23948sdkhjf

Kunstig intelligens vil ændre transportbranchen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I USA bruger man allerede kunstig intelligens til at forudsige, hvor og hvornår der er et læs gods, som skal fragtes

Fremtiden for vejgodstransporten byder på førerløse lastbiler med trafikken koordineret af en hær af supercomputere. Et trafikorkester med kunstig intelligens som dirigent der sikrer den mest effektive og økonomiske trafikafvikling.

Lyder det som science fiction? Det er det muligvis også, men det kan blive virkelighed i nær fremtid.

Det mener Danny Lange, der er en af klodens fremmeste eksperter inden for kunstig intelligens og machine learning. Han er vicepræsident i det USA-baserede danske spilfirma Unity, som har en finger med i cirka halvdelen af klodens computerspil. En branche, der anvender kunstig intelligens i stor stil.

– Ser vi på naturen, så udvikler den sig hele tiden, men naturen er jo ødsel. Den bruger mange år og organismer på at forbedre og forædle. Kunstig intelligens kan på 15 minutter lære, hvad naturen bruger 150 år på, og den arbejdsproces kan med fordel også anvendes inden for transport, siger Danny Lange.

Et spørgsmål om sandsynlighed
Den danske transportbranche stiftede senest bekendtskab med Danny Lange, da han i september talte på Transportens Dag i Industriens Hus. Danny Lange forklarede, hvordan man i spilindustrien bruger kunstig intelligens ved hjælp af belønningssystemer til at optimere arbejdsgange.

Uanset om det er en kylling i et computerspil, der skal krydse en stærkt befærdet vej uden at komme til skade, eller et kunstigt intelligenssystem, der skal beregne den mest omkostningseffektive transport, er metoden den samme. Det handler om sandsynlighed.

Danny Lange peger på tre elementer inden for fremtidens transport, hvor kunstig intelligens kan spille en rolle.

1) Uber for lastbiler

– Det amerikanske firma Convoy er allerede i gang med at optimere transport i 20 større byer. En trucker kører fra Seattle til San Francisco, og for ikke at køre fra San Francisco med tom vogn beregner et system sandsynligheden for, at truckeren kan samle fragt op og tage det videre til eksempelvis Reno. Her er sandsynligheden for, at han kan køre retur til Seattle med fyldt vogn, allerede regnet ud. Han sendes slet ikke til Reno efter San Francisco, hvis ikke der er sandsynlighed for fragt. Det er en slags Uber for lastbiler, kan man sige, forklarer Danny Lange.

2) Kørselsmønstre

– Et andet element er optimering af kørselsmønstre og kørselserfaring. Man analyserer eksempelvis på 20.000 kørsler i X område og beregner heraf sandsynligheden for, ad hvilken rute og hvornår i løbet af døgnets 24 timer der er størst chance for at komme hurtigst fra A til B med lavest brændstofforbrug og mindst trængsel.

3) Førerløse lastbiler

Det tredje element er ikke så overraskende de meget omtalte førerløse lastbiler, der allerede testes.

– Det kommer helt sikkert, lyder det med største sikkerhed fra Danny Lange.

– I et samfund, hvor førerløse biler er på vej, vil der også være plads til og behov for førerløse lastbiler. I en by med 100.000 indbyggere og et matchende antal biler, lastbiler og anden transport vil det blot kræve 2.000 servere at koordinere al trafik mest muligt effektivt, forklarer eksperten, der generelt ser store gevinster i anvendelsen af kunstig intelligens i transportbranchen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.201