23948sdkhjf

Efter slum-sag: Ingen hjælp til Beier-chauffører i Tyskland

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Efter en anmeldelse om menneskehandel skred tysk politi ind over for vognmand Kurt Beier Transport og afhørte 16 chauffører. Chaufførerne har dog endnu ikke fået hjælp af de tyske myndigheder

Selvom tyske myndigheder i sidste uge skred ind over for det omstridte vognmandsfirma Kurt Beier Transport, er der stadig ingen hjælp at hente for 16 filippinske Kurt Beier-chauffører, der blev afhørt efter en politiaktion nær den tyske by Ense.

Chaufførerne er trods en anmeldelse om menneskehandel og tvangsarbejde fra den tyske og hollandske fagbevægelse blevet sendt tilbage til deres arbejde uden beskyttelse fra de tyske myndigheder.

Det møder hård kritik fra det tyske fagforbund DGB, der mener at chaufførerne står i en umulig situation.

- Chaufførerne får ikke den nødvendige beskyttelse fra myndighederne, og er blevet efterladt i et dilemma, hvor de kan vælge mellem at arbejde under frygtelige forhold til en meget lav løn, eller sige deres job op, siger Michael Wähl fra organisationen Faire Mobilität under DGB til Avisen.dk.

I Danmark har de 26 chauffører, der blev reddet fra Kurt Beiers slumlejr i Padborg, alle fået status som ofre for menneskehandel.

De er blevet tilbudt en såkaldt refleksionsperiode, hvor de får adgang til lægehjælp, indkvartering samt juridisk og psykologisk bistand.

Det samme er tilfældet for ni filippinske chauffører i Holland, der blev taget i myndighedernes varetægt efter en aktion lig den i Danmark.

I Tyskland betragter myndighederne indtil videre ikke de 16 chaufførers situation som en sag om menneskehandel.

- Chaufførerne fik en løn, der tillod dem at flyve tilbage til deres hjemland og de kunne frit forlade jobbet, hvis de ville, skriver anklagemyndigheden i den tyske by Arnsberg i en skriftlig kommentar til mediet WDR.

Ifølge Michael Wahl fra DGB har de filippinske chauffører fået en månedsløn på knap 3.700 kr. om måneden, hvilket er langt under den tyske mindsteløn, der ligger på omkring 17.000 danske kroner.

Han forstår ikke myndighedernes tøven i sagen.

- Det her er et klokkeklart eksempel på menneskehandel. Chaufførerne er dybt afhængige af Kurt Beier Transport, hvis de vil blive i Europa. Derfor er de tvunget til at acceptere arbejdsforhold, som ingen mennesker i verden skal udsættes for, siger Michael Wähl.

- Chaufførerne fortæller os, at de gerne vil arbejde, men de er bange og stressede, og vi opfordrer de tyske myndigheder til at gribe ind og give dem den sikkerhed, de har brug for, tilføjer han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.183