23948sdkhjf

Er det nok bare at sige undskyld?

| Af Leif M. Pedersen | Tip redaktionen om en historie

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

Debatten i den verserende sag omkring Kurt Beier og chaufførernes ansættelsesforhold, har fået mig til at reflektere over en lang række udtalelser, som er fremkommet i løbet af de seneste uger. Derudover tænker jeg a) er vi virkelig så overraskede, som det bliver signaleret, samt b) har vi glemt forståelsen af ordene moral og etik?

Jeg anfægter ikke den måde hvorpå Kurt Beier ansætter chauffører via et selskab i Polen, der så kører i Kurt Beiers biler, da dette formodentligt er helt ok i henhold til EU-lovgivningen.

Aktuelt afventer flere transportkøbere en politiafgørelse i Kurt Beier sagen. Der udtrykkes bekymring for en mulig økonomisk konsekvens, hvis man vælger at opsige kontrakten. Normalt vil transportkøbere have en klausul indføjet i transportaftalen, som i en række punkter beskriver forhold, hvor kunden har mulighed for at ophæve kontrakten uden konsekvenser eller kompensation.

Problematikken i forhold til at finde alternativ kapacitet og løsninger i dagens marked, er formodentlig en ikke uvæsentlig faktor.

Jeg har været en del af transportbranchen i mere en 35 år, og kommer fra et vognmandshjem. Jeg har dermed set transportindustrien fra nærmeste hold gennem hele livet – på godt og ondt. Derfor undrer jeg mig over de kommentarer, som kommer fra flere store i branchen i form af overraskelse over forholdene.

Vi har i mange år ikke brugt Kurt Beier, da hans historik taler sit eget sprog (blandt andet listet op i Transportmagasinet). Derfor er firmaet fravalgt hos os. At branchen og visse kunder nu signalerer en forundring, må skyldes at de har sat kikkerten for det blinde øje!

Sagen er nok nærmere den, at man har haft nogle meget attraktive kilometer-priser, og penge har det med at gå frem for andre forhold – eksempelvis etik, moral og god opførsel. Nu er der kø ved håndvasken for, på nærmest politisk vis, at forklare sig – det er hverken kønt at se på eller lægge øre til.

Når jeg kigger på CSR statement hos diverse transportører samt branchens kunder, forstår jeg ikke, at ingen har reageret tidligere. Jeg har selv ved flere lejligheder undret mig over, at vi i vores virksomhed er blevet oplyst om, at vi er 20% eller mere for dyre for en transport af en fuldt lastet bil fra punkt A til B. CSR må aldrig blot blive et sæt regler på papir, uden en garanti for at de bliver efterlevet i det daglige arbejde. 

Vi oplever et marked præget af 1) lave lønninger og udnyttelse af mennesker 2) snyd med fartskrivere 3) overskridelse af køre-hviletid 4) diesel tanket i Rusland for ulovligt at blive benyttet til kørsel i EU.

Disse er blot nogle af de forhold, som efter min opfattelse resulterer i en unfair konkurrencesituation og tilmed snyder det europæiske afgiftssystem for store summer.

Vore kunder har i princippet nem adgang til at kontrollere os, da vi ankommer fysisk til deres adresser for lastning og losning af gods. Her har vore kunder mulighed for, ved en eventuel stikprøvekontrol at undersøge status på trailer, bil og chauffør. Det kan man, såfremt man oprigtigt er interesseret i dette, og ikke blot læner sig op af et stykke papir med overskriften ”Code of Conduct”.

Jeg anser sagen omkring Kurt Beier, som toppen af isbjerget, og mener der er tale om en stor opgave for branchen, transportkøbere, politikere samt EU. Her er ikke kun tale om et lokalt dansk problem, men en europæisk udfordring.

Man kan ikke, efter min bedste overbevisning, bare undskylde og så forvente, at problemet forsvinder i morgen eller i overmorgen. Vi skal som branche stå til ansvar for vor etik og moral, og ikke blot skrive under på et stykke papir, som så arkiveres - og først findes frem når det skal erstattes af et nyt stykke papir.

Mange i branchen er optaget af at blive store på omsætning, økonomisk bundlinje, øgede markedsandele eller en kombination af førnævnte. I den proces glemmer man, set fra min stol, ofte etik og moral. Begreber, der ofte tales om, men sjældent fører til synlige handlinger.

Jeg er ikke overrasket over sagen, som kun er kommet til overfladen på baggrund af en kontakt fra Holland. Det skuffer mig, at flere virksomheder i branchen baserer deres forretning på kreative løsninger, hvilket er en uheldig tendens.

Der skal naturligvis være fokus på omsætning, bundlinje og markedsandele, hvilket er essentielt for forretningen, men ikke for enhver pris og ikke på bekostning af etik og moral. 

Kunderne må også tage deres del af ansvaret ved at være mere skarpe, når de vurdere og vælger transportører. Det handler om meget andet end den pris man betaler.

Vi vil også tjene penge i vores virksomhed, men ikke for enhver pris!

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.198