23948sdkhjf

Hjælp - kassevognen vælter!

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Det kræver generelt mere omtanke at køre kassebiler end almindelige familiebiler. Det gælder ikke mindst de kommende måneder, når vejene kan være glatte. Dér lurer én bestemt fælde.

Vi ved det godt. Ja, vi ved det vitterligt godt. Men de mange kassevogne i grøfterne samme morgen, som den første sne falder, afslører, at vi glemmer det:

At det kræver langt mere omtanke - læs bare forsigtighed - at køre kassebil i glat føre end almindelig bil.



- Jaaamen - mester vil ikke bekoste ordentlige dæk! Det er også for galt.

Ja, vi kan lige høre det. Og hertil er der kun ét at sige: Det er både for dumt og for farligt ikke at montere gulpladebilen med vinter- eller helårsdæk. Men i så fald kræver det bare endnu mere forsigtighed, når asfalten pludseligt er glat. Og her er forsigtighed både farten ned og at behandle rat og pedaler rigtigt.

Søren Holten Jacobsen er chefinstruktør på FDM Sjællandsringen og kan dette her game. Han forklarer blandt andet:

- Det kræver generelt omtanke at køre biler, der er højere end almindelige familiebiler - for eksempel varevogne. Belæsning og korrekt dæktryk er her helt afgørende.

Læs også: Helårsdækkene vinder frem

- Om belæsning vil jeg understrege: Det er vigtigt at have de tunge ting lavest muligt. Og husk, at også kraner og lignende kan ændre meget på bilens køre egenskaber.

- Med højt tyngdepunkt som kassebiler generelt har og hvor forkert last og for eksempel en kran - der var den endnu en gang - kan gøre det endnu værre, er det yderligere vigtigt at tilpasse hastighed i sving og hvis man skal undvige. Med for lavt dæktryk forstærkes tendensen til over- og understyring og gør bare disse manøvrer endnu farligere.

Men det stopper ikke her, understreger chefinstruktøren:

I vinterføre kan der ydermere være en risiko i forbindelse med udskridning. Kommer bilen i udskridning ved dårligt vejgreb og skrider mod og rammer bedre vejgreb - et tørt spor for eksempel - kan denne udskridning resultere i væltning, især hvis bilen har (for) højt tyngdepunkt.

- Skulle de på trods af al forsigtighed alligevel ske, skal man gøre dettee: Det er vigtigt at få rettet forhjulene i den retning bilen kører i forbindelse med udskridning. Altså at forhjulene - for eksempel når bilen skrider mod rabatten - er drejet, så de har en retning parallelt med køretøjets retning - aldrig på tværs...

Mere om: dæk
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Speditionsuddannelsen tilbage i Mommark

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Nye leveringer

Sådan får du en lærling på krogen

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

LGT folder møbelleverancerne ud

Online Avis Arkiv

Spaceinvader hædret med start-up pris

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Speditører advarer mod fupnummer

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Q8 vil være klimaneutrale

Klar til karriere i Scania

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Ny guide for transport af levende dyr

ADP finder ny topchef i egne rækker

Leman frygter ikke Brexit

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tømmerladsbil til Sydsjællands Tømmerhandel

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger fra Lastas

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Pou...

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Send til en kollega

0.217