23948sdkhjf

Postnord kører videre med udenlandske chauffører

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I kølvandet på skandalen om de filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har transportminister Ole Birk Olsen måttet svare på spørgsmål fra Folketingets Trafikudvalg om status på de chauffører, der måtte køre for det statsejede og statsstøttede Postnord. Spørgsmålene blev stillet efter ønske af MF Karsten Hønge (SF).

Svarene viser, at brugen af udenlandske chauffører i koncernens stykgodsdel, Postnord Logistics, er en ”hel naturlig” del af Postnords aktiviteter.

- Jeg synes, det er på sin plads, at staten som medejer af Postnord gør mere ud af at sikre sig, at vi ikke ser tilstande på linje med dem, der er afdækket med Kurt Beier sagen. Det gælder både sikring mod betydelig underaflønning såvel som kummerlige levevilkår uden hvilemuligheder, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard. 

Særlig Code of Conduct
På et spørgsmål om, i hvor stor udstrækning Postnord Logistics benytter sig af udenlandske chauffører, henviser og henholder ministeren sig nemlig alene til svaret fra Postnord koncernen:  

”Postnord Logistics' forretning indebærer grænseoverskridende transport, hvorfor det er helt naturligt, at der anvendes udenlandske chauffører. Et forhold som den øvrige del af branchen også anvender. Anvendelsen af udenlandske chauffører sker selvsagt inden for rammerne af dansk og international lov. Derudover kan det oplyses, at alle leverandører som anvendes af Postnord skal leve op til et særligt Code of Conduct som blandt andet indeholder krav vedrørende arbejdsmiljø, miljø med mere uanset hvor chaufføren kommer fra.”

Vred transportminister
For godt fire år siden – i juni 2014 – kunne medierne berette om, at flere udenlandske lastbiler dagligt kørte til og fra danske postterminaler. Daværende transportminister Magnus Heunicke var vred over Post Danmarks metoder:

- Min holdning er klar, når der udføres arbejde i Danmark, skal det være på danske vilkår. Og jeg vil ikke se østeuropæere underbyde dansk arbejdskraft, sagde Magnus Heunicke den gang til TV 2 Nyhederne.

Også Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, rasede og ville kalde transportministeren i samråd.

På samme tidspunkt faldt offentlighedens opmærksomhed på SAS’ brug af transportfirmaer, der havde udenlandske chauffører på lastbilerne, der kørte med luftfragt. Her var finansminister Bjarne Corydon på banen:

- Vi ejer som danskere 14,3 procent af aktierne i SAS. Det er en mindre del, men nok til at vi nu kan bede SAS redegøre for det her. Og det vil jeg gøre med det udgangspunkt, at det naturlige må være, at i Danmark foregår arbejdet på danske overenskomstvilkår.

Kræver garanti
- Her er der tale en statsligt ejet koncern der lige har stået med “hatten i hånden” og fået 1,5 mia. i statstilskud. Jeg synes godt, at man som minimum kan kræve en garanti fra ministeren om, at alle chaufførernes løn- og arbejdsforhold er på danske eller svenske vilkår og således ikke konkurrenceforvridende i forhold til det øvrige stykgodsmarked, siger Erik Østergaard, og fortsætter:

- Vi har lige med Kurt Beier sagen set, hvordan transportkøberes Code of Conduct ikke er det papir værd det er skrevet på – og som kræver, at man sætter sin transportleverandør under administration. Staten ejer 40 pct. af Posten, så deri ligger også en forpligtelse

Transportministeren har indtil videre kun henholdt sig til oplysningerne fra Postnord. På spørgsmålet fra folketingsudvalget om, hvorvidt de udenlandske chauffører i Postnord Logistics er ansat på arbejds- og lønvilkår, som er identiske med danske chauffører, henviser Ole Birk Olesen til følgende kryptiske oplysning:

- Postnord Logistics chauffører er ansat på vilkår, som overholder de regler som gælder såvel internationalt som nationalt, men det kan ikke bekræftes, at disse vilkår er identiske med vilkårene for danske chauffører.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

ITD lukker ned for forsikringer i udlandet

Ministeren stiller skarpt på udfasning af benzin- og dieselbiler

Fremtidens Chauffør
2500 chauffører søges: Jobmesser til kamp mod chaufførmangel

Fragtfirma kvitter smøgerne: Alle medarbejdere skal stoppe med at ryge

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Scania Danmark-direktør fejrer kvart århundrede

Online Avis Arkiv

Fremtidens Chauffør
Flere bliver uddannet til chauffør

Højteknologisk brandbil rykker ud til lastbilbrande på Storebælt

Lastbilrazzia gav masser af bøder og sigtelser

Test: Ny Renault Trafic

Renaults største nyhed i år på varebilssiden er den nye Trafic, der får helt ny og mere smidig 2-liters motor i stedet for forgængerens 1,6 liter.

Effer-kran er klar til at arbejde i Hedensted

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Dækbranchens temadag

Vognmandssøn er nu havnedirektør

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Godstransport stiger fortsat

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Lærlingens vej til at køre varebil

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Kort om navne

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Sådan virker Volvos turbo-compound

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vil du ha' styr på reglerne for ekspropriation og anbringelse af ledninger her i efteråret?

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

To nye Kel-Berg 4 akslet 37 m3 tiptrailere leveret til Kurt Holm & Sønner

Sidste chance for Early Bird-rabat på Nohrcons udbudskonferencer! Bliv klogere på udbudsreglerne

Kom til demodag med Hikoki hos JNF Momentum

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Lastas har leveret fire nye Kel-Berg 2 akslet city bokstrailere til Thortrans Randers A/S

RCS Remote - For mange anvendelser

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Ny kran/hejs opbygning til Knud Gade A/S

Mini Trans’ vogneftersyn er et kvalitetsstempel

Ny kærre til entreprenør i Tønder

Du er ved at blive snydt!

Titgemeyer Skandinavien udstiller igen på HI messen

Stevnhoved ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger med lang bogie

Boligselskab har fokus på komfort!

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Send til en kollega

0.19