23948sdkhjf

Dansk farvel til billige kinesiske pakker

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Forslag om international portoreform afgøres i foråret. Danmark er klar til at følge USA ud af den internationale postunion.

På den ene eller den anden måde ophører den voluminøse trafik med kinesiske pakker til lav ulandsporto. Enten ændres de internationale portoregler næste år eller Danmark overvejer at følge USA ud af FN-agenturet Universal Postal Union (UPU).

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har forhåbning om det første, efter at præsident Donald Trump har meldt USA ud af UPU.



- Ifølge den amerikanske ambassade vil USA til trods for udmeldelse gerne arbejde sammen med andre medlemslande inden for rammerne af UPU for at reformere betalingssystemet. Regeringen har valgt at bakke op om det spor, erklærede Ole Birk Olesen i et svar til Henrik Brodersen (DF) i Folketingets spørgetid.

Danmark vil sammen med ligesindede lande arbejde målrettet på et forslag til et nyt system, forsikrede han.

April 2019 er UPU’s frist for forslag til betaling for vareforsendelser.

Post Danmark vil deltage i det tekniske arbejde, mens Transportministeriet vil rejse problemet på relevante, internationale møder.

Nedslidt postkonvention
På den ene side var Henrik Brodersen skuffet over svaret, for han ønsker at trække Danmark ud af "den ældgamle og nedslidte" postkonvention.

På den anden side er han tilfreds med, at man vil ændre reglerne, som koster Post Danmark og det danske samfund mange penge.

Kinesiske pakker sendes billigere fra Kina til Danmark end de kan sendes internt her i landet, så Post Danmark tvinges til at yde et stort tilskud til forsendelsen, hvilket i sidste ende betales af bl.a. den danske stat.

- Det skal vi have gjort op med. Hvis arbejdet med at reformere betalingssystemet fører til et godt og tilfredsstillende resultat, vil USA formentlig trække udmeldelsen tilbage, og så behøver vi heller ikke at spekulere mere i udmeldelse, sagde Ole Birk Olesen.

Den lave porto bliver ekstra presset af, at forsendelser opdeles for at komme under bagatelgrænsen for moms på 80 kroner eller deklareres som "gave", påpegede Henrik Brodersen og opfordrede til at kontrollere omgåelser.

Danske nethandelsfirmaer har våndet sig i længere tid over den lave porto på særligt kinesiske pakker. Post Danmark klager over pligten til at omdele de kinesiske pakker med underskud. I runde tal drejer det sig årligt om over 10 millioner forsendelser, hvor hovedparten er e-handelspakker.

Skjult ulandshjælp
Det er ikke blot den lave pakkeporto på kinesiske pakker, men hele den portomæssige ulandsordning, som transportminister Ole Birk Olesen har kig på.

Problemet ville bestå, selv om man afskar alene Kina muligheden for den lavere porto. Vækstøkonomier som Indien og Brasilien kunne være lavportolande, som i givet fald overtog pakketrafikken.

- Man risikerer, at nogle af de pakker, der i dag sendes fra Kina, bare sendes fra nogle andre lande, der defineres som ulande.

- Ulandshjælp skal ikke gives som rabat på pakkelevering, siger Ole Birk Olesen.

Koster danske job
Socialdemokratiet støtter aktionen i UPU.

- Situationen lige nu er komplet uholdbar, og det koster danske arbejdspladser hver eneste dag, siger postordfører Christian Rabjerg Madsen (S).

Han er enig med Ole Birk Olesen i, at der er et problem, men ønsker en analyse inden en eventuel beslutning om at udtræde af UPU-ordningen.

- Det er urimeligt, at kinesiske butikker får en kæmpe konkurrencefordel, fordi Kina postmæssigt bliver anset for at være et uland.

- Vi har stillet flere spørgsmål og haft ministeren i salen og lagt pres på for at få løst denne problemstilling, der er ødelæggende for danske virksomheder, siger Christian Rabjerg Madsen.

Pakker bør sendes til kostpris
- Den nuværende UPU-aftale forpligter os til at videresende pakker fra lande, som er defineret som udviklingslande, til en meget billigere pris end Post Danmarks omkostning, forklarer Ole Birk Olesen.

- Den aftale skal afskaffes eller ændres, sådan at vi kan sende pakkerne videre til kostpris, dvs. samme priser som de sender pakker internt i Danmark, understreger Ole Birk Olesen.

Lavporto øges 50 procent
Kina er rykket op i den internationale portoklasse og betaler mere end egentlige udviklingslande, men langt mindre end Danmark.

Ifølge dagbladet Børsen vil prisen for levering af breve og pakker stige gradvis fra 6,50 kroner til 9,75 kroner i 2021.

Det vil stadig udgøre en stor konkurrenceforvridning set med danske virksomheders øje. Til sammenligning koster et maxibrev 13,90 kroner op til 100 gram, 21,50 kr. op til 250 g og 28 kroner op til 2 kg.

En momsregel fritager pakker for moms, når værdien er under 80 kroner. Højere værdi momses samt pålægges et opkrævningsgebyr på 160 kroner.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.152