23948sdkhjf

Polsk Beier-chef: Vi henter filippinere, fordi I har taget polakkerne

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er nødvendigt at hente filippinske chauffører til Europa, mener polsk datterselskab

Det er kun naturligt, at et dansk vognmandsfirma henter store mængder filippinske chauffører til Europa via Polen og bruger dem som billig arbejdskraft.

Transportbranchen er nemlig ved at løbe tør for polske chauffører, og der er brug for nye, billige chauffører, så firmaerne kan tjene flere penge og vokse.

Sådan siger Edyta Zielinska, der er personaleansvarlig i det polske transportfirma HBT Internationale Transport, til Fagbladet 3F.

- Da Polen kom med i EU, åbnede Danmark og Tyskland kontorer her og tog alle vores chauffører. Nu har vi ingen polske chauffører tilbage, så vi må tage dem fra Filippinerne og Sri Lanka. Økonomien boomer lige nu, og vi er nødt til at hente flere chauffører, så vores firma kan vokse, og vi kan få flere lastbiler, siger hun.

HBT Internationale Transport er et datterselskab til den kontroversielle danske vognmandsvirksomhed Kurt Beier Transport, der anklages for menneskehandel med filippinske lastvognschauffører.

Fagbladet 3F møder Edyta Zielinska i den nordpolske by Koszalin, hvor op mod 40 desperate filippinere lige nu er stuvet sammen.

Filippinerne fortæller, at de har stiftet gæld for at komme til Europa og arbejde for datterselskabet til Kurt Beier Transport, så de kan sende penge hjem til deres familier.

- Helt lovlig polsk løn
Men nu er de blevet fyret med kort varsel, efter at det danske vognmandsfirma er kommet i søgelyset for menneskehandel.

Det er første gang, de polske ansvarlige udtaler sig i sagen, og de kender alt til anklagerne om menneskehandel og tvangsarbejde i Danmark.

- Det passer ikke. Vores forretning er helt lovlig, og chaufførerne får polsk løn, siger Krzysztof Holubowski, direktør i HBT Internationale Transport.

Da filippinerne bliver hentet til Polen via danske Kurt Beier Transports datterselskab, er det de meget lempelige polske regler om lønninger, der gælder for de filippinske chauffører.

Også Edyta Zielinska afviser fuldstændig, at filippinerne har dårlige forhold.

- De mangler ikke noget. Vi betaler dem godt og investerer mange penge i at få dem her til landet. Vi sørger for flybilletter til dem, og når nogle af dem ankommer i klipklapper, så køber vi tøj til dem, siger hun.

I sender filippinerne videre til Kurt Beier Transport i Danmark. Har I set deres forhold i lejren der?

- Ja, og det er rigtigt, at det ikke var godt nok. Men det er blevet forbedret, og det skal selvfølgelig være i orden, siger Edyta Zielinska.

Fagbladet 3F har uden held forsøgt at få en kommentar fra Karsten Beier, der er direktør i vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Vognmandsfirma fylder 100 år

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

To DAF til Pagh Transport

Nyhedsbrev

Transportfirma åbner egne tankstationer

Online Avis Arkiv

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Bygger kæmpe energifabrik

Betalingsbro er et skråplan

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Ingen lov om spejl-kameraer

Million-anlæg taget i brug

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

Nyt om navne

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Disse lovforslag vil påvirke transporten

Arla kører på GTL

Dømt lastbilchauffør får lov til at komme hjem

Dekra opkøber 16 synshaller

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

Forskellige typer papkasser

Fremstilling af stort kædesling

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Kel-Berg kærre til Kim Jacobsen’s Murer- og Entreprenørfirma

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Print på portdugen, bryd overfladerne og skab et andet look.

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Send til en kollega

0.282