23948sdkhjf

Brug for handling efter Kurt Beier-sagen

| Af Lars William Wesch, ATL | Tip redaktionen om en historie

Nu skal vi handle hurtigt, mener direktør i ATL Lars William Wesch

Kurt Beier-sagen har skabt meget store dønninger. Og der er brug for hurtig handling, hvis ikke vi som branche skal blive kastet rundt på det urolige hav langt ind i fremtiden.

De første vigtige og rigtige skridt blev taget i fredags, hvor branchen sammen med trafik- og beskæftigelsesministeren samt DA og LO besluttede at nedsætte et hurtigt arbejdende udvalg. Udvalget skal komme med konkrete løsningsforslag, som kan forhindre en gentagelse af sagen fra Padborg. 

DI og ATL bakker varmt op om udvalget, og vi ser frem til, at det tager fat på arbejdet. Samtidig er det ikke mange dage siden, at der blev vedtaget en folketingsbeslutning om cabotagekørsel, tredjelandskørsel og kombikørsel, som regeringen skal handle på.

Der er noget, vi kan gøre herhjemme, mens andet kræver fælles løsninger i EU. Men ét er sikkert: Vi skal have fokus på, om de gældende regler er transparente nok, og om der er gråzoner, som gør det alt for let at se bort fra ordentlige arbejdsvilkår. Vi skal også have set på, om den kontrol, der bliver udført, er effektiv nok. 

Der vil være meget at drøfte og flere vinkler at se sagen fra. Jeg ser frem til, at vi får taget fat på drøftelserne. Kurt Beier-sagen er en sag, som alle, der ønsker branchen en god fremtid, ser på med dyb alvor.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.178