23948sdkhjf

Venstre kritiserer Danish Crown efter Kurt Beier-sag

Det er ikke hver dag, man ser Venstre i et frontalangreb på en virksomhed ejet af danske landmænd.

Men sagen om transportfirmaet Kurt Beiers brug af filippinske chauffører til en timeløn på angiveligt 15 kroner får nu partiets beskæftigelsesordfører til at skrue op for retorikken.

Det er udtryk for grådighed, når slagterigiganten Danish Crown ikke vil kræve, at Kurt Beier Transports filippinske chauffører får løn efter danske forhold. Kurt Beier Transport er underleverandør til N&K Spedition, der står for en stor del af Danish Crowns transport. Det skriver avisen Danmark.

- Det er jo udtryk for en grådighed, hvor man lader hånt om de værdier, vi har bygget samfundet op om. Tillid og ordentlighed og den danske model. Kurt Beier Transport benytter sig jo af en forretningsmodel, der går ud på at udnytte menneskers fattigdom, argumenterer Hans Andersen I avisen

Sagen startede for en måned siden, da Fagbladet 3F kunne afsløre, at op mod 200 filippinske chauffører boede i containere indhegnet bag pigtråd i en slumlejr i Padborg. Chaufførerne arbejdede for det danske transportfirma Kurt Beier Transport, hvor de angiveligt fik en timeløn på bare 15 kroner.

- Jeg synes, at Danish Crown skal vise et samfundssind og tage et ansvar for, at hvis medarbejderne har ophold i Danmark, så skal de også have en ordentlig anstændig løn. Og det krav kan de altså godt stille til deres underleverandører eller underleverandørernes underleverandører, siger beskæftigelsesordføreren til avisen Danmark.

Danish Crown har dog ikke bare siddet på hænderne. I samarbejde med blandt andet N&K Spedition har man udformet en erklæring, der ifølge virksomheden skal ”sikre sundhed, sikkerhed og rettigheder for ansatte i transportbranchen”. Men det er ikke nok for Venstre.

- Det er ikke nok blot at forholde sig til, at man har en seng at sove i, og et tag over hovedet, og en mulighed for at komme på toilettet. Jeg synes også, de som virksomhed skal forholde sig til, at dem, der kører deres varer, får en løn, man kan leve af, siger Hans Andersen til avisen.

Danish Crown melder hus forbi over for kritikken fra Venstre. Global indkøbsdirektør Lars Feldskou mener, det er politikernes ansvar at ændre reglerne, hvis de mener, der er et problem.

- Det er jo et europæisk problem, det er jo ikke et isoleret Danish Crown problem, og det bør tages op politisk på europæisk niveau. Det er rimelig skudt forbi, hvis jeg skal være helt ærlig, fortæller Lars Feldskou til avisen Danmark..

- Hvis alle chauffører, der kører med varer fra Danish Crown i Europa, skulle have dansk løn, ville det koste en mellemstor leverandør (svinebonde red.), der leverer omkring 10.000 grise om året, mellem 250.000 og 350.000 kroner årligt. Det kan vi jo ikke bære, vi kan jo ikke konkurrere i et åbent marked, hvis vi som de eneste bliver pålagt sådan en udgift, siger han.

Det er dog ikke et argument, der påvirker Hans Andersen. Danish Crow må gå forrest.

- Jeg siger bare, der er nogen, der bliver nødt til at rykke først, og det mener jeg, at vi skal gøre, svarer Hans Andersen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.17