23948sdkhjf

L-serien er til både pakker og skrald

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Scania har nu lanceret deres L-førerhus i Danmark - og med lavgulv-filosofi har bilen både interesse til renovation og distribution

Scania er nu klar med den længere ventede L-serie i Danmark. L-serien er Scanias lavgulvs-førerhus. Det er en model, som har været savnet længe i fabrikkens portefølje.

Transportmagasinet har haft mulighed for at teste bilen i Danmark i en distributions-udgave med en ret lav box-opbygning.



Teknisk har L-serien Scanias fem-cylindrede 9-liters motor. Testbilen havde 280 hk. Gearkassen var Opticruise automatisk gearkasse. 280 hk maskinen havde rigelig med overskudskraft.

Vi anvendte i alt 14,13 liter diesel under testen - og samlet opnåede vi et resultat på 4 km/l. Scanias testchauffør fortalte, at bilen i knap så tung trafik normalt klarer 5,5 km/l. Det var hans erfaring ved andre tests i blandt andet provinsen.

Vi kørte i alt 56,23 kilometer over halvanden time i Københavns vestegn på både motorvej, landevej, lokale veje og i bytrafik - midt i myldretiden; men da vi hele tiden søgte væk fra de mest trafikerede veje, blev ruten meget snørklet - men også som en typisk distributionsrute vil kunne se ud.

Vi fik også prøvet bilens fartpilot - kortvarigt på motorvej - men tilkoblingen synes jeg fortsat lidt akavet i bunden af ratkransen. Til gengæld var vi glade for retarderen, som sparede på både diesel og bremser.

Bilen har også Scanias elektroniske håndbremse, som selv går i indgreb, når man standser motoren og tager sikkerhedsselen af.

Lastbilen knæler
Samtidig synker bilens luftaffjedring via den særlige "kneeling" funktion, hvor lastbilen ligesom knæler, så det bliver lettere at komme ud.

Bilen var forsynet med et premium sæde. Desuden var der navigationsanlæg, LED forlygter, varmeanlæg til box-kassen, regnsensor, glas-tagluge, linjevogter, adaptiv fartpilot og hill holder. Generelt var bilen ellers temmelig standard.

Førerhuset i L-serien er nedbygget, så indstigningen sker foran forakslen. Det giver et stort udhæng fortil, så man kører så at sige som i en bus. Tidligere har Scania specialbygget lastbiler med frem- og nedbygget førerhus til især renovationskørsel, men den ny L-serie er et helt nyt industriprodukt, som med øget fokus på sikkerhed og miljø i byer både har fokus på renovationskørsel og distributionskørsel.

Med L-førerhuset har Scania samtidig gennemført overgangen til deres "Next Generation" lastbiler. Kvaliteten er helt som i de store R- og S udgaver - og det mærker man bare man smækker døren i. Det er nærmest lydløst.

KI øjenhøjde med cyklister
L førerhuset er så lavt, at man er i øjenhøjde med fodgængere og cyklister. Testbilen havde da også et førerhus med glas i højre dør, så man kan være i øjenkontakt med de bløde trafikanter. Så udsynet er i top, når man kører alene.

Lettere adgang
L-serien handler også om at tilbyde nogle lettere ind- og udstigningsforhold.

L-serien består af biler med tre højder: et trin, to trin og knæler-funktionen, som bliver standard på alle L-modeller i Danmark.

Med knæler funktionen synker affjedringen fortil, når motoren slukkes, og chaufføren tager sikkerhedsselen af. Det gør det væsentligt lettere at komme ind og ud af lastbilen. Slår man funktionen fra, skal benet løftes temmelig højt for at komme ind.

Adgangshøjde fra vej til gulvet i lastbiler er 517 millimeter - eller 440 millimeter, når førerhuset "knæler."

Man kan fortsætte i sænket position op til 30 km/t - så hæver førerhuset sig de 95 millimeter til normal kørehøjde.

Samtidig er motortunnelen med sine 150 millimeter fra gulvet lav nok til at man let bevæger sig fra den ene side til den anden side af førerhuset. Førerhuset kan suppleres med to sæder i midten.

God kørestilling
Filosofien med L-førerhuset er som i de øvrige Next Generation førerhuse: man sidder længere fremme og mere til venstre end før. Desuden er A-stolpen meget tynd. Derfor er udsynet optimalt. Instrumentering er ny, så betjeningen af kontakter er forbedret.

Scania’s nye lastbilgeneration udmærker sig særligt på tre områder - driftssikkerhed, brændstoføkonomi og chaufførtiltrækning.

Mere om: Scania L280
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stena åbner ny rute over Kattegat

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Nye leveringer

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Nyhedsbrev

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Online Avis Arkiv

Dekra udråber jobmesser til succes

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Kranbygger røg under milliarden

Nu vil DAF med på byggepladsen

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Tid til at tænke leasing

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

ITD vil opruste indsats i EU

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Ny VW Transporter

Ny Iveco Daily

Et år med kraftig TIP-vækst

Ny aftale skal sikre medarbejdere til Danske Fragtmænd

Gert Jakobsen takkede af

Efter otte år i ITD's bestyrelse sagde formanden, Gert Jakobsen, tak for denne gang.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen ApS

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 3 akslet city gardintrailere til S.J. Fr...

Ekstremt robust wiretræk

Hør om hverdagen hos verdens største minkfodercentral

Send til en kollega

0.189