23948sdkhjf

Postnord kører videre med udenlandske chauffører

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I kølvandet på skandalen om de filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har transportminister Ole Birk Olsen måttet svare på spørgsmål fra Folketingets Trafikudvalg om status på de chauffører, der måtte køre for det statsejede og statsstøttede Postnord. Spørgsmålene blev stillet efter ønske af MF Karsten Hønge (SF).

Svarene viser, at brugen af udenlandske chauffører i koncernens stykgodsdel, Postnord Logistics, er en ”hel naturlig” del af Postnords aktiviteter.

- Jeg synes, det er på sin plads, at staten som medejer af Postnord gør mere ud af at sikre sig, at vi ikke ser tilstande på linje med dem, der er afdækket med Kurt Beier sagen. Det gælder både sikring mod betydelig underaflønning såvel som kummerlige levevilkår uden hvilemuligheder, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard. 

Særlig Code of Conduct
På et spørgsmål om, i hvor stor udstrækning Postnord Logistics benytter sig af udenlandske chauffører, henviser og henholder ministeren sig nemlig alene til svaret fra Postnord koncernen:  

”Postnord Logistics' forretning indebærer grænseoverskridende transport, hvorfor det er helt naturligt, at der anvendes udenlandske chauffører. Et forhold som den øvrige del af branchen også anvender. Anvendelsen af udenlandske chauffører sker selvsagt inden for rammerne af dansk og international lov. Derudover kan det oplyses, at alle leverandører som anvendes af Postnord skal leve op til et særligt Code of Conduct som blandt andet indeholder krav vedrørende arbejdsmiljø, miljø med mere uanset hvor chaufføren kommer fra.”

Vred transportminister
For godt fire år siden – i juni 2014 – kunne medierne berette om, at flere udenlandske lastbiler dagligt kørte til og fra danske postterminaler. Daværende transportminister Magnus Heunicke var vred over Post Danmarks metoder:

- Min holdning er klar, når der udføres arbejde i Danmark, skal det være på danske vilkår. Og jeg vil ikke se østeuropæere underbyde dansk arbejdskraft, sagde Magnus Heunicke den gang til TV 2 Nyhederne.

Også Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, rasede og ville kalde transportministeren i samråd.

På samme tidspunkt faldt offentlighedens opmærksomhed på SAS’ brug af transportfirmaer, der havde udenlandske chauffører på lastbilerne, der kørte med luftfragt. Her var finansminister Bjarne Corydon på banen:

- Vi ejer som danskere 14,3 procent af aktierne i SAS. Det er en mindre del, men nok til at vi nu kan bede SAS redegøre for det her. Og det vil jeg gøre med det udgangspunkt, at det naturlige må være, at i Danmark foregår arbejdet på danske overenskomstvilkår.

Kræver garanti
- Her er der tale en statsligt ejet koncern der lige har stået med “hatten i hånden” og fået 1,5 mia. i statstilskud. Jeg synes godt, at man som minimum kan kræve en garanti fra ministeren om, at alle chaufførernes løn- og arbejdsforhold er på danske eller svenske vilkår og således ikke konkurrenceforvridende i forhold til det øvrige stykgodsmarked, siger Erik Østergaard, og fortsætter:

- Vi har lige med Kurt Beier sagen set, hvordan transportkøberes Code of Conduct ikke er det papir værd det er skrevet på – og som kræver, at man sætter sin transportleverandør under administration. Staten ejer 40 pct. af Posten, så deri ligger også en forpligtelse

Transportministeren har indtil videre kun henholdt sig til oplysningerne fra Postnord. På spørgsmålet fra folketingsudvalget om, hvorvidt de udenlandske chauffører i Postnord Logistics er ansat på arbejds- og lønvilkår, som er identiske med danske chauffører, henviser Ole Birk Olesen til følgende kryptiske oplysning:

- Postnord Logistics chauffører er ansat på vilkår, som overholder de regler som gælder såvel internationalt som nationalt, men det kan ikke bekræftes, at disse vilkår er identiske med vilkårene for danske chauffører.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stort trailer-opkøb: Krone overtager hollændere

Prime Cargo har fået ny CEO

Circle K får bøde på seks millioner af Bagmandspolitiet

Slamsugere gav rekordhøj omsætning

Sommertrafik: Flere end 50.000 biler over Storebælt på de travleste dage

Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken

Nyhedsbrev

8.827 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Speditionsuddannelsen tilbage i Mommark

Sådan får du en lærling på krogen

LGT folder møbelleverancerne ud

Spaceinvader hædret med start-up pris

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Speditører advarer mod fupnummer

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Q8 vil være klimaneutrale

Klar til karriere i Scania

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Portalkraner og svingkraner til marinen

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Kronborg Transport ApS

Tømmerladsbil til Sydsjællands Tømmerhandel

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanh...

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Send til en kollega

0.231