23948sdkhjf

Mærsk vil være CO2-neutral i 2050

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Transportgiganten Mærsk forpligter sig til at skære voldsomt ned på forbruget af fossile brændstoffer.

Fra 2050 vil Mærsk være CO2-neutral.

Sådan lyder målsætningen fra den danske gigant, der transporterer næsten hver femte container på verdenshavene.

For at nå målet er det ifølge Mærsk nødvendigt, at der i 2030 findes skibe, der ikke udleder C02 og samtidig er til at betale.

Mærsk håber med den nye målsætning at sætte skub på en udvikling i branchen.

Der skal udvikles ny teknologi, der erstatter de nuværende løsninger, som er afhængig af olie. Det gælder for alt fra værfter til producenter af motorer.

- De næste fem-ti år bliver afgørende. Vi vil investere betydelige ressourcer i innovation og flådeteknologi, der skal udvikle og forbedre den tekniske og økonomiske bæredygtighed af fossilfrie løsninger, siger Søren Toft, der er driftsdirektør hos Mærsk, i en pressemeddelelse.

Søren Toft påpeger, at en af udfordringerne er rækkevidden af batterier, og at et skib - modsat for eksempel en elbil - ikke lige kan køre ind til siden og blive ladet op.

Han mener, at det er afgørende at få sat fokus på området netop nu, fordi et skib typisk har en levetid på 20-25 år.

Mærsk oplyser, at det gennem de seneste fire år har investeret omkring 6,5 milliarder kroner i at udvikle energieffektive løsninger og har flere end 50 ingeniører beskæftiget på området.

Rederier står samlet set for at transportere 80 procent af alle varer i den globale handel. Mærsk har 639 skibe, der sejler i stort set alle afkroge af verden.

Mærsk har ifølge sin egen opgørelse reduceret sin udledning af CO2 med 46 procent siden 2007. Det er omtrent ni procent mere end industrien generelt.

FN's organisation for søfart, IMO, satte tidligere i år et mål om, at branchen skal halvere sin C02-udledning inden 2050.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV får ny storaktionær

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Padborg Transportmesse 2019
Stort lækkerheds-område i Padborg

Padborg Transportmesse 2019
Spejlløs lastbil i Padborg

Padborg Transportmesse 2019
Tæt på Scanias chaufførmiljø

Nyhedsbrev

Mærsk i minus trods bedre tider på verdenshavene

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Padborg Transportmesse 2019
Travlt hos Super Dæk Padborg

Padborg Transportmesse 2019
HMF tager to med til Padborg

De besøgende vil kunne se en kranbil med wirehejs og en tømmerhandelbil.

Padborg Transportmesse 2019
Aldrig mere flade dæk

Padborg Transportmesse 2019
Flere unge er på vej ind i transportbranchen

Kurven er knækket. Flere unge søger ind i transportbranchen og flere vognmænd tager lærlinge.

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Padborg Transportmesse 2019
Få de rigtige forsikringer

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Vognmænd bliver spist af med uklart svar fra politikerne

Test
Arocs-test i grusgraven

Flyvende biler er ikke science fiction

Tillidsmand fyret efter togulykke: Skjulte kollegas navn

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

ATL: Behov for flere veje

Transportpris til rollemodeller

Padborg Transportmesse 2019
Bank med ægte lokal forankring

Padborg Transportmesse 2019
En transportmesse - udover det sædvanlige

Den 24.-25. maj, kalder Padborg Transportcenter til messe igen. Sidst var i 2017, og dengang var der over 2.000 besøgende. Arrangørerne håber på lige så mange igen i år.

Kort om navne

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Hydraulisk fjernstyret akku-pumpe for sikkerhedsklip

Vognmandsfirmaet K.P. Nielsen er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Jens Johannesen har fået leveret den nye EFFER model 2255

ADVARSEL: Har du højdeskræk, skal du IKKE se denne video!

Ny trailer til Viborg renovation !

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

Internet of Things - IoT i praksis

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand Claus J. Larsen

Kom til åbent hus hos Platz Karosseri / SAWO i Haderslev

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til HB Transport

KTR ROTEX ® koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Ragn-Sells og AMCS Group indgår partnerskab om intelligent flåde- og logistikoptimering

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Tr...

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Send til en kollega

0.172