23948sdkhjf

L-serien er til både pakker og skrald

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Scania har nu lanceret deres L-førerhus i Danmark - og med lavgulv-filosofi har bilen både interesse til renovation og distribution

Scania er nu klar med den længere ventede L-serie i Danmark. L-serien er Scanias lavgulvs-førerhus. Det er en model, som har været savnet længe i fabrikkens portefølje.

Transportmagasinet har haft mulighed for at teste bilen i Danmark i en distributions-udgave med en ret lav box-opbygning.



Teknisk har L-serien Scanias fem-cylindrede 9-liters motor. Testbilen havde 280 hk. Gearkassen var Opticruise automatisk gearkasse. 280 hk maskinen havde rigelig med overskudskraft.

Vi anvendte i alt 14,13 liter diesel under testen - og samlet opnåede vi et resultat på 4 km/l. Scanias testchauffør fortalte, at bilen i knap så tung trafik normalt klarer 5,5 km/l. Det var hans erfaring ved andre tests i blandt andet provinsen.

Vi kørte i alt 56,23 kilometer over halvanden time i Københavns vestegn på både motorvej, landevej, lokale veje og i bytrafik - midt i myldretiden; men da vi hele tiden søgte væk fra de mest trafikerede veje, blev ruten meget snørklet - men også som en typisk distributionsrute vil kunne se ud.

Vi fik også prøvet bilens fartpilot - kortvarigt på motorvej - men tilkoblingen synes jeg fortsat lidt akavet i bunden af ratkransen. Til gengæld var vi glade for retarderen, som sparede på både diesel og bremser.

Bilen har også Scanias elektroniske håndbremse, som selv går i indgreb, når man standser motoren og tager sikkerhedsselen af.

Lastbilen knæler
Samtidig synker bilens luftaffjedring via den særlige "kneeling" funktion, hvor lastbilen ligesom knæler, så det bliver lettere at komme ud.

Bilen var forsynet med et premium sæde. Desuden var der navigationsanlæg, LED forlygter, varmeanlæg til box-kassen, regnsensor, glas-tagluge, linjevogter, adaptiv fartpilot og hill holder. Generelt var bilen ellers temmelig standard.

Førerhuset i L-serien er nedbygget, så indstigningen sker foran forakslen. Det giver et stort udhæng fortil, så man kører så at sige som i en bus. Tidligere har Scania specialbygget lastbiler med frem- og nedbygget førerhus til især renovationskørsel, men den ny L-serie er et helt nyt industriprodukt, som med øget fokus på sikkerhed og miljø i byer både har fokus på renovationskørsel og distributionskørsel.

Med L-førerhuset har Scania samtidig gennemført overgangen til deres "Next Generation" lastbiler. Kvaliteten er helt som i de store R- og S udgaver - og det mærker man bare man smækker døren i. Det er nærmest lydløst.

KI øjenhøjde med cyklister
L førerhuset er så lavt, at man er i øjenhøjde med fodgængere og cyklister. Testbilen havde da også et førerhus med glas i højre dør, så man kan være i øjenkontakt med de bløde trafikanter. Så udsynet er i top, når man kører alene.

Lettere adgang
L-serien handler også om at tilbyde nogle lettere ind- og udstigningsforhold.

L-serien består af biler med tre højder: et trin, to trin og knæler-funktionen, som bliver standard på alle L-modeller i Danmark.

Med knæler funktionen synker affjedringen fortil, når motoren slukkes, og chaufføren tager sikkerhedsselen af. Det gør det væsentligt lettere at komme ind og ud af lastbilen. Slår man funktionen fra, skal benet løftes temmelig højt for at komme ind.

Adgangshøjde fra vej til gulvet i lastbiler er 517 millimeter - eller 440 millimeter, når førerhuset "knæler."

Man kan fortsætte i sænket position op til 30 km/t - så hæver førerhuset sig de 95 millimeter til normal kørehøjde.

Samtidig er motortunnelen med sine 150 millimeter fra gulvet lav nok til at man let bevæger sig fra den ene side til den anden side af førerhuset. Førerhuset kan suppleres med to sæder i midten.

God kørestilling
Filosofien med L-førerhuset er som i de øvrige Next Generation førerhuse: man sidder længere fremme og mere til venstre end før. Desuden er A-stolpen meget tynd. Derfor er udsynet optimalt. Instrumentering er ny, så betjeningen af kontakter er forbedret.

Scania’s nye lastbilgeneration udmærker sig særligt på tre områder - driftssikkerhed, brændstoføkonomi og chaufførtiltrækning.

Mere om: Scania L280
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.167