23948sdkhjf

Postnord kører videre med udenlandske chauffører

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I kølvandet på skandalen om de filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har transportminister Ole Birk Olsen måttet svare på spørgsmål fra Folketingets Trafikudvalg om status på de chauffører, der måtte køre for det statsejede og statsstøttede Postnord. Spørgsmålene blev stillet efter ønske af MF Karsten Hønge (SF).

Svarene viser, at brugen af udenlandske chauffører i koncernens stykgodsdel, Postnord Logistics, er en ”hel naturlig” del af Postnords aktiviteter.

- Jeg synes, det er på sin plads, at staten som medejer af Postnord gør mere ud af at sikre sig, at vi ikke ser tilstande på linje med dem, der er afdækket med Kurt Beier sagen. Det gælder både sikring mod betydelig underaflønning såvel som kummerlige levevilkår uden hvilemuligheder, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard. 

Særlig Code of Conduct
På et spørgsmål om, i hvor stor udstrækning Postnord Logistics benytter sig af udenlandske chauffører, henviser og henholder ministeren sig nemlig alene til svaret fra Postnord koncernen:  

”Postnord Logistics' forretning indebærer grænseoverskridende transport, hvorfor det er helt naturligt, at der anvendes udenlandske chauffører. Et forhold som den øvrige del af branchen også anvender. Anvendelsen af udenlandske chauffører sker selvsagt inden for rammerne af dansk og international lov. Derudover kan det oplyses, at alle leverandører som anvendes af Postnord skal leve op til et særligt Code of Conduct som blandt andet indeholder krav vedrørende arbejdsmiljø, miljø med mere uanset hvor chaufføren kommer fra.”

Vred transportminister
For godt fire år siden – i juni 2014 – kunne medierne berette om, at flere udenlandske lastbiler dagligt kørte til og fra danske postterminaler. Daværende transportminister Magnus Heunicke var vred over Post Danmarks metoder:

- Min holdning er klar, når der udføres arbejde i Danmark, skal det være på danske vilkår. Og jeg vil ikke se østeuropæere underbyde dansk arbejdskraft, sagde Magnus Heunicke den gang til TV 2 Nyhederne.

Også Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, rasede og ville kalde transportministeren i samråd.

På samme tidspunkt faldt offentlighedens opmærksomhed på SAS’ brug af transportfirmaer, der havde udenlandske chauffører på lastbilerne, der kørte med luftfragt. Her var finansminister Bjarne Corydon på banen:

- Vi ejer som danskere 14,3 procent af aktierne i SAS. Det er en mindre del, men nok til at vi nu kan bede SAS redegøre for det her. Og det vil jeg gøre med det udgangspunkt, at det naturlige må være, at i Danmark foregår arbejdet på danske overenskomstvilkår.

Kræver garanti
- Her er der tale en statsligt ejet koncern der lige har stået med “hatten i hånden” og fået 1,5 mia. i statstilskud. Jeg synes godt, at man som minimum kan kræve en garanti fra ministeren om, at alle chaufførernes løn- og arbejdsforhold er på danske eller svenske vilkår og således ikke konkurrenceforvridende i forhold til det øvrige stykgodsmarked, siger Erik Østergaard, og fortsætter:

- Vi har lige med Kurt Beier sagen set, hvordan transportkøberes Code of Conduct ikke er det papir værd det er skrevet på – og som kræver, at man sætter sin transportleverandør under administration. Staten ejer 40 pct. af Posten, så deri ligger også en forpligtelse

Transportministeren har indtil videre kun henholdt sig til oplysningerne fra Postnord. På spørgsmålet fra folketingsudvalget om, hvorvidt de udenlandske chauffører i Postnord Logistics er ansat på arbejds- og lønvilkår, som er identiske med danske chauffører, henviser Ole Birk Olesen til følgende kryptiske oplysning:

- Postnord Logistics chauffører er ansat på vilkår, som overholder de regler som gælder såvel internationalt som nationalt, men det kan ikke bekræftes, at disse vilkår er identiske med vilkårene for danske chauffører.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

TIP Nordic fortsætter væksten

TIP Trailer nåde en milepæl i december. Over 10.000 trailere på leje i Norden!

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Grøn omstilling på vej

Nyhedsbrev

9.104 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Lastbilsalget vil falde i 2020

Online Avis Arkiv
Plus

Efter kæmpe transportaftale: - Det skader aldrig at have lidt ydmyghed

Vognmand løfter overskuddet over millionen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Kontrol: Polsk chauffør fanget med magnet og rod i fragtbrevene

Nye leveringer

Plus

Omstridt lov om opbygninger udskudt

Den nye godkendelsesordning for ombyggede køretøjer ventes først at træde i kraft den 1. januar 202

Ny hurtigfærge til Fjord Line er søsat

Fjord Lines nye katamaran til Skagerrak kommer til at hedde ’Fjord FSTR’ og har nu fået vand under kølene i Filippinerne

Triste tal: Transportbranchen skraber bunden

Aabenraa Havn overtager Vattenfall-terminal

Aarhus Havn oplever markant stigning i udlejning af arealer

Transportfirma viser sikre takter i årsregnskab

Se transportbranchens innovative solstrålehistorier

Årets mekanikerlærling er fra Volvo

Nu er der sat dato på Aalborgs førerløse busser

Mærsk hyrer ny finansdirektør

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Kirk Kapital ude af PNO

Plus

Jernbaneterminal til millioner ligger fortsat øde hen

Direktør tilbage hos Nyscan

V og R vil gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Pallemagasin taler med robotter

Næstved Havns næste direktør er fundet

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Vand på vejene er lige så farligt som is

Scania får ny salgschef

Afmatning i Nordens største havn

Danske Maritime sætter Brexit under lup

Gammel kending tilbage hos Sawo

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fabriksny 4 aksel FAYMONVILLE Multimax !

NYHED ONLINE: HADEF ’Liftboy’ 43/86E elektrisk wirespil

Husker du at få dit løftegrej efterset?

Ny Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Flemming Krogh A/S

Vi har nyt katalog på gaden!

BSV - meget mere end jern og gul maling

Er det dig? Eller en du kender?

Flotte opbygninger til Københavns Kommune

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® kran!

Kel-Berg city tiptrailer, årets første nyhed fra Lastas

NOS A/S har surringer, der holder!

Læs: Ni vigtige regler når du bruger sjækler

To nye Kel-Berg sværlasttrailere til P.K. Justesen A/S

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Gratis seminar: Bæredygtighed og byggevarer

Kærre klar til opgaver i naturen

Beskyt undervogn og forruder med stænklapper i naturgummi

Når standardløsningerne ikke lige passer til din løfteopgave

Wirehejs til Sdr. Felding Vognmandsforretning

NOS A/S har løfteåg til dine løfteopgaver!

Leo & Jørgen Andersen ApS nye Kel-Berg overføringsanhænger

Søger du et fagligt netværk om energiledelse?

Hvem er Daniel ?

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Har du styr på dine wirer?

Send til en kollega

0.174