23948sdkhjf

Nyudviklet vejstribe kan ses i regn og vintermørke

Halvdelen af året foregår den danske myldretidstrafik i mørke. Effektive vejstriber og kørebaneafmærkning er derfor afgørende for trafiksikkerheden på det danske vejnet.

Vejdirektoratet, Eurostar Danmark og Geveko Markings har derfor siden 2016 samarbejdet om at udvikle en helt ny type vejstribe, som skal øge synligheden, minimere støjgener og bidrage til en markant forbedret trafiksikkerhed i fremtiden.

Innovativ vejstribe giver høj synlighed
På de danske veje findes der i udgangspunktet to typer vejstriber – almindelige flade striber og de såkaldte rumlestriber, der støjer, når dækkene rammer stribernes kanter.

De flade striber er støjfrie, men de er samtidig svære at se i mørke, og når det er vådt. Det er derimod lettere at se de støjende rumlestriber, da deres mønster reflekterer billygterne. Til gengæld forhindrer støjen, at striberne kan bruges til andet end kantlinjer.

Udgangspunktet for udviklingen af den nye vejstribe, der har fået navnet Longdot, var derfor at samle de eksisterende vejstribers kvaliteter i ét produkt. Resultatet er en støjsvag vejstribe med høj refleksion og synlighed.

Orienteringstiden øges med 50 procent
I udviklingsfasen er Longdot blevet testet på Tirstrup Lufthavns arealer og Vejdirektoratets officielle teststrækning ved Gørlev.

På foranledning af Vejdirektoratet er der desuden udarbejdet en forskningsrapport, der undersøger bilisternes orienteringstid ved den nye stribe sammenlignet med almindelige vejstriber. Data fra denne rapport viser, at orienteringstiden – altså den tid man som bilist har til at reagere – øges med omkring 50 procent.

Vejdirektoratet har store forventninger
Hos Vejdirektoratet er der store forventninger til Longdot, der allerede bruges som forsøgsafmærkning ved blandt andet vejarbejde. Det fortæller fagprojektleder hos Vejdirektoratet, Kenneth Kjemtrup:

- I fremtiden forventer vi især at bruge Longdot til at øge trafiksikkerheden og fremkommeligheden på vores tresporede motorveje. Med de eksisterende vejstribers begrænsede synlighed trækker bilisterne i dag ud til kantlinjen i mørkt og vådt føre, så de bedre kan orientere sig. Resultatet er, at vi ikke udnytter de tre spors kapacitet optimalt. Det går ud over fremkommeligheden og øger risikoen for kødannelser. Med Longdot kan vi fremover få trafikken bedre fordelt. Det vil være til glæde for bilisterne, vejnettet og trafiksikkerheden.

Longdot forventes at være klar til udlægning på hele vejnettet i løbet af 2019.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Padborg Transportmesse 2019
Spejlløs lastbil i Padborg

DSV får ny storaktionær

Mærsk i minus trods bedre tider på verdenshavene

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Online Avis Arkiv

Padborg Transportmesse 2019
Travlt hos Super Dæk Padborg

Padborg Transportmesse 2019
Stort lækkerheds-område i Padborg

Padborg Transportmesse 2019
Tæt på Scanias chaufførmiljø

Padborg Transportmesse 2019
HMF tager to med til Padborg

De besøgende vil kunne se en kranbil med wirehejs og en tømmerhandelbil.

Padborg Transportmesse 2019
Aldrig mere flade dæk

Padborg Transportmesse 2019
Flere unge er på vej ind i transportbranchen

Kurven er knækket. Flere unge søger ind i transportbranchen og flere vognmænd tager lærlinge.

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Padborg Transportmesse 2019
Få de rigtige forsikringer

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Vognmænd bliver spist af med uklart svar fra politikerne

Test
Arocs-test i grusgraven

Flyvende biler er ikke science fiction

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Tillidsmand fyret efter togulykke: Skjulte kollegas navn

ATL: Behov for flere veje

Transportpris til rollemodeller

Padborg Transportmesse 2019
Bank med ægte lokal forankring

Padborg Transportmesse 2019
En transportmesse - udover det sædvanlige

Den 24.-25. maj, kalder Padborg Transportcenter til messe igen. Sidst var i 2017, og dengang var der over 2.000 besøgende. Arrangørerne håber på lige så mange igen i år.

Kort om navne

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Hydraulisk fjernstyret akku-pumpe for sikkerhedsklip

Vognmandsfirmaet K.P. Nielsen er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Jens Johannesen har fået leveret den nye EFFER model 2255

ADVARSEL: Har du højdeskræk, skal du IKKE se denne video!

Ny trailer til Viborg renovation !

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

Internet of Things - IoT i praksis

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand Claus J. Larsen

Kom til åbent hus hos Platz Karosseri / SAWO i Haderslev

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til HB Transport

KTR ROTEX ® koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Ragn-Sells og AMCS Group indgår partnerskab om intelligent flåde- og logistikoptimering

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Tr...

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Send til en kollega

0.177