23948sdkhjf

Polsk Beier-chef: Vi henter filippinere, fordi I har taget polakkerne

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er nødvendigt at hente filippinske chauffører til Europa, mener polsk datterselskab

Det er kun naturligt, at et dansk vognmandsfirma henter store mængder filippinske chauffører til Europa via Polen og bruger dem som billig arbejdskraft.

Transportbranchen er nemlig ved at løbe tør for polske chauffører, og der er brug for nye, billige chauffører, så firmaerne kan tjene flere penge og vokse.

Sådan siger Edyta Zielinska, der er personaleansvarlig i det polske transportfirma HBT Internationale Transport, til Fagbladet 3F.

- Da Polen kom med i EU, åbnede Danmark og Tyskland kontorer her og tog alle vores chauffører. Nu har vi ingen polske chauffører tilbage, så vi må tage dem fra Filippinerne og Sri Lanka. Økonomien boomer lige nu, og vi er nødt til at hente flere chauffører, så vores firma kan vokse, og vi kan få flere lastbiler, siger hun.

HBT Internationale Transport er et datterselskab til den kontroversielle danske vognmandsvirksomhed Kurt Beier Transport, der anklages for menneskehandel med filippinske lastvognschauffører.

Fagbladet 3F møder Edyta Zielinska i den nordpolske by Koszalin, hvor op mod 40 desperate filippinere lige nu er stuvet sammen.

Filippinerne fortæller, at de har stiftet gæld for at komme til Europa og arbejde for datterselskabet til Kurt Beier Transport, så de kan sende penge hjem til deres familier.

- Helt lovlig polsk løn
Men nu er de blevet fyret med kort varsel, efter at det danske vognmandsfirma er kommet i søgelyset for menneskehandel.

Det er første gang, de polske ansvarlige udtaler sig i sagen, og de kender alt til anklagerne om menneskehandel og tvangsarbejde i Danmark.

- Det passer ikke. Vores forretning er helt lovlig, og chaufførerne får polsk løn, siger Krzysztof Holubowski, direktør i HBT Internationale Transport.

Da filippinerne bliver hentet til Polen via danske Kurt Beier Transports datterselskab, er det de meget lempelige polske regler om lønninger, der gælder for de filippinske chauffører.

Også Edyta Zielinska afviser fuldstændig, at filippinerne har dårlige forhold.

- De mangler ikke noget. Vi betaler dem godt og investerer mange penge i at få dem her til landet. Vi sørger for flybilletter til dem, og når nogle af dem ankommer i klipklapper, så køber vi tøj til dem, siger hun.

I sender filippinerne videre til Kurt Beier Transport i Danmark. Har I set deres forhold i lejren der?

- Ja, og det er rigtigt, at det ikke var godt nok. Men det er blevet forbedret, og det skal selvfølgelig være i orden, siger Edyta Zielinska.

Fagbladet 3F har uden held forsøgt at få en kommentar fra Karsten Beier, der er direktør i vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.233