23948sdkhjf

Dansk EU-politiker: Svært at undgå lavtlønnede chauffører i Danmark

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Lavtlønnede chauffører fra Asien er så god en forretning, at østeuropæiske EU-lande ikke vil ændre reglerne, mener EU-politiker

Det bliver meget svært at få alle EU-landene med på at ændre lovgivningen, så det ikke længere er muligt at udnytte lastbilchauffører fra tredjelande og ansætte dem under slavelignende forhold.

Det erkender det socialdemokratiske europaparlementsmedlem Christel Schaldemose (S) efter at have fulgt sagen om anklager om menneskehandel mod det esbjergensiske vognmandsfirma Kurt Beier Transport, der ansatte blandt andet filippinske chauffører via deres datterselskab i Polen.

Det skriver DR Syd.

- Mange af de østeuropæiske medlemslande er ikke interesseret i at ændre reglerne. De synes, det er udmærket, at de kan konkurrere på dårlig løn og dårligt arbejdsmiljø. De ser det som en måde at tjene penge på, siger hun til DR Syd.

Jonas Felbo-Kolding oplever ligesom Christel Schaldemose også, at der er en intern splittelse i EU på transportområdet.

Ifølge ham forsøger Polen og Ungarn lige nu at fjerne en formulering i EU-lovgivningen, der regulerer virksomheders muligheder for at sende chauffører til andre EU-lande.

- Det gør de sandsynligvis, fordi de har økonomiske interesser i at beholde den her godstransport. Virksomheder, der hører hjemme i Polen, betaler skat i Polen - det er groft sagt penge ned i den polske statskasse, siger Jonas Felbo-Kolding til DR Syd.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.189