23948sdkhjf

Helårsdækkene vinder frem

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Flere og flere tilbyder den nye varebil med helårs- eller vinterdæk. Samtidig lancerer flere og flere dækmærket ét dæk til alle årstiderne

Tidligere blev alle nye varebiler leveret med "almindelige" dæk, hvis vi nu skal bruge trafikstyrelsens benævnelse for sommerdæk.

Men de seneste år er det blevet muligt, i hvert fald for nogle bilmærkers vedkommende, at bestille den nye gulpladebil med enten helårs- eller vinterdæk. Altså dæk, der er M+S mærkede (vinter- og terrændæk i lovens forstand) og senest tillige dæk mærket med "snefnugsymbol".



En række dækproducenter producerer egentlige helårsdæk til varebiler, men mange kunder ønsker et dæk, der er yderligere lidt grovere for at klare mosten på en byggeplads. Det gælder også om sommeren, hvor der kan være vådt og mudret, hvorfor et traditionelt sommerdæk kan have vanskeligt ved at løse opgaven.

Men denne type dæk er man så også garderet imod "rigtigt" vintervejr langt bedre end ved helårsdæk.

Endnu har ingen uvildig organisation som f.eks. tyske ADAC gennemført sammenlignende test af helårsdæk specielt til vare- og kassebiler. Uden direkte at kunne sammenligne et helårsdæk fra producent A op mod et dæk fra producent B, kan man konstatere disse forskelligheder mellem sommerdæk på den ene side og helårs- og vinterdæk på den anden:

På glat vej: Helårs- og vinterdæk står markant bedre fast på glat vej end sommerdæk. Det gælder både bremse- og undvigeevne.

Læs også: Vejledning til alle, der arbejder med dæk og fælge

På tør vej: Her er der ikke de helt store forskelle, men de blødere helårs- og vinterdæk kommer med advarsel om udskridning tidligere end sommerdæk. Alt i alt opfører helårs- og sommerdæk mere godmodigt end sommerdæk.

På mudder og i pløre: Helårs- og vinterdæk står afgørende bedre fast end sommerdæk (større fremkommelighed.)

Mere om: dæk
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Interfjord har ramt midt i skiven

Nordjysk opbygger rejser sig af asken

HMK Bilcon har rejst sig fra konkursens rand, og nu er der vækst så langt øjet rækker.

Transport 2019
Uddannelse - med garanti for job

Tyskejede Dekra er blevet en storspiller på det danske marked med undervisning i transportsektoren - og der er garanti for job bagefter, hvis man passer studiet.

Hollandsk Norges-bil til dansk vognmand

Ny DAF XF530, som vognmandsforretningen THT, Tønder Handel & Transport, indsætter til fast kørsel på Norge.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Nyhedsbrev

Transport 2019
Bus, taxi og tog skal være bedre til at samarbejde

- Der skal tænkes mobilitet, når man planlægger den kollektive trafik

Online Avis Arkiv

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Vognmandsformand er træt af 3F

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

DFDS’ største fragtfærge sat i drift

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens s...

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transpo...

Løftevogne til mange opgaver

Send til en kollega

0.232