der jo ikke været afsat nok penge tidligere, siden at det er pressen og ikke det statslige kontrolsystem, som afslører forholdene i transportbranchen, siger Rene Christensen, der er finansordfører hos Dansk Folkeparti.

Rene Christensen varetager partiets interesser ved finanslovsforhandlingerne. Han tør dog endnu ikke låse sig fast på et endeligt beløb.

- Vi må spørge politiet, hvad de mener, at det kræver af midler. Vi er klar til at sætte de penge af, som det kræver. Det nemmeste for mig vil være at sige 40 millioner, men jeg har endnu ikke fagligt belæg for, at det nødvendigvis er nok til, at vi ikke ser flere Kurt Beier Transport-sager, siger han.

Tidligere på ugen støttede samtlige partier i Folketinget op om en vedtagelse, der lover at øge politikontrollen med lastbilchauffører og støtte krav om, at udenlandske chauffører skal køre under danske vilkår.

Dermed er det sikkert, at der politisk vil blive taget hånd om problemet.

- Næste skridt er at sørge for, at regeringen rent faktisk overholder vedtagelsen. Nu skal de stå fast nede i EU omkring vejpakken og sørge for, at alt foregår på danske løn- og arbejdsvilkår. Hvis der kommer et råddent kompromis fra EU, så skal regeringen selvfølgelig melde fra og stemme nej, siger transportordfører Henning Hyllested (EL).

Hos Enhedslisten mener de ligesom 3F, at beløbet for tungvognskontrollen som minimum skal fordobles.

Socialdemokratiet vil dog ikke nødvendigvis have afsat lige så mange penge. De mener, at beløbet for tungvognskontrollen skal holdes på et realistisk plan.

Som en start vil de derfor have social dumpingindsatsen tilbage på 2015-niveauet, hvor der i alt blev afsat 26,7 millioner kroner til tungvognskontrollen. I år, hvor Kurt Beier Transport-sagen har kørt, har der været afsat 20,6 millioner kroner.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.258