23948sdkhjf

L-serien er til både pakker og skrald

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Scania har nu lanceret deres L-førerhus i Danmark - og med lavgulv-filosofi har bilen både interesse til renovation og distribution

Scania er nu klar med den længere ventede L-serie i Danmark. L-serien er Scanias lavgulvs-førerhus. Det er en model, som har været savnet længe i fabrikkens portefølje.

Transportmagasinet har haft mulighed for at teste bilen i Danmark i en distributions-udgave med en ret lav box-opbygning.



Teknisk har L-serien Scanias fem-cylindrede 9-liters motor. Testbilen havde 280 hk. Gearkassen var Opticruise automatisk gearkasse. 280 hk maskinen havde rigelig med overskudskraft.

Vi anvendte i alt 14,13 liter diesel under testen - og samlet opnåede vi et resultat på 4 km/l. Scanias testchauffør fortalte, at bilen i knap så tung trafik normalt klarer 5,5 km/l. Det var hans erfaring ved andre tests i blandt andet provinsen.

Vi kørte i alt 56,23 kilometer over halvanden time i Københavns vestegn på både motorvej, landevej, lokale veje og i bytrafik - midt i myldretiden; men da vi hele tiden søgte væk fra de mest trafikerede veje, blev ruten meget snørklet - men også som en typisk distributionsrute vil kunne se ud.

Vi fik også prøvet bilens fartpilot - kortvarigt på motorvej - men tilkoblingen synes jeg fortsat lidt akavet i bunden af ratkransen. Til gengæld var vi glade for retarderen, som sparede på både diesel og bremser.

Bilen har også Scanias elektroniske håndbremse, som selv går i indgreb, når man standser motoren og tager sikkerhedsselen af.

Lastbilen knæler
Samtidig synker bilens luftaffjedring via den særlige "kneeling" funktion, hvor lastbilen ligesom knæler, så det bliver lettere at komme ud.

Bilen var forsynet med et premium sæde. Desuden var der navigationsanlæg, LED forlygter, varmeanlæg til box-kassen, regnsensor, glas-tagluge, linjevogter, adaptiv fartpilot og hill holder. Generelt var bilen ellers temmelig standard.

Førerhuset i L-serien er nedbygget, så indstigningen sker foran forakslen. Det giver et stort udhæng fortil, så man kører så at sige som i en bus. Tidligere har Scania specialbygget lastbiler med frem- og nedbygget førerhus til især renovationskørsel, men den ny L-serie er et helt nyt industriprodukt, som med øget fokus på sikkerhed og miljø i byer både har fokus på renovationskørsel og distributionskørsel.

Med L-førerhuset har Scania samtidig gennemført overgangen til deres "Next Generation" lastbiler. Kvaliteten er helt som i de store R- og S udgaver - og det mærker man bare man smækker døren i. Det er nærmest lydløst.

KI øjenhøjde med cyklister
L førerhuset er så lavt, at man er i øjenhøjde med fodgængere og cyklister. Testbilen havde da også et førerhus med glas i højre dør, så man kan være i øjenkontakt med de bløde trafikanter. Så udsynet er i top, når man kører alene.

Lettere adgang
L-serien handler også om at tilbyde nogle lettere ind- og udstigningsforhold.

L-serien består af biler med tre højder: et trin, to trin og knæler-funktionen, som bliver standard på alle L-modeller i Danmark.

Med knæler funktionen synker affjedringen fortil, når motoren slukkes, og chaufføren tager sikkerhedsselen af. Det gør det væsentligt lettere at komme ind og ud af lastbilen. Slår man funktionen fra, skal benet løftes temmelig højt for at komme ind.

Adgangshøjde fra vej til gulvet i lastbiler er 517 millimeter - eller 440 millimeter, når førerhuset "knæler."

Man kan fortsætte i sænket position op til 30 km/t - så hæver førerhuset sig de 95 millimeter til normal kørehøjde.

Samtidig er motortunnelen med sine 150 millimeter fra gulvet lav nok til at man let bevæger sig fra den ene side til den anden side af førerhuset. Førerhuset kan suppleres med to sæder i midten.

God kørestilling
Filosofien med L-førerhuset er som i de øvrige Next Generation førerhuse: man sidder længere fremme og mere til venstre end før. Desuden er A-stolpen meget tynd. Derfor er udsynet optimalt. Instrumentering er ny, så betjeningen af kontakter er forbedret.

Scania’s nye lastbilgeneration udmærker sig særligt på tre områder - driftssikkerhed, brændstoføkonomi og chaufførtiltrækning.

Mere om: Scania L280
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.179