23948sdkhjf

Beier-sagen: 500 filippinske chauffører kan være ramt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Sagen om chauffører fra slumlejren i Padborg har været behandlet i det filippinske senat

Sagen om 26 chauffører, der levede under kummerlige vilkår i Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg, var mandag til behandling i det filippinske senat. Her kom det frem, at et langt større antal filippinske lastbilchauffører kan være udsat for lignende dårlige arbejdsvilkår.

Det skriver Manila Times ifølge Fagbladet 3F.

- Vi har faktisk opdaget, at det kan omfatte omkring 500 filippinske lastbilchauffører over hele Europa, siger Sarah Lou Arriola, der er chef for Udenrigsministeriets Office of the Undersecretary for Migrant Workers Affairs (OUMWA).

Det kom frem under den offentlige senatshøring, at problemerne med dårlige arbejdsforhold, udover Padborg-chaufførerne, også involverer filippinske chauffører, der kører i Europa med udgangspunkt i Norge, Holland, og Polen.

Senatshøringen var under ledelse af senator Joel Villanueva, der tidligere har udtalt sig særdeles kritisk om forholdene i Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg.

Sarah Lou Arriola oplyste senatoren om, at de fleste af chaufførerne er blevet rekrutteret i Filippinerne af agenturet United Primover, som er et firma med licens fra POEA – Philippine Overseas Employment Administration.

- United Primeover sender folk til Polen til deres partneragentur, HBT Internationale Transport, der er et polsk selskab, der igen sender dem til andre transportfirmaer i Europa. Især Kurt Beier i Danmark, Andersen Euro Handel, AEH i Warszawa og Hoekman Logistics, der opererer i Holland, siger hun.

Fagbladet 3F har tidligere rapporteret, at POEA har suspenderet United Primover Enterprise Inc. i Manila på grund af manglende overvågning af forholdene for deres udstationerede lastbilchauffører.

HBT Internationale Transport er et selskab under Kurt Beier Transport, idet HBT Internationale Transport er 100 procent tilknyttet det danske moderselskab Hjerting Systeminvest ApS, der blandt andet har Kurt Beier Transport A/S som datterselskab.

Sarah Lou Arriola oplyste videre, at nogle af filippinerne ikke vil hjem.

- Vi har talt med dem, men de foretrækker at tale med fagforeningerne, der genforhandler deres kontrakter. De vil gerne blive og fortsætte med at arbejde der. De beder om hjælp til at få bedre levevilkår, og til at få genforhandlet betingelserne i deres ansættelseskontrakter, siger hun ifølge Fagbladet 3F.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.205