23948sdkhjf

Polsk Beier-chef: Vi henter filippinere, fordi I har taget polakkerne

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er nødvendigt at hente filippinske chauffører til Europa, mener polsk datterselskab

Det er kun naturligt, at et dansk vognmandsfirma henter store mængder filippinske chauffører til Europa via Polen og bruger dem som billig arbejdskraft.

Transportbranchen er nemlig ved at løbe tør for polske chauffører, og der er brug for nye, billige chauffører, så firmaerne kan tjene flere penge og vokse.

Sådan siger Edyta Zielinska, der er personaleansvarlig i det polske transportfirma HBT Internationale Transport, til Fagbladet 3F.

- Da Polen kom med i EU, åbnede Danmark og Tyskland kontorer her og tog alle vores chauffører. Nu har vi ingen polske chauffører tilbage, så vi må tage dem fra Filippinerne og Sri Lanka. Økonomien boomer lige nu, og vi er nødt til at hente flere chauffører, så vores firma kan vokse, og vi kan få flere lastbiler, siger hun.

HBT Internationale Transport er et datterselskab til den kontroversielle danske vognmandsvirksomhed Kurt Beier Transport, der anklages for menneskehandel med filippinske lastvognschauffører.

Fagbladet 3F møder Edyta Zielinska i den nordpolske by Koszalin, hvor op mod 40 desperate filippinere lige nu er stuvet sammen.

Filippinerne fortæller, at de har stiftet gæld for at komme til Europa og arbejde for datterselskabet til Kurt Beier Transport, så de kan sende penge hjem til deres familier.

- Helt lovlig polsk løn
Men nu er de blevet fyret med kort varsel, efter at det danske vognmandsfirma er kommet i søgelyset for menneskehandel.

Det er første gang, de polske ansvarlige udtaler sig i sagen, og de kender alt til anklagerne om menneskehandel og tvangsarbejde i Danmark.

- Det passer ikke. Vores forretning er helt lovlig, og chaufførerne får polsk løn, siger Krzysztof Holubowski, direktør i HBT Internationale Transport.

Da filippinerne bliver hentet til Polen via danske Kurt Beier Transports datterselskab, er det de meget lempelige polske regler om lønninger, der gælder for de filippinske chauffører.

Også Edyta Zielinska afviser fuldstændig, at filippinerne har dårlige forhold.

- De mangler ikke noget. Vi betaler dem godt og investerer mange penge i at få dem her til landet. Vi sørger for flybilletter til dem, og når nogle af dem ankommer i klipklapper, så køber vi tøj til dem, siger hun.

I sender filippinerne videre til Kurt Beier Transport i Danmark. Har I set deres forhold i lejren der?

- Ja, og det er rigtigt, at det ikke var godt nok. Men det er blevet forbedret, og det skal selvfølgelig være i orden, siger Edyta Zielinska.

Fagbladet 3F har uden held forsøgt at få en kommentar fra Karsten Beier, der er direktør i vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Speditører advarer mod fupnummer

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Klar til karriere i Scania

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Leman frygter ikke Brexit

Ny guide for transport af levende dyr

ADP finder ny topchef i egne rækker

Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje

Nagel-Group i Danmark kommer ud af 2018 med et stærkt utilfredsstillende resultat, men der er godt i gang i forbedringerne

KH Onestop og Stiholt i nyt samarbejde

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

Nu kan lastbiler synes om lørdagen

Lastbilchauffør idømt samfundstjeneste efter dødsulykke

Træk på for- og midteraksel

Stiholt har leveret endnu en special-Scania til Grønland

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Halvvejs i stor levering af Scania til Vendelbo

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger fra Lastas

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Poul Eli Nymann

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Mini Trans melder sig klar til ny varebilslov

”Vi har store vækstambitioner, så der var bred enighed om at starte på en frisk i IPW.”

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Forbered dig til høst med en BSV kornskovl!

Nyt samarbejde i Nordjylland

Køb din gas hos os!

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Givskud Vognmandsforretning

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Handy tippelad til Johnny Hansen

Send til en kollega

0.256